همشهری آنلاین : دانشمندان روسی در آینده سه مدار گرد حامل موجودات زنده را به فضا پرتاب خواهند کرد که به گفته آنها این طرح برای سفر به مریخ موثر خواهد بود.

 یکی از کارکنان اصلی موسسه  زیست پزشکی آکادمی علوم روسیه، یوگنی الین در یک کنفرانس علمی اعلام کرد که آژانس فضایی روسیه پرتاب سه بیوماهواره را در سال‌های 2010، 2013 و 2016 در دستور کار خود قرار داده است.

یوگنی الین در این کنفرانس تصریح کرد این بیوماهواره‌ها در مقایسه با بیون‌ها (که در قرن گذشته پرتاب شدند) دارای باتری‌های خورشیدی و سیستم محافظ حیات هستند که انجام آزمایش‌هایی را در طی چندین ماه میسر می‌سازد. البته به گفته  الین این ماموریت ها فعلا برای 45 روز برنامه‌ریزی شده اند.

انجام روش‌های ژنتیک ملکولی یکی از تفاوت‌های اصلی این طرح با بیون‌ها می‌باشد. در اولین بیوماهواره که قرار است در سال 2010 به فضا پرتاب شود، تعدادی موش صحرایی، ماهی، مارمولک و همچنین مقداری میکروارگانیسم و گیاه آن را همراهی خواهند کرد. هدف اصلی این ماموریت بررسی مکانیزم ملکولی و سلولی موجودات زنده  مختلف در شرایط بی وزنی است.

به گفته الین، دو ماموریت بعدی هنوز در مرحله  بررسی و پردازش قرار دارند. با این حال هدف‌های اصلی و مدت زمان پرواز آنها (45 روز) مشخص شده‌اند. در بیوماهواره  دوم، حیوانات همراه آن در معرض پرتو افکنی( که در سفرهای بین سیاره‌ای وجود دارد)  قرار خواهند گرفت. در ماهواره  سوم دو سانتریفیوژ برای مدل‌سازی نیروی کشش مریخ و ماه نصب خواهند شد.

همچنین بر اساس برنامه تایید شده، در سال آینده 39 پرتاب موشک ناقل از فرودگاه‌های فضایی بایکانور و پلیستسک انجام خواهد شد. برنامه‌ریزی شده که طی سال 2009 از بایکانور 4 پرتاب سفینه فضایی سرنشین دار "سایوز" و 5 پرتاب سفینه باری "پروگرس" صورت پذیرد.

آسمان پارس

کد خبر 71089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز