۳ هفته پس از جان باختن مهسا امینی، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگویی جزئیات بیشتری از آزمایشات انجام شده در این پرونده را توضیح و به حواشی و ابهامات این پرونده پاسخ داد.

مهسا امینی

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی فروزش مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما ضمن تسلیت به خانواده مهسا امینی، گفت: پس از این اتفاق ما از ۱۹ نفر از متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی اعم از رشته داخلی مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، بیهوشی، طب اورژانس، قلب و عروق، روانشناس بالینی، آسیب شناسی، پزشکی اجتماعی، چشم پزشکی، نورورادیولوژی، پزشکی قانونی و فوق تخصص غدد دعوت کردیم تا در جمع بندی و اظهارنظر درخصوص علت فوت مرحومه مهسا امینی شرکت کنند. در این پرونده ۵ نفر متخصص پزشک قانونی که شاغل در سازمان پزشک قانونی و مابقی از متخصص‌های رشته‌های پزشکی بالینی در رشته‌های دیگر بودند.

حضور پدر مهسا در سالن تشریح

مدیرکل پزشکی قانونی تهران به حضور پدر مهسا در سالن تشریح اشاره کرد و گفت: یک جلسه در ابتدای امر برای بررسی جسد، معاینه ظاهری و کالبدگشایی که در سالن تشریح اداره کل پزشکی قانونی استان تهران انجام شد، در خدمت پدر مرحومه مهسا امینی بودیم و در آنجا در ارتباط با سیر درمان و اینکه مهسا بیماری داشته یا نه، چه اقدامات درمانی برایش انجام شده، مصاحبه مفصلی داشتیم و جلسه دوم حضور ایشان در هنگام برگزاری کمیسیون در سازمان پزشکی قانونی کشور بود که ایشان با وکلای خود در جلسه حضور پیدا کردند و نسبت به سؤالاتی که متخصصان رشته‌های مختلف در ارتباط با سیر درمان و بیماری، نوع بیماری و همچنین داروهای مورد استفاده متوفی داشتند پاسخگو بودند.

فروزش سپس به جراحی مهسا در ۸ سالگی اشاره کرد و گفت: در روزهای اول بعد از حادثه در فضای مجازی اشاره شد که ایشان فاقد هرگونه بیماری زمینه‌ای بودند و هیچ‌گونه دارویی مصرف نمی‌کردند و در سلامت کامل بودند اما با استعلام از وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت مدارکی را جمع‌آوری کردیم. مرحومه امینی متولد سال ۱۳۷۸، در سن ۸ سالگی یعنی در سال ۱۳۸۶ به استناد پرونده بیمارستان فوق تخصص میلاد به‌ دلیل بروز علائم سردرد، اختلال رشد و مشکلات بینایی، با تشخیص تومور خوش‌خیم مغزی به نام کرانیوفارنژیوما تحت عمل جراحی تخلیه تومور قرار گرفت. پذیرش متوفی در بخش اطفال بیمارستان میلاد در تاریخ ۸۶/۸/۱۲ صورت گرفته است و در تاریخ ۸۶/۸/۲۱ ترخیص شده‌اند و پدر بیمار، همراه و معرف ایشان بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی تهران در ادامه درباره نتایج آزمایشات پیکر مهسا امینی پس از فوت در پزشکی قانونی گفت: در قسمت سمت راست پیشانی متوفی در ناحیه گیجگاهی پیشانی، یک اسکار یا جوشگاه هلالی شکل به طول حدود ۱۰ سانتی‌متر وجود داشت که در معاینه ظاهری جسد کاملا مشخص شد و روش مورد عمل جراحی شده هم کاملا منطبق با آن چیزی بود که در معاینه ظاهری و کالبدگشایی جسد به آن رسیدیم. در کالبدگشایی که انجام شد آثار برداشتن استخوان جمجمه در همان قسمت و در ناحیه زیر جوشگاه مشهود بود. بعد از اینکه مغز و مخچه خارج شد، در ناحیه زیر بافت مغزی منطبق با ناحیه زین ترکی، آثار عمل جراحی کاملا مشهود و مشخص بود.

عوارض جراحی بر مهسا

او در ادامه گفت: از آنجا که این دسته از بیماران متعاقب عمل جراحی دچار نقص در عملکرد محور هیپوتالاموس، هیپوفیز و غدد تحت فرمان آن ازجمله تیروئید و آدرنال می‌شوند و به‌دلیل فقدان هورمون‌های غده هیپوفیزم مبتلا به بیماری دیابت بی‌مزه مرکزی شده، کم کاری تیروئید و کم کاری غده فوق کلیوی داشته که این بیماران لازم است تحت درمان مستمر با داروهای مورد نیاز و جایگزین هورمون‌هایی که باید تحت فرمان غده هیپوفیزم در بدن تولید شوند قرار گیرند. داروهای مورد استفاده در این بیمار شامل داروهای دسموپرسین، لووتیروکسین و هیدروکورتیزون بوده است و همچنین طبق سوابق مراجعات سرپایی که ایشان داشته، متوفیه تحت درمان با داروهای حاوی استروژن و پروژسترون هم بوده است.

آثار ضرب و جرح وجود نداشت

فروزش درباره اینکه آیا مستنداتی مبنی بر وجود ضربه منجر به فوت برای ایشان وجود داشته است یا خیر، گفت: در ملاحضه فیلم‌های ضبط شده دوربین‌های مدار بسته و تحقیقات قضایی که از جانب مقام قضایی انجام شده است، هیچ‌گونه برخورد فیزیکی در ارتباط با این موضوع وجود نداشت. در معاینه ظاهری جسد مهسا امینی نیز هیچ‌گونه آثار و شواهدی از ضرب و جرح در ناحیه سر و صورت وجود نداشت و آثاری که مؤید شکستگی استخوان جمجمه در کف جمجمه بوده باشد ازجمله سیاه‌شدگی دور چشم، وجود نداشت و به خونریزی از ناحیه گوش که دلالت بر شکستگی کف استخوان جمجمه باشد در کالبد گشایی نرسیدیم و در بررسی‌هایی که روی خود پارانشیم و نسج مغز انجام شد هیچ‌گونه از هم گسیختگی و یا خونریزی داخل پارانشیم مغز وجود نداشت و ما صرفا به یک توده ۲ در ۳سانتی‌متری که ناشی از عمل قبلی ایشان بود رسیدیم. در بررسی‌هایی که ما در پزشکی قانونی انجام دادیم و کالبد گشایی که در ناحیه قفسه سینه و شکم انجام شد، هیچ‌گونه یافته‌ای دال بر اینکه آسیب به اعضای داخلی بدن ازجمله ریه‌ها، قلب، کبد، روده‌ها، کلیه‌ها، پانراکس و طحال رسیده باشد وجود نداشت.

مدیرکل پزشکی قانونی تهران سپس درباره علت مرگ مهسا گفت: براساس تحقیقات انجام شده  اختلال ناگهانی هوشیاری و آریتمی و افت فشار خون و ایست قلبی متعاقب آن به‌دلیل اختلال در عملکرد محور هیپوتالاموس، هیپوفیزم و نارسایی ثانویه در عملکرد غدد فوق کلیه و در نتیجه عدم‌توان انطباق پذیری مناسب فرد در کنترل هیجانات و عوارض قلبی و عروقی ناشی از آن علت فوت خانم امینی بوده و با توجه به مشاهده فیلم دوربین‌های مداربسته اقدامات غیرمؤثر در احیای قلبی و تنفسی در دقایق اولیه بعد از حادثه در وقوع مرگ نقش داشته و با استناد به مدارک پزشکی بیمارستان خصوصی کسری و بررسی سی تی اسکن مغز و ریه و نتایج معاینه ظاهری و کالبدگشایی جسد، فوت متوفیه به‌دنبال اصابت ضربه به سر، اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است.

کد خبر 710849
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • محمد IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
    15 3
    رسانه عزيز منتشر كن تمام اين درگيريها و اعتراضات كه مرگ مهسا اميني جرقه و بهانه اي اون شده گراني هاي وحشتناك و واقعأ سرسام آور بيكاري گسترده و وسيع جوانان تورم لحظه اي و ثانيه اي حقيقتأ كمر مردم شكسته و هر سال بدتر از سال بعد و هر ماه و هر روز بدتر از ماه و روز بعد و الان مردم هيچ حركتي از هيچ دولتي نديدن فقط حرف و شعار و قول هاي زيبا ولي غير ممكن و نشدني خدمتي كه دولت آقاي احمدي نژاد كرد چند برابر كردن حامل هاي انرژي و دنبال آن بقيه اجناس و كالاها و دادن مبلغ ناچيز يارانه كه بعد هم خيلي ها حذف شدن آقاي روحاني گران شدن ناگهاني دلار و عواقب بعد از آن و دولت آقاي رئيسي حذف سوبسيد كالاهاي اساسي و مواد غذايي كه مهمترين مسئله براي اقشار كم در آمد و ضعيف و به دنبال آن دوباره چند برابر شدن همه اجناس و كالاها يعني هيچ دولتي از مشكلات و گرفتاري مردم كم كه نكرده هيچ بدتر بدتر هم شده و اين سه دولت روي هم الان ١٧ سال است با زهم به مردم مي گويند مقاومت و صبر و ايستادگي كنيد خوب تا كي تا چند سال ديگه مردم واقعأ خسته شدن