رییس کمیته میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران گفت: میراث فرهنگی باید هرچه زودتر اقدامات لازم را برای حفظ کوه و گنبد «بی‌بی شهربانو» حتی با جابجایی مکان کارخانه سیمان تهران و یا تعطیلی معادن کوه‌خوار کنار بقعه انجام دهد.

بی بی شهربانو

به گزارش همشهری آنلاین، سید احمد علوی با انتقاد از وضعیت کوه «بی‌بی شهربانو» و بلاتکلیف بودن فعالیت کارخانه سیمان تهران، گفت: با گذشت بیش از شش ماه از تذکر در صحن شورای شهر و بحث و بررسی و تذکرات اعضای شورا درباره کارخانه سیمان تهران و تخریب کوه بی‌بی شهربانو، متولیان امر هیچ اقدامی انجام نداده‌اند. بیش از یک ماه نیز از رسانه‌ای شدن ترک‌های گنبد بی‌بی شهربانو می‌گذرد و هنوز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

او افزود: چند جلسه با حضور مسؤولان میراث فرهنگی، اوقاف، کارخانه سیمان و... برگزار شده که هنوز به نتیجه ملموسی نرسیده است. لذا تذکر و پیگیری مرتب باید انجام شود تا مسؤولان موضوع را فراموش نکنند.

علوی درباره اظهار نظر مدیر میراث فرهنگی ری مبنی بر این‌که میراث فرهنگی نقشی در تعطیلی کارخانه سیمان ندارد و باید هر ارگانی که مجوز این فعالیت را داده این مجوز را لغو کند، گفت: ابتدا این را بگویم که کارخانه سیمان ری در سال ۶۳ به علت نقش در آلودگی هوا و سایر مسائل تعطیل شده و ساختمان آن در حال تبدیل به موزه است، اما آن‌چه مورد نظر است، فعالیت کارخانه سیمان تهران است. طبق قوانین و همچنین کنوانسیون‌های بین‌المللی، پیگیری، محافظت، حفظ و نگهداری آثار تاریخی به عهده میراث فرهنگی است.

رییس کمیته میراث‌ فرهنگی شورای شهر تهران افزود: بنای تاریخی بی‌بی شهربانو به شماره ۲۵۶ جزو نخستین آثار ملی ثبت شده در تهران و ایران است که حدود ۸۶ سال از ثبت تاریخی آن می‌گذرد. با این‌که این بنا در اختیار اوقاف است، اما میراث فرهنگی در همه این سال‌ها هیچگونه اقدامی برای حفاظت و نگهداری این بنای ملی و جلوگیری از تخریب منظر و مکان بنا انجام نداده است. با توجه به این‌که ویرانی یا تخریب هر قسمت از میراث‌فرهنگی و طبیعی موجب فقر شدید میراث همه ملل جهان می‌شود، میراث فرهنگی باید هر چه زودتر اقدامات لازم را برای حفظ این اثر تاریخی حتی با جابجایی مکان کارخانه سیمان تهران و یا تعطیلی معادن کوه‌خوار کنار بقعه انجام دهد. شورای شهر تهران نیز هر کمکی که در این مسیر از دستش بر بیاید انجام می‌دهد.  

رییس کمیته میراث‌فرهنگی شورای شهر تهران گفت: راهکار جلوگیری از ادامه فعالیت کارخانه سیمان در کوه بی‌بی شهربانو ثبت منظر فرهنگی آن است و این اقدام می‌تواند به وضعیت موجود خاتمه دهد؛ اما متأسفانه مدت‌هاست این موضوع در وزارت میراث به نتیجه نرسیده است.

کد خبر 710691
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha