افرادی که واکسن‌ کرونا می‌زنند ممکن است دچار عوارض جانبی مانند تب، سردرد و درد در محل تزریق شوند که معمولا کوتاه مدت است، اما زنان در سن تولید مثل پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ ممکن است از تغییرات در چرخه قاعدگی هم شکایت کنند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهونیوز این تغییرات در چرخه قاعدگی معمولا مدت کوتاهی پس از دریافت واکسن رخ می‌دهد و به خصوص در طول قاعدگی ظاهر می‌شود. برخی از مخالفان واکسیناسیون این تغییرات را دلیلی بر اثرات واکسن بر باروری زن می‌شمارد. اکنون پژوهشی جدید ثابت می‌کنند که تغییرات اندکی در طول چرخه قاعدگی در زنانی که واکسن دریافت می‌کنند، ممکن است رخ دهد، اما این تغییر ظاهرا موقتی هستند.

یک بررسی که هفته پیش نتایج آن در ژورنال BMC Medicine منتشرشده است، نسان داد که واکسیناسیون کرونا می‌تواند اندکی طول چرخه قاعدگی را تغییر دهد و باعث افزایش مدت میانگین آن به میزان کمتر از یک روز شود. چرخه قاعدگی از روز نخست خونریزی قاعدگی آغاز می‌شود و تا روز نخست خونریزی دوره بعد ادامه پیدا می‌کند.

دکتر آلیسون ادلمن، استاد بیماری‌ها زنان و زایمان در دانشکده پزشکی نشگاه علوم و بهداشت اورگون و نویسنده اصلی مقاله این بررسی می‌گوید: «این یافته‌ها از این لحاظ مهم هستند که گزارش‌های منتشرشده بوسیله بسیاری از افراد در این باره را تایید می‌کنند و این امکان را فراهم می‌کنند که متخصصان مراقبت بهتری را از بیماران انجام دهند.»

تاخیر در قاعدگی پس از واکسیناسیون

ادلمن و همکارانش در این بررسی داده‌های به دست آمده از حدود ۲۰۰۰۰ بیمار ۱۸ تا ۴۵ ساله را آنالیز و با طول مدت چرخه قاعدگی که بین ۲۴ تا ۳۸ روز در نظر گرفته می‌شود، مقایسه کردند. حدود ۱۵۰۰۰ نفر از افراد مورد بررسی واکسینه شده و ۵۰۰۰ نفر واکسینه نشده بودند. همه آنها از یک اپلیکیشن ردیاب قاعدگی به نام Natural Cycle استفاده کرده بودند.

این پژوهشگران پس از آنالیز کردن داده‌های مربوط قاعدگی این زنان در سه چرخه قاعدگی پیاپی پیش از واکسیناسیون و دست کم یک چرخه پس از آن به این نتیجه رسیدند که خونریزی قاعدگی در زنانی که یک دوز واکسن را در یک چرخه قاعدگی دریافت کرده‌اند، به طور میانگین حدود یک روز به تاخیر افتاده است. اما در زنانی که دو دوز واکسن را در یک چرخه قاعدگی دریافت کرده بودند، تاخیر بزرگتری مشاهده شد. در این گروه افراد طول چرخه قاعدگی تقریبا چهار روز افزایش یافته بود.

اما در هر دو گروه، چرخه‌های قاعدگی پس از واکسیناسیون از به طول‌های پیش از واکسیناسیون بازگشته بود. از طرف دیگر،‌تاخیرهای مشاهده‌شده در قاعدگی‌های زنان واکسینه‌شده در طیف طبیعی قرار داشت که به گفته ادلمن نشانه‌ای اطمینان‌بخش از این است که بعید است واکسن‌های کرونا بر باروری زنان تاثیری بگذارند.

او می‌گوید:‌ «اگر زنی تغییری در قاعدگی‌اش به دنبال واکسیناسیون احساس کند، پژوهش‌های فعلی نشان می‌دهند که این تغییرات طولانی‌مدت نیست. ما اکنون شواهد خوبی در دست داریم که واکسن‌های کرونا تاثیری بر توانایی باردار شدن نارند و این واکسن‌ها برای زنان باردار بی‌خطر هستند.»

زنان در این پژوهش که شامل شرکت‌کنندگانی از آمریکا و کانادا و نیز انگلیس و اروپا بود انواع متفاوتی از واکسن‌های کرونا دریافت کرده بودند. در نتیجه پژوهشگران توانستند نه تنها اثرات واکسن‌های mRNA شرکت‌های فایزر و مدرنا که در آمریکا استفاده می‌شوند، بلکه اثرات واکسن‌های دیگر کرونا را که از فناوری‌های متفاوت استفاده می‌کنند،  بررسی کنند، از جمله واکسن‌های آسترازنکا، سینوواک و کوواکسین که در حال حاضر در کشورهای دیگر در حال استفاده هستند. بر اساس این بررسی، تغییرات مشاهده شده در قاعدگی در انواع متفاوت واکسن کرونا مشابه بود.

عوامل متفاوتی که ممکن است بر قاعدگی تاثیر بگذارند

کارشناسان می‌گویند عوامل متفاوتی ممکن است چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهند و در واقع این تغییرات ناشی از اثراتی است که بر هورمون‌های تولیدمثلی ایجاد می‌شود. این عوامل ممکن است داروها و هر چیز دیگری باشد که عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌کنند مانند استرس، رژیم غذایی، عفونت‌ها و ... که می‌توانند چرخه قاعدگی را تغییر دهند.

گرچه هنوز روشن نیست که چرا واکسن‌های کرونا این تغییرات جزئی چرخه قاعدگی را ایجاد می‌کنند، تصور بر این است که پاسخ دستگاه ایمنی به واکسیناسیون می‌تواند آنقدر بر هورمون‌های تولیدمثلی اثر بگذارد که چرخه قاعدگی را تغییر دهد.

هورمون‌هایی که ریزش باقت رحیم و خونریزی قاعدگی را کنترل می‌کنند، تحت تاثیر دستگاه ایمنی ما هستند. افرادی که واکسن می‌زنند، اگر به علت عوارض جانبی مانند تب یک روز در خانه بخوابند، رژیم غذایی‌شان را تغییر دهند و ناخوش باشند، همه این عوامل می‌توانند بر چرخه قاعدگی اثر بگذارند.

البته این بررسی دارای محدودیت‌هایی هم هست، از جمله اینکه شامل زنانی نمی‌شد که قرص‌های کنترل بارداری مصرف می‌کردند یا از قبل از واکسیناسیون دارای چرخه‌های قاعدگی نامنظم بودند و همچنین اغلب زنان مورد بررسی سفیدپوست بودند.

کد خبر 710568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha