مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن توضیح درباره پدیده وارونگی دما گفت: در مهر و آبان با این پدیده مواجه نیستیم بلکه در آذر و دی‌ماه با افزایش سرما، وارونگی دما رخ می‌دهد.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین، سید محمدمهدی میرزایی قمی درباره پدیده وارونگی دما توضیح داد: این پدیده بیشتر در ماه‌های سرد سال اثرات منفی خود را روی آلودگی هوا نشان می‌دهد. در ماه‌هایی مانند آذر و دی که هوا سردتر است با توجه به کاهش ارتفاع لایه مرزی، بستر برای افزایش حجم و غلظت آلاینده‌ها مهیا می‌شود و با وجود پدیده وارونگی دما و فقدان جریان جوی و تجمع آلاینده‌ها این مشکل تشدید می‌شود. 

او افزود: هنگام پدیده وارونگی دما معمولا هوای نزدیک به سطح زمین، گرم‌تر و در سطح بالاتر، خنک‌تر است. در چنین شرایطی هوای گرم‌تر- که از جرم حجمی کمتری برخوردار است - به سمت بالا و هوای سنگین‌تر به سمت پایین حرکت می‌کند. این پدیده باعث به وجود آمدن جریان هوا و جابه‌جایی آلاینده‌ها می‌شود.

میرزایی قمی تاکید کرد: در برخی موارد هوای نزدیک به سطح زمین خنک‌تر و هوای سطح بالاتر نیز گرم‌تر می‌شود. در این شرایط پتانسیل جابه‌جایی وجود ندارد؛ به عبارتی هوای سرد - که سنگین‌تر است - پایین و هوای گرم - که سبک‌تر است  - بالا می‌ماند.

او ادامه داد: در این شرایط اختلاط ، باد و جریان هوا صورت نمی‌گیرد و انباشت آلاینده‌ها را تشدید می‌کند که در برخی روزهای سال به‌ویژه روزهای سرد در اواخر پاییز و اوایل زمستان مانند دی ماه، این پدیده موجب افزایش میزان آلودگی هوا می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به پدیده وارونگی دما در مهر و آبان ماه اشاره کرد و گفت: معمولاً طی این دو ماه با توجه به گرمای نسبی هوا، پدیده وارونگی دما مشکل زیادی روی کیفیت هوا ایجاد نمی‌کند.

میرزایی قمی اضافه کرد: بخش مهمی از آلاینده‌های در شهری مانند تهران از طریق وسایل نقلیه به‌ویژه وسایل فرسوده و فاقد معاینه فنی تولید می‌شود. هر چقدر میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش و میزان استفاده از وسایل نقلیه شخصی به‌ویژه وسایل دارای آلایندگی زیاد کاهش یابد، بستر مناسبی برای تنفس هوای مطلوب‌تر فراهم می‌شود. بنابراین لازم است که به‌صورت مؤثری نسبت به کنترل آلایندگی وسایل نقلیه به‌ویژه وسایل نقلیه‌ سنگین و فرسوده که منشأ اصلی تولید ذرات معلق هستند، در زمان وارونگی دما اقدام کرد. 

او در ادامه درباره صنایع آلاینده و تولید سوخت مناسب اظهار کرد: رعایت الزامات آلایندگی از سوی صنایع همچنین تداوم توزیع سوخت باکیفیت از عوامل مهم کاهش آلایندگی در زمان وارونگی دما است.

میرزایی قمی در پایان درباره بروز آلاینده‌های ناشی از پدیده گردوغبار گفت: برخی آلاینده‌ها به علت بروز پدیده گردوغبار در سطح شهر افزایش پیدا می‌کنند. کاهش گرد و غبار نظر به شناسایی کانون‌های عمده گرد و غبار نیازمند عزم ملی و فرامنطقه‌ای است تا بتوانیم با دیپلماسی محیط زیستی قوی و همکاری با کشورهایی که به واسطه آن‌ها آلودگی وارد هوای کشورمان می‌شود، اقدامات لازم انجام گیرد تا از بروز این پدیده جلوگیری کنیم.

کد خبر 710459
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 685
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • خودرو فرسوده IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
    1 0
    بله خودروها عامل آلودگی هستند. خودروهای هیبرید و برقی که درست حسابی وارد نمیشه. اگرم بشه عده بسیار قلیلی از جامعه قدرت خرید دارند. تولیدات داخل هم که به اندازی کافی آلایندگی دارن.