همشهری آنلاین: قیمت نفت نیویورک جمعه ۱۹ دسامبر (۲۹ آذر) برای اولین بار در چهار سال و نیم گذشته به زیر ۳۴ دلار سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه معامله‌‌گران بازار نفت می‌گویند افت تقاضای جهانی برای نفت، تصمیم اوپک برای کاهش بی‌سابقه در تولید نفت را تحت الشعاع قرار داده و به کاهش قیمت نفت انجامیده است.

 این سقوط‌ تازه در قیمت نفت، رئیس اوپک، شکیب خلیل را واداشت که تاکید کند که این کارتل به کاهش تولید نفت تا زمانی که قیمت‌ها پایدار شود، ادامه خواهد داد.

 قیمت نفت سبک شیرین نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه روز جمعه به ۳۳.۴۴ دلار برای هر بشکه رسید، که پایین‌ترین قیمت نفت خام از ۲ آوریل ۲۰۰۴ محسوب می‌شود.

قیمت نفت نیویورک از ماه جولای (تیر ماه) امسال که به قیمت بی‌سابقه ۱۴۷ دلار برای هر بشکه رسید، تا به حال ۷۷ درصد کاهش یافته است. این کاهش قیمت ناشی از  این نگرانی بوده است که رکود شدید اقتصاد جهانی باعث کاهش شدید تقاضا برای انرژی خواهد شد.

 اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کند، چهارشنبه گذشته توافق کردند که تولید نفت را ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند، تا بازار را تقویت و از عایدی‌‌های اعضا محافظت کنند.

 شکیب خلیل، روز جمعه در لندن، در اجلاسی مهم که کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده را گرد هم آورده است، گفت:‌ "ما با کاهش تولید تا زمانی که قیمت پایدار شود، ادامه خواهیم داد."

خلیل که وزیر انرژی الجزایر هم هست، گفت در صورتی که اوپک پیش از این تولید را در ماه‌های سپتامبر و اکتبر کاهش نداده بود، قیمت‌ها از این هم پایین‌تر می‌رفت.

اما تصمیم این هفته اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت که در اجلاس وزیران در الجزایر اتخاذ شد،به خاطر ترس بازار از کاهش تقاضا،  نتوانسته است از سقوط بی‌سابقه قیمت نفت جلوگیری کند.

 بسیاری از معامله‌گران بازار نیز در مورد این که همه اعضای کارتل ۱۳ کشوری اوپک بتوانند این کاهش تولید را عملی کنند، ابراز تردید کرده‌اند.

کد خبر 71036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز