غلامعلی حدادعادل در نشست «خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران» با انتقاد از دوقطبی‌سازی‌ها در جامعه، اظهار کرد: این درحالیست که در جامعه با طیفی از سلیقه‌ها روبرو هستیم که در عین حال که باید این طیف را به سمت معنویت و اسلامیت سوق دهیم ولی نباید واقعیتش را انکار کنیم.

غلامعلی حداد عادل

به گزارش همشهری آنلاین‏، نشست «خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران» با حضور ۹۰ استاد دانشگاه تهران در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران نیز در این نشست اظهار داشت: «اتفاقی که این روزها در کشور افتاده از هر جهت اسباب تأسف است. بنده حتی برای آن جوان‌هایی که می‌آیند و شعارهای هنجارشکن می‌دهند و تخریب می‌کنند و دستگیر و زندانی می‌شوند هم غصه می‌خورم؛ نه فقط غصه آن پلیسی را می‌خورم که آن آقا رفته گلویش را ببرد، نه فقط غصه آن پلیسی را می‌خورم که رویش بنزین ریخته و آتش زدند و آن جوانی دیگر که در موکب مشهد ایستاده بود و خنجر در قلبش فرو کردند و کشتند. هم غصه آنها را می‌خورم و هم غصه اینهایی که شعار علیه اینها می‌دهند چون اینها هم بچه‌های همین کشور هستند.»

وی در ادامه سخنانش بیان داشت: «این انقلاب به برکت مردم به پیروزی رسیده و پیروزی‌اش را به برکت مردم حفظ کرده است. آمریکا و انگلیس می‌خواهد به هر ترتیبی مردم را از این انقلاب جدا کند. جرم بزرگی که مردم ایران مرتکب شده، استقلال‌طلبی است.

وی ادامه داد: در دنیایی که رئیس‌جمهور آمریکا کشوری مثل عربستان را گاوشیرده معرفی می‌کند و به هیچ کسی در آن کشور هم برنمی‌خورد، حالا یک کشور اسلامی بزرگ با چند هزار سال سابقه فرهنگی و تمدنی و با این موقعیت جغرافیایی سیاسی حساس در منطقه با داشتن نفت و با اعتقاد دینی مردم و تشیعی که همواره مبارز بوده است، آمده انقلاب کرده و استقلال به دست آورده است. این جرم بزرگی است که از نظر آنان تاوان سنگینی دارد و از همان هفته اول بعد از انقلاب اسلامی شروع به تاوان دادن کردیم.»

حداد عادل در بخش دیگر سخنانش با انتقاد از دوقطبی‌سازی‌ها در جامعه، اظهار کرد: «متاسفانه جامعه ما به سرعت به سمت دوقطبی شدن پیش می‌رود؛ یک عده حزب اللهی محض و یک عده ۱۰۰ درصد مخالف آنها. این درحالیست که در جامعه با طیفی از سلیقه‌ها روبرو هستیم که در عین حال که باید این طیف را به سمت معنویت و اسلامیت سوق دهیم ولی نباید واقعیتش را انکار کنیم.»

وی با تاکید بر رواج گفتمانی عقلانی توسط متدین و موافقان نظام، گفت: «اگر عقلانیت را از گفتمان انقلابی و اسلامی کنار بگذاریم یا آن را تضعیف کنیم، یعنی به دست خودمان داریم به دوگانگی و دوقطبی شدن جامعه کمک می‌کنیم. عظمت شهید مطهری در عقلانی بودن است و بزرگترین میراثی که آیت‌الله مطهری از خود به جای گذاشته است معرفی عقلانی اسلام است. ما در دانشگاه باید فضایی ایجاد کنیم که اسلام را با گفتمان عقلانی بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنم در یکی از جلسات آینده، همین بحث حجاب را به بحث بگذاریم. بگذاریم در دانشگاه‌ها درباره حجاب بحث عقلانی شود و ببینیم مدافع و مخالف چه می‌گویند.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «در نظر داشته باشیم که نمی‌شود در حکومت اسلامی در مورد حجاب صحبت کرد ولی بحث فقهی و دینی نکرد؛ چون این حکومت دینی را مردم برای این ایجاد کردند که احکام دینی را اجرا کند. یکی از شعله‌های خشم مردم در سال ۵۷ همان منظره افتضاح برهنه‌ای بود که در جشن هنر شیراز نشان داده شد که باعث خشم مردم شد. این حکومت را مردم ایجاد کردند که مدافع ارزش‌های دینی باشد، البته عاقلانه؛ من نمی‌گویم با هر روشی. حکم خدا را باید عقلانی تبیین کنیم و برای اجرای آن راه پیدا کنیم.»

 حداد عادل در پایان هشدار داد: «مسئله‌ای که غرب برای کشور ما طراحی کرده است از بین بردن خانواده است چون خانواده بستر دینداری است و اگر خانواده متزلزل شود قطعاً دینداری از ریشه سوخته می‌شود.»

گزارش متن کامل این نشست را از اینجا بخوانید.

کد خبر 710140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 22
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    8 0
    بادراختیارداشتن تمامی تریبون‌های تبلیغاتی ودیگرامکانات رسانه ای وهمچنین ایجادانواع محدودیت‌های اجتماعی برای بانوان وایجادگشتهای ارشاد،علاوه برآنکه نتیجه بخش نبوده بلکه کاملانتایج منفی داشته است،یعنی روش‌های شماکاملاغلط بوده!
  • رضا برات زاده IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    5 0
    بنام خدا امروز عصر ارتباطات واطلاعات است مردم باهر سلقیه ای دین دارند عملکرد ناصحیح وعدم توجه به فقر مردم ازسوی مسولین باعث بروز این مسایل شده اگر رفاه رو برای خودتون می پسندین برای همه مردم هم بپسندین وبا کلید زدن رفاه عمومی خشم واندوه ونامیدی رو به اعتماد وامید حقیقی تبدیل کنید ازاموزهای کلام الله هم عمل صالح انفاق زکات عقبه مساکین و..... که بانادیده گرفتن به این فرامین الهی درفردای قیامت مسولین خدای بزرگ همه مارو امتحان میکند شمارو به ثروتهای بیشمار نسبت به فقر مردم انشاالله که از ازمون الهی سربلند بیرون بیایید الحمدلله رب العالمین وسلام بر بندگان مخلص خدا