آمارها نشان می‌دهد میزان تولید خودروهای سواری در نیمه دوم سال ۱۱.۴درصد افزایش یافته و جمعا ۴۷۷هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده است.

خط تولید خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، آمارها نشان می‌دهد میزان تولید خودروهای سواری در نیمه دوم سال ۱۱.۴درصد افزایش یافته و جمعا ۴۷۷هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده است یعنی شرکت‌های خودروسازی‌ در نیمه نخست امسال ماهانه ۷۹هزارو ۵۰۰دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند. با این حال روز گذشته معاون وزیر صنعت وعده داد در نیمه دوم سال ماهانه ۱۰۰هزار خودرو فروخته خواهد شد و قرعه‌کشی بر مبنای ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف خواهد شد. او همچنین مدعی شد تعداد خودروهای سواری عرضه شده به بازار در نیمه نخست سال‌جاری رشد ۲۸۳درصدی داشته درحالی‌که اطلاعات منتشر شده از شرکت‌های خودروسازی‌ در سامانه کدال نشان می‌دهد این میزان رقمی معادل ۲۵.۷درصد بوده است.

آمارها نشان می‌دهد میزان تولید خودروهای سواری تولید شده در نیمه نخست امسال در شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو ۴۸هزارو ۷۱۰دستگاه یعنی ۱۱.۴درصد بیشتر از پارسال بوده است. با این میزان افزایش سطح تولید خودروهای سواری به ۴۷۶هزارو ۹۶۹دستگاه رسیده است.

این شرکت‌ها در نیمه نخست سال ماهانه به‌طور متوسط ۷۹هزار ۵۰۰دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند و چنانچه همین روند تا پایان سال ادامه یابد جمع کل تولید شرکت‌های خودروسازی‌ در خوش بینانه‌ترین حالت باید به مرز یک میلیون دستگاه برسد.

مقامات وزارت صنعت پیش از این اعلام کرده بودند برای اینکه جلوی افزایش قیمت خودرو گرفته شود باید سطح عرضه و تقاضا متناسب شود و برای اینکه سطح عرضه و تقاضا متعادل شود سالانه باید ۱.۵میلیون دستگاه خودرو در کشور تولید شود. بنابراین آمارهای موجود نشان می‌دهد سطح تولید خودروهای سواری همچنان کمتر از میزان تقاضای بازار است. اما روز گذشته معاون وزیر صنعت وعده داد سطح تولید در نیمه دوم سال افزایش یابد و حتی فرایند قرعه‌کشی برای همه خودروسازان به غیراز یک خودروساز حذف شود.

با این حال او آمارهایی را در مورد میزان رشد تولید خودرو ارائه کرد که با آمارهایی که خودروسازان در سامانه کدال منتشر کرده‌اند، تطابق ندارد. به‌گفته او تعداد خودروهای سواری عرضه شده به بازار در نیمه نخست سال‌جاری ۲۸۳درصد رشد داشته است درحالی‌که اطلاعات منتشر شده از شرکت‌های خودروسازی‌ نشان می‌دهد این میزان رقمی معادل ۲۵.۷درصد است.

فروش ماهانه ۱۰۰ هزار خودرو

معاون وزیر صنعت دیروز اعلام کرد برنامه افزایش تولید خودرو در نیمه دوم سال دنبال خواهد شد و ماهانه به‌طور منظم ۱۰۰هزار دستگاه خودرو در معرض فروش گذاشته خواهد شد. منوچهر منطقی تأکید کرد: با توجه به اینکه در ۶ ماه نخست سال‌جاری ۴۰۲ هزار خودروی سواری کامل در ۲خودروساز بزرگ به بازار عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد بیش از ۲۸۳ درصدی را نشان می‌دهد، در عمل غیر از محصولات یک خودروساز، همه خودروها از فرایند قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو خارج شده‌اند.

معاون وزیر صنعت با تأکید بر اینکه در نیمه دوم امسال قرعه کشی بر مبنای ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو نخواهد بود افزود: در نیمه دوم امسال، عرضه همه خودروهای شرکت سایپا و دیگر شرکت‌های خودروساز با توجه به متعادل بودن عرضه و تقاضا، توسط خود شرکت‌ها یا از طریق بورس کالا انجام می‌شود.

به‌گفته منطقی فروش محصولات شرکت ایران‌خودرو نیز در نیمه دوم سال در سامانه فروش خود این شرکت انجام خواهد شد. سخنگوی وزارت صنعت نیز در این‌باره توضیح داد: سامانه جامع فروش منحصر به ایران خودرو شده است و هم‌اکنون سایپا خودرویی برای عرضه در قرعه‌کشی ندارد.

در نیمه دوم سال همان اتفاقی که برای خودروهای سایپا رخ داد برای خودروهای ایران‌خودرو نیز تکرار خواهد شد و مطابق با قولی که داده شد تا پایان سال فرایند قرعه‌کشی به‌صورت کامل حذف خواهد شد. امید قالیباف تأکید کرد: قرعه‌کشی منحصر به تولیدات ایران خودرو می‌شود و به‌تدریج خودروهای ایران‌خودرو نیز از قرعه‌کشی خارج می‌شوند و در گام نخست تارا از فرایند قرعه‌کشی حذف شد. او اضافه کرد: ترافیک تقاضا در ۳خودروی پژو ۲۰۶، ۲۰۷ و پژو پارس است و باید تا پایان سال افزایش تولید را در این ۳ خودرو متمرکز کنیم.

جزئیات واردات خودرو به کشور اعلام شد

در شرایطی که برخی خبرها حاکی از آن است که واردات خودرو قرار است از آذرماه آغاز شود روزگذشته سخنگوی وزارت صنعت جزئیات تازه‌تری از این طرح ارائه کرد. به‌گفته قالیباف، هم‌اکنون درخواست واردات خودرو به وزارت صمت ارسال شده، اما بخش عمده درخواست‌ها ناقص بوده‌اند که ممکن است فرایند بررسی صلاحیت واردات خودرو توسط افراد به طول بینجامد. او با بیان اینکه در حال بررسی درخواست‌های ارسال شده به وزارت صنعت برای واردات هستیم توضیح داد: دولت خودرو وارد نمی‌کند. ما شرایطی را برای واردات خودرو تعیین کرده‌ایم که یکی از آنها داشتن استانداردهای لازم است. اینکه خودروهای وارداتی تولیدِ کدام کشور هستند بستگی به واردکنندگان و تعاملات آنها با سایر کشورها دارد.

قالیباف با بیان اینکه نمی‌توان تاریخ مشخصی برای واردات خودرو درنظر گرفت، افزود: فرایندهای واردات خودرو منحصر به وزارت صنعت نیست و دستگاه‌های دیگر نیز در این بخش نقش ایفا می‌کنند؛ به‌عنوان مثال وزارت صنعت نمی‌تواند در بخش تامین و تخصیص ارز یا ترخیص از گمرک دخالت کند و همین مسائل باعث شده زمان واردات خودرو را جلو و عقب ببرد. آنچه در اختیار ماست مطابق با روال در حال انجام است و به‌زودی آیین‌نامه اجرایی آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

رشد ۱۱.۵ درصدی تولید خودرو | سطح تولید در نیمه دوم سال افزایش می یابد؟

کد خبر 710008
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha