هیچ روز و هفته‌ای نیست که فردی برای انجام عمل برداشتن کیست هیداتید به بیمارستان مراجعه نکند و این بیماری به بحرانی تبدیل شده که خیلی سر و صدایی ندارد

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ موضوع حیوانات شهری و به ویژه سگ‌ها در ایران، در سال‌های اخیر به معضلی جدی تبدیل شده است. این چالشی‌ست که همه کشورهای جهان را درگیر خود کرده است. تعدادی از این کشورها با پژوهش های میدانی و تجربی توانسته‌اند به نتایجی دست پیدا کنند.

البته این دستاوردها نشان می‌دهند کشتار سگ‌ها به هیچ عنوان راه حلی مناسب برای کاهش جمعیت سگ‌ها نیست. به این دلیل که هنوز سگ‌های دارای قابلیت تولید مثل در منطقه وجود  دارند و با تولید مثل سریع سبب می‌شوند که جمعیت حذف شده با روش کشتار جایگزین شوند.

دکتر مجید فصیحی هرندی سرپرست مرکز تحقیقات بیماری هیداتید درباره معضل سگ‌های ولگرد به همشهری می‌گوید: اینکه می‌گویند سگ همان سنگ است و جمع‌شان کنیم ببریم، مگر سگ نخاله ساختمانی است؟ ما نمی توانیم و نباید سگ‌ها را به طور کامل از بین ببریم و تاکنون تنها توانسته ایم ویروس ابله را از بین ببریم که به نابودی کامل آن هم شک داریم. در حال حاضر هنوز جمعیت سگ های بدون صاحب آنقدر بحرانی نشده و نباید ناامید باشیم ولی باید یک نظام مدیریتی محکم و با پشتوانه ایجاد کنیم که بتوانیم کار را کنترل کنیم. متاسفانه تضاد منافع در بخش مدیریت جمعیت سگ ها وجود دارد و این موضوع باید با شفافیت کامل پیگیری شود و همه نهادهای ذینفع پاسخگو باشند.

گزارش و تدوین: مهلا داریان

تصویر: مونا فاضلی

کد خبر 709890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha