معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت از برقراری تعادل عرضه و تقاضا در اغلب خودروهای تولیدی در کشور خبر داد و گفت: در عمل غیر از محصولات یک خودروساز (ایران خودرو)، همه خودروها از فرآیند قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو خارج شده‌اند.

بازار خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، براساس گفته معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت دیگر خبری از فروش خودرو در سامانه یکپارچه نیست و عملاً بازار فروش خودرو به دست خودروسازان افتاد، اما به‌راستی در عمر چند ماه فروش خودرو در سامانه یکپارچه آیا عرضه خودرو ساماندهی پیدا کرد؟

قیمت‌ها مدام در حال افزایش بود و از آن طرف فروش‌های مختلف شرکت‌های خودروساز هم نتوانسته بود دردی از بازار را دوا کند همین موضوع عاملی شد تا وزارت صنعت نسخه جدیدی را برای فروش خودرو اجرایی کند تا با اعمال آن هم سروسامانی به تولید خودرو بدهد و هم مدیریت لازم را بر بازار فروش خودرو داشته باشد.

براساس اعلام وزارت صنعت فروش خودرو قرار شد نه از طریق قرعه‌کشی در شرکت‌های خودروسازی، بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به‌صورت شفاف انجام شود تا روند قرعه‌کشی خودرو شفاف‌ و عادلانه‌تر و از دلالی و سوداگری یک عده خاص جلوگیری شود تا در نهایت خودروهای تولیدی به دست خریداران واقعی برسد.

اما با اتمام سه مرحله از فروش خودرو در سامانه یکپارچه، منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت از برقراری تعادل عرضه و تقاضا در اغلب خودروهای تولیدی در کشور خبر داده و گفته است؛ "در عمل غیر از محصولات یک خودروساز (ایران خودرو)، همه خودروها از فرآیند قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو خارج شده‌اند".

براساس گفته‌های این مقام مسئول در وزارت صنعت دیگر خبری از فروش خودرو در سامانه یکپارچه نیست و عملاً باز فروش خودرو به دست خودروسازان افتاد، اما به‌راستی در عمر چند ماه فروش خودرو در سامانه یکپارچه آیا عرضه خودرو منطقی شده است و همه از این مدیریت راضی هستند؟

در حالی عمر سامانه یکپارچه فروش خودرو به شش ماه هم نرسید که در این سه دور قرعه‌کشی حدوداً ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو عرضه شد، این در حالی است که وزارت صنعت وعده عرضه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو در هر دور از قرعه‌کشی داده بود، جالب اینجاست در هر دوره هم تعداد خودروهای عرضه‌شده در سامانه روند کاهشی داشت.

البته بنا به گفته منطقی "فروش در سامانه یکپارچه حذف شده است اما نظارت ما بر عملکرد شرکت‌های خودروساز ادامه دارد"، اما بهتر است وزارت صنعت نتایج مثبت اجرای فروش خودرو در سامانه یکپارچه را برای اطلاع مردم اعلام کند تا بدانند در این سه دوره چه تغییراتی در بازار با فروش قرعه‌کشی خودرو انجام شده است.

به‌نظر می‌رسد این طرح بیشتر مردم را درگیر قرعه‌کشی‌هایی کرد که شانس برنده شدن در آن در هر مرحله کمتر از قبل بود و باید در ادامه برنامه‌ریزی‌ها نسخه دیگری را برای صنعت خودرو تعریف کرد تا ضمن افزایش تولید خودرو و عرضه آنها به بازار شکاف قیمتی کارخانه تا بازار برطرف شود و خریدار واقعی امکان خرید محصول مورد نیاز خود را داشته باشد.

قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو ادامه دارد

اما معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت گفت: قرار شده فروش خودرو توسط خودروسازان انجام و فقط ایران خودرو باید قرعه‌کشی‌ها را برای متعادل سازی عرضه و تقاضا انجام دهد اما باید تأکید کنم که سامانه بخش نظارتی خود را بر عملکرد خودروسازان انجام می‌دهد.

منوچهر منطقی در رابطه با حذف فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: سامانه یک‌پارچه تخصیص خودرو با سه هدف تشکیل شده بود؛ نخست آنکه، پیش از این، فروش‌های غیرمنطقی از سوی خودروسازان انجام می‌شد به نحوی که فروش خودروها متناسب با تولید نبود و در نهایت محصولات در زمان مقرر به دست مصرف‌کننده نمی‌رسید. ما در سامانه نظارتی تأکید کردیم باید فروش مطابق با تولید باشد تا خودروساز بتواند در زمان مقرر به تعهدات خود عمل کند.

وی افزود: دومین هدف این سامانه رصد خودروسازان در تحویل محصولات است به نحوی که بررسی می‌شود که آیا محصولات در زمان مشخص به مصرف‌کننده تحویل داده شده است یا خیر.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت با اعلام اینکه در سامانه یکپارچه طرح‌های جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده نیز تعریف شده است، گفت: در حال حاضر براساس اطلاعات دریافتی سه دوره فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی در سامانه یک‌پارچه خودرو انجام شده و هم اکنون در بسیاری از شرکت‌ها تولید افزایش یافته است. به نحوی که در مراحل قبلی فروش محصولات آنها از مرحله قرعه‌کشی حذف شد.

منطقی با تأکید بر اینکه فقط در ایران خودرو تقاضا بیشتر از عرضه است، گفت: با توجه به این موضوعات قرار شده فروش خودرو توسط خودروسازان انجام و فقط ایران خودرو باید قرعه‌کشی‌ها را برای متعادل سازی عرضه و تقاضا انجام دهد اما باید تأکید کنم که سامانه، بخش نظارتی خود را بر عملکرد خودروسازان انجام می‌دهد تا مطابق با اهداف تعیین شده، فروش خودرو صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در مجموع برای خودروهایی که صف زیادی نیست قرعه‌کشی انجام نمی‌شود اما برای خودروهایی که تقاضا بیش از عرضه است دو راهکار قرعه‌کشی و عرضه آنها در بورس کالا صورت می‌گیرد تا در نهایت بتوانیم در بازار تعادل عرضه و تقاضا را در خودروهای تولیدی کشور فراهم کنیم.

شایان ذکر است پیرو ابلاغیه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ رئیس جمهور درباره بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به منظور شفاف‌سازی فرآیند عرضه و تخصیص خودرو به مردم آغاز به کار کرد و تا شهریور سال جاری نسبت به برگزاری سه دوره عرضه خودرو در این سامانه اقدام شد.

تخصیص عادلانه خودرو، افزایش امکان دسترسی مصرف کنندگان به خودرو، ایجاد شفافیت و رویه واحد در عرضه برای همه خودروسازان، همچنین افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف کنندگان در هر دوره عرضه، از جمله مزایای سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در راستای تنظیم بازار و ارتقای رضایت مصرف کنندگان بوده است.

کد خبر 709861
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    0 0
    خود گویی و خود خندی چه ...