پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: زنی که دچار آسیب شدید صورت شده بود، تقریبا صورت جدیدی را در یک عمل جراحی بی‌سابقه در جهان دریافت کرد

به گزارش آسوشیتدپرس تنها پلک‌های بالایی، پیشانی، لب پایینی و چانه این زن به جای ماند و ۸۰ درصد صورتش با صورت اهداشده از یک زن فوت کرده در حین جراحی ۲۲ ساعته در حدود ۲ هفته پیش جایگزین شد.

این عمل پیوند صورت اولین عمل در نوع خود در آمریکا (در کلینیک کلیولند در اوهایو) و چهارمین مورد در جهان بود، هر چندد که پیوندهای قبلی به اندازه این یکی وسیع نبودند.

 نام و سن بیمار  و نیز چگونگی آسیب‌دیدن او افشا نشده است. جراحات این زن آنقدر شدید بود که او فاقد بینی و کام دهان بود،‌ و او نمی‌توانست خودش غذا بخورد و بدون سوراخی مخصوصی که در نای او ایجاد شده بود، نفس بکشد.

خانم دکتر ماریا سیمیونو که سرپرست این عمل جراحی را به عهده داشت، چهارشنبه ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) در یک کنفرانس خبری گفت این بیمار پس از عمل پیوند، حال خوبی دارد و نشانه‌ای از رد صورت جدید پیوندی را ندارد.

 این اولین پیوند صورتی است که در آن استخوان‌ها نیز به همراه عضله، پوست، عروق خونی و اعصاب پیوند زده می‌شوند. به گفته دکتر فرانک پاپی، سرجراح پلاستیک کلینیک کلیولند گفت این زن یک بینی، اغلب سینوس‌های اطراف بینی، فک بالایی و حتی برخی از دندان‌ها را دریافت کرد.

سیمینیوو در کنفرانس خبری گفت: "در این بیمار قبلا همه شیوه‌های معمول ترمیم صورت به کار رفته بود، و نامزد مناسبی برای پیوند صورت بود."

این صورت بوسیله خانواده‌ فرد درگذشته اهدا شده بود که به طور خاص از آنها خواسته شده بود، این اقدام را تایید کنند، در حالیکه در موارد اهدای اندام‌های بدن به طور معمول این کار انجام نمی‌شود.

سیمینوو گفت به گیرنده پیوند عکسی از دهنده نشان داده نشده بود، و در تجربیات حیوانی نشان داده شده است، به خصوص هنگامی جراحات صورت این قدر شدید است،" صورت گیرنده شبیه دهنده نمی‌شود."

متخصص اخلاق زیستی بیمارستان، دکتر اریک کودیش در مورد موضوعات اخلاقی و روانی مربوط به این عمل و کسب رضایت در مورد آن، "هیچ نقصی وجود نداشت."

او افرود: "این عمل یک به معنای متعارف کلمه، جراحی زیبایی نبود."

 بر خلاف اعمال جراحی که شامل اندام‌های حیاتی مانند قلب و کبد، پیوندهای صورت برای بهبودی کیفیت زندگی انجام می‌شوند، و نه طولانی‌‌تر کردن زندگی. گیرندگان پیوند صورت در معرض خطر عوارض مرگبار هستند، و باید برای بقیه عمر داروهای مهارکننده ایمنی را برای جلوگیری از رد پیوند مصرف کنند که خود این داروها احتمال ابتلا به سرطان و سایر عوارض را می‌افزایند.

 سیمیونوو چندین نفر را به عنوان نامزدهای احتمالی برای چهار سال گذشته تحت نظر داشتند، تا زمانی که هیات بازبینی داخلی بیمارستان اجاره انجام این عمل صادر کرد.

او گفت:"این عمل ۲۲ ساعت طول کشید. آمادگی برای انجام این عمل بیش از ۲ سال طول کشید."

کد خبر 70981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز