مردم بوسنی برای انتخاب ۳رئیس‌جمهور و مقام‌های ۱۴دولت محلی پای صندوق‌های رأی رفتند.

بوسنی

به گزارش همشهری آنلاین، مردم بوسنی‌وهرزگوین یکشنبه و در بحبوحه یکی از بدترین بحران‌های سیاسی از زمان پایان جنگ داخلی در میانه دهه ۱۹۹۰، برای انتخاب نمایندگان مجالس ملی، منطقه‌ای و محلی و همچنین شورای ریاست‌جمهوری پای صندوق‌های رأی رفتند. ناظران سیاسی با اشاره به تشدید تنش‌های قومی-نژادی چند ماه اخیر در این منطقه معتقدند که انتخابات یکشنبه مهم‌ترین انتخابات از زمان پایان جنگ در این کشور است.

مردم بوسنی‌وهرزگوین علاوه بر انتخاب نمایندگان مجالس ملی، منطقه‌ای و محلی، شورای ریاست‌جمهوری را نیز انتخاب می‌کنند. انتخابات در شرایطی برگزار شد که کارزارهای انتخاباتی احزاب اقلیت حاکم بیش از اینکه بر چالش‌های واقعی چون بیکاری و تورم فزاینده متمرکز باشند، اغلب حامل سخنان نفرت‌پراکنانه نژادی و لفاظی‌های ملی‌گرایانه بودند. در این میان، نبود نظرسنجی‌های قابل اعتماد پیش‌بینی نتایج انتخابات را تقریبا غیرممکن کرده است. با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که احزاب ملی‌گرا (فدراسیون بوسنی و هرزگوین) همچنان اکثریت کرسی‌های خود را حفظ خواهند کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، در انتخابات روز گذشته، باکر ایزت بیکوویچ رهبر بزرگ‌ترین حزب بوسنیایی (مسلمانان بوسنی) که عضو شورای ریاست‌جمهوری نیز هست، رقابت بسیاری نزدیکی با دنیس بچیروویچ از حزب سوسیال دمکرات دارد. ناظران معتقدند که احزاب ملی‌گرای صرب و کروات همچنان در قدرت باقی خواهند ماند اما برخی نظرسنجی‌ها نیز از رقابت نزدیک میلوراد دودیک رهبر جدایی‌طلب طرفدار روسیه که برای کسب کرسی نمایندگی صرب‌ها در شورای ریاست‌جمهوری کاندیدا شده با جلنا تریویک اقتصاددان منتقد دولت، خبر داده بودند.

صرب‌های بوسنی، کروات‌ها و مسلمانان در دهه۹۰ میلادی درگیر جنگی شدند که ۱۰۰هزار کشته در پی داشت. موافقتنامه صلح دیتون در دسامبر ۱۹۹۵ به این جنگ پایان داد اما پیچیده‌ترین نظام‌ سیاسی جهان را ایجاد کرد؛ نظام سیاسی که میان تمام گروه‌های قومی تقسیم شده است. از آن زمان کشور بوسنی‌وهرزگوین از دو ناحیه خودمختار «جمهوری صرپسکا» و «فدراسیون بوسنی و هرزگوین» تشکیل شده که یک دولت مرکزی آنها را متحد نگه داشته است. فدراسیون کروات‌ها و بوسنیایی‌ها به ۱۰کانتون (بخش) تقسیم شده و منطقه شمالی برچکو در نقشه تقسیمات سیاسی این کشور بی‌طرف لحاظ شده است. ۳ رئیس‌جمهور (یک مسلمان، یک کروات و یک صرب) به‌طور دوره‌ای ریاست شورای ریاست‌جمهوری را برعهده دارند. این نظام سیاسی غیرمتمرکز ۱۴ دولت محلی و ۱۳۶ وزیر دارد.

در انتخابات یکشنبه ۳ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۶۶۶ شهروند واجد شرایط رأی‌دهی بودند. همچنین ۵ هزار و ۹۰۳ صندوق اخذ رأی در سراسر کشور مستقر شده و ۶۰ هزار ناظر بر انتخابات نظارت می‌کردند. در این انتخابات ۱۴۵ گروه یا فرد سیاسی شامل ۹۰ حزب سیاسی، ۱۷ نامزد مستقل و ۳۸ ائتلاف شرکت داشتند. ملی‌گراهای کروات در بوسنی که خواستار تغییر قانون انتخابات در این کشور هستند، پیش‌تر هشدار داده بودند که در صورت تغییر نکردن قانون، کشور خود را در داخل بوسنی تشکیل خواهند داد. از آنجا که مسلمانان برای دو دوره متوالی نماینده ریاست‌جمهوری منطقه مشترک با کروات‌ها را از میان یک حزب چندقومیتی انتخاب کرده‌اند، کروات‌ها از اتحاد خود با مسلمانان بوسنی ناراضی شده‌ و می‌خواهند مطمئن شوند که عضو کروات ریاست‌جمهوری تنها با رأی کروات‌های این منطقه تعیین می‌شود.

الجزیره با اشاره به تشدید اختلافات قومی و نژادی نسبت به پیروزی ملی‌گرایان افراطی کروات هشدار داده و نوشته: «انتخابات پیش‌رو به‌دلیل تلاش‌های خطرناک ضدقانون اساسی احزاب تندروی کروات برای دمکراسی و امنیت کشور بوسنی بسیار مهم است.»

کد خبر 709763
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha