واشنگتن با بهانه قرار دادن حوادث اخیر در ایران، به‌نتیجه رسیدن مذاکرات لغو تحریم‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده ‌است.

ایران و آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت: در شرایطی که مقام‌های جمهوری‌اسلامی در روزهای اخیر تأکید کرده‌اند درصورت رفتار واقع‌بینانه آمریکا، حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها دست‌یافتنی است، اما به‌نظر می‌رسد واشنگتن با بهانه قرار دادن حوادث اخیر در ایران، به‌نتیجه رسیدن مذاکرات لغو تحریم‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده‌است و قصد ندارد گفت‌وگوها را از بن‌بست خارج کند.

به‌گزارش همشهری، به‌گفته برخی منابع مطلع، پس‌ از وقفه‌ای که در مذاکرات به‌وجود آمد، در روزهای اخیر با ازسرگیری مذاکرات ایران و آژانس، قرار بود گره‌های موجود در گفت‌وگوها گشوده و توافق نهایی به‌دست ‌آید، اما اکنون چنین به‌نظر می‌آید که طرف‌های غربی با موج‌سواری روی حوادث اخیر در ایران، می‌کوشند فشارها بر جمهوری‌اسلامی باهدف امتیازگیری از یک‌سو و کوتاه آمدن تهران از مطالبات بحقش را ازسوی دیگر افزایش دهند.

با آغاز اغتشاشات در برخی نقاط کشور از روز یکشنبه، ۲۷شهریورماه، آمریکایی‌ها که پیش‌از این نیز به بهانه‌هایی ازجمله «کارشکنی روسیه»، «عدم‌خروج نام سپاه از لیست اف.تی.او» و «خونخواهی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» دستیابی به توافق در مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام قرار داده بودند، فرصت را مناسب دیدند تا بار دیگر رویکرد امتیازگیری از ایران را در دستورکار خود قرار دهند.

آمریکایی‌ها طی ۲هفته اخیر اقدام به وضع تحریم‌های جدیدی با مستمسک قرار دادن اغتشاشات اخیر کرده‌اند که نشان می‌دهند نه‌تنها از اراده کافی برای به نتیجه رساندن مذاکرات برخوردار نیستند، بلکه می‌کوشند با ابزار تازه‌ای جمهوری‌اسلامی را تحت فشارهای فزاینده قرار دهند.

موج‌سواری بر احساسات مردم

طرف‌های اروپایی و آمریکایی حاضر در مذاکرات برجامی از نخستین روزهای آغاز آشوب‌ها در ایران، با به‌کارگیری تبلیغات رسانه‌ای پرحجم و سوءاستفاده از نام «مهسا امینی»، بازی تازه‌ای را علیه جمهوری‌اسلامی به‌راه انداختند و کوشیدند با موج‌سواری روی حوادث به‌وقوع پیوسته، به امتیازگیری از ایران درجریان مذاکرات بپردازند. اتخاذ چنین رویکردی ازسوی طرف‌های غربی درحالی بود که مقام‌های ایرانی پیش‌از این بارها تأکید کرده بودند تا زمانی که پرونده مسائل پادمانی و ادعاهای ساختگی آژانس دراین زمینه بسته نشود، توافقی در کار نخواهد بود.

در چنین شرایطی طرف‌های غربی و به‌ویژه مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر پیگیرانه تلاش کردند با دستاویز قرار دادن حوادث اخیر در ایران و دمیدن بر آتش اغتشاش، جمهوری‌اسلامی را برای کوتاه آمدن از مطالباتش تحت‌فشار قرار دهند. برهمین اساس هم بود که رئیس‌جمهور آمریکا در هفتادوهفتمین مجمع‌عمومی سازمان ملل‌متحد گفت که «آمریکا در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران می‌ایستد.»

موج‌سواری روی حوادث اخیر در ایران ازسوی دیگر مقام‌های آمریکایی نیز ادامه یافت و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه این کشور، توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان‌ملل و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ازجمله مقام‌هایی بودند که تلاش کردند با سوءاستفاده از مرگ مهسا امینی و فضای ایجاد شده پیرامون این موضوع، به‌نفع منافع واشنگتن بهره‌برداری کنند.

راهبرد آمریکا در قبال تحولات ایران

ازسوی دیگر کارین ژان پییر، سخنگوی کاخ‌سفید نیز با دخالت آشکار در امور داخلی ایران در این باره گفت که «ما به استفاده از همه ابزارهایی که در اختیار داریم برای پاسخگو کردن ایران ادامه خواهیم داد.» در این میان اما اظهارنظر مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا حاوی نکته مهمی است که راهبرد واشنگتن در قبال حوادث اخیر در ایران را بیش‌از پیش شفاف می‌کند.

جیک سالیوان در گفت‌وگویی پیرامون تمرکز آمریکا روی آشوب‌های برخی از شهرهای ایران گفت که «دولت بایدن از سال ۸۸ یاد گرفته که بیشتر به این مسائل توجه کند.» موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم در سال‌۸۸نیز آمریکایی‌ها رویکرد مشابهی را در قبال امور داخلی ایران اتخاذ کردند.

درآن مقطع دولت اوباما که با توجه به تثبیت راهبردی جمهوری‌اسلامی در منطقه، طی نامه‌هایی به رهبرمعظم‌انقلاب، درخواست مذاکره با ایران را ارائه داده بود، با وقوع آشوب‌های آن سال، فرایند ارتباط‌گیری را قطع کرد و رویکرد اعمال تحریم‌ها را درپیش گرفت.

اوباما در کتاب خاطرات خود با عنوان «سرزمین موعود» به حوادث سال۸۸درایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: «در شرایطی که این کشور وارد چرخه هرج‌ومرج می‌شد، ما راهبردمان را به‌سمت دومین گام راهبرد منع اشاعه‌ای خودمان تغییر دادیم؛ یعنی بسیج کردن جامعه بین‌المللی برای اعمال تحریم‌های اقتصادی سخت و چندجانبه‌ای که می‌تواند ایران را وادار به حضور در میز مذاکره کند». این درحالی است که وی در بخشی از کتاب خود به پاسخ رهبرمعظم‌انقلاب به نامه‌هایش اشاره می‌کند؛ «پاسخ صریح بود: ایران هیچ نفعی در گفت‌وگوی مستقیم ندارد.»

برهمین اساس هم بود که به اذعان ریچارد نفیو، مسئول وقت میز ایران در شورای امنیت دولت اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در آبان ماه۱۳۸۸به برخی مقام‌های آمریکایی ازجمله کاندولیزا رایس، سفیر آمریکا در سازمان‌ملل، هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه و تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌دهد برای اعمال تحریم‌های گسترده‌تر علیه ایران، اقدام‌های لازم را انجام دهند.

کد خبر 709750
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha