چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان هواشناسی جهانی در گزارش سالانه خود گفت: گرمایش زمین با وجودی که سال 2008خنک تر از سال 2007 بود همچنان ادامه دارد.

واحد مرکزی خبر، به نقل ازخبرگزاری فرانسه: میشل ژارو مدیر کل سازمان هواشناسی جهانی به مناسبت انتشار گزارش سالانه این سازمان به خبرنگاران گفت: سال 2008دهمین سال گرم در دنیا از سال 1850 بود.

سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد سال 2008در مقایسه با سال ما قبل خود خنک تر بود و علت آن پدیده نینا است که هوا را تعدیل کرد.

پدیده نینا سر شدن آب‌های سطحی اقیانوس آرام است و پدیده نینو گرم شدن آب‌های سطحی این اقیانوس است که باعث ایجاد خشکسالی در استرالیا و جنوب شرقی آمریکا در تابستان می شود.

این پدیده همچنین باعث بروز سیل در شاخ افریقا و بولیوی و بادهای موسمی بسیار شدید زمستانی در آسیای جنوبی در سال 2006و2007 شد.

مدیر کل سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد هیچ کدام از این پدیده ها در سال 2009 بروز نخواهد کرد.

وی همچنین از آب شدن یخ ها در قطب شمال ابراز نگرانی کرد زیرا این باعث شده است کشتی ها از شمال غربی سواحل کانادا یا شمال شرقی سواحل سیبری عبور کنند.

سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد بر اساس داده های ماهواره ای سال قبل یخ های قطب شمال با 4.3 میلیون کیلومتر مربع کمترین میزان را از سال 1979 داشت.

در نیمکره جنوبی سوراخ لایه اوزن به 27میلیون کیلومتر مربع رسید که این درمقایسه با29 میلیون متر مربع سال 2007 کمتر شده است.

سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد در دهه آینده 2 دهم درجه دمای زمین افزایش خواهد داشت.

کد خبر 70975

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز