همشهری‌آنلاین: سران کشورهای عضو بازار مشترک امریکای جنوبی،‌ مرکوسور، بر ضرورت گفتگوی بین‌المللی به منظور پایه ریزی ساختار یک نظام مالی جدید در جهان تاکید کردند.

 روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای عضو مرکوسور که در نشستی در برزیل گردهم امده‌اند خواستار آن شدند که کشورهای مختلف جهان در چارچوب یک گفتگوی فراگیر بین‌المللی برای ایجاد ساختار یک نظام مالی بین‌المللی جدید تلاش کنند.

رهبران مرکوسور تاکید کردند کشورهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه می‌توانند در تحقق این امر خطیر نقشی عمده ایفا کنند.

سران مرکوسور بر این عقیده‌اند که بحران مالی اخیر در جهان شرایطی فراهم کرده است تا ناکارامدی، نقایص و ضعف‌های نظام سرمایه‌داری که به قیمت تضعیف و حتی نابودی اقتصاد برخی از موسسات بزرگ منجر شده است،‌ نمایان شود.

سران مرکوسور با تاکید بر اینکه بحران مالی و اقتصادی کنونی موجب بی اعتباری نظام سرمایه داری در جهان شده است تصریح کردند خدشه دار شدن نظام سرمایه داری در جهان شرایط مناسبی را برای کشورها و موسسات مالی بین المللی فراهم کرده است، تا به فکر جایگزینی نظام کارامدتری باشند.

رهبران کشورهای ارژانتین، برزیل، پاراگوئه، اروگوئه و همچنین ونزوئلا (که در مسیر عضویت در بازار مرکوسور قرار دارد) به اتفاق سران و نمایندگان دیگر کشورهای امریکای جنوبی از جمله مکزیک، پاناما،‌کوبا و چند کشور مهم دیگر، در کاستار دو سوئپه در شمال شرقی برزیل تشکیل جلسه داده‌اند تا درباره بحران مالی اخیر در جهان و راههای مقابله با پیامدهای ان تبادل نظر کنند.

نمایندگان کشورهای حاضر در نشست برزیل در پایان گفتگوهای خود بیانیه‌ای منتشر کردند که در ان از کشورهای صنعتی و ثروتمند جهان خواسته شده است از اتخاذ تصمیمها و تدابیری که هزینه های سنگین تری برای کشورهای در حال توسعه به همراه خواهد داشت بپرهیزند. در این بیانیه همچنین از کشورهای منطقه که برای کمرنگ کردن پیامدهای بحران مالی تلاش می کنند تقدیر شده است.

سران کشورهای عضو مرکوسور در بیانیه خود با تاکید بر اینکه جامعه جهانی در شرایط کنونی با چالشهای بزرگ روبرو شده است، خواستار ان شدند که کشورهای منطقه با هدف محدود کردن اثار منفی بحران مالی کنونی، تلاشهای خود را برای مبارزه با فقر، تسریع روند توسعه و تضمین رشد اقتصادی پایدار در منطقه افزایش دهند.

سران کشورهای عضو مرکوسور همچنین بر ضرورت اجرای تصمیمها و ابتکارهایی که در هفتمین نشست فوق العاده این نهاد اقتصادی در تاریخ بیست و هفتم اکتبر گذشته در برازیلیا، پایتخت برزیل، اتخاذ شد تاکید کردند. حاضران در این نشست درباره تدابیر موثر برای مقابله با پیامدهای بحران مالی اخیر بر اقتصاد منطقه تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وزرای امور خارجه و وزیران دارایی کشورهای عضو مرکوسور و همچنین روسای بانکهای مرکزی و نمایندگان کشورهای شریک این بلوک اقتصادی، در نشست کاستا دو سوئیپه در برزیل حضور داشتند. شرکای اصلی مرکوسور که نمایندگان خود را به این نشست اعزام کرده بودند عبارتند از: شیلی،‌ بولیوی، اکوادور، پرو و کلمبیا

کد خبر 70951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز