رمان‌نویس ایرانی می‌گوید: این روزها می‌شنویم که «مگر شما در سال ۵۷ با اغتشاش به پیروزی نرسیدید؟» پاسخ آنان این است: انقلاب ۵۷ یک خیزش آرام دینی بود و با اباحه‌گری تفاوت داشت. گوش آن نسل هم به حرف‌های BBC و اینترنشنال نبود.

 سیدمحمد رضا واحدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سیدمحمد رضا واحدی نویسنده کتاب «آقای سلیمان می‌شود من بخوابم» که به عنوان «روحانی رمان‌نویس» شناخته می‌شود به وقایع جاری چند روز اخیر در کشور اشاره کرد و ضمن گذری بر روزهای انقلاب سال ۵۷، تفاوت حرکت‌های مختلف در جامعه را تشریح کرد. 

وی با اشاره به موضوع مرگ مهسا امینی گفت: این اتفاق برای همه ما متأثرکننده بود و هر ایرانی حق دارد تقاضای بررسی ابعاد این ماجرا را داشته باشد و نسبت به فوت هم‌وطنش از مسئولین بخواهد زوایای پیدا و پنهان موضوع را روشن کنند.

واحدی با بیان اینکه روشن شدن موضوع، حق همه ایرانیان هست، افزود: اما اینکه این حق به وسیله‌ای برای معارضه و برای تعرض به جای اعتراض تبدیل شود، این قابل قبول نیست. 

وی با اشاره به اینکه چون برای هر کشوری، امنیت و استقرار سیاسی نظام، اولویت اول است، ادامه داد: اگر قرار باشد عقده‌های فروخفته سر باز کند و عده‌ای بخواهند از نظام و انقلاب و نسل گذشته که انقلاب کردند، انتقام بگیرند، قابل قبول نیست و قطعا مورد برخورد است. کما اینکه حتی در دیگر کشورها و دنیای به اصطلاح آزاد آقایان هم با این مدل حرکات، بدون تعارف برخورد می‌کنند. 

این رمان‌نویس روحانی اظهار داشت: گاهی وقتی صحبت‌هایی را مطرح می‌کنیم؛ مبنی بر اینکه حرکت شما درست نیست. جوانان این سوال را می پرسند که پس چرا خودتان سال ۵۷ با اغتشاش انقلاب کردید و شاه را بیرون کردید؟ من در پاسخ به این سوال، می‌گویم: دو سه تفاوت بنیادین و اساسی در این ماجرا هست که قابل قیاس نیست.

سه تفاوت اصلی انقلاب ۵۷ با جریان این روزها

وی با اشاره به مقایسه این دو حرکت و اینکه شورش‌های امروز برای دین نیست و با اباحه‌گری همراه هست، گفت: اول اینکه حرکت آن نسل در سال ۵۷، برای دین و برای احیای دین بود. یعنی آن نسل قیام نکردند که بگویند ما رفاه می‌خواهیم، تکنولوژی می‌خواهیم و ارتباط با خارج می‌خواهیم. اتفاقا آنها گفتند چون دین ما بر اثر رفاهیات و ارتباطات شما با خارج در خطر است، برای دین‌مان قیام می‌کنیم.

واحدی به تفاوت دوم اشاره کرد و افزود: آن نسل اصلا نگاه به خارج نداشت و با تکیه بر قدرت و توان خودش، با نگاه به امام خمینی(ره) آمد و گفت: نه شرقی و نه غربی. اما الان برخی از براندازان از غرب و آمریکا استمداد می‌کنند. به قول آن خانم بلاگر کذایی که گفت: امیدوارم به زودی در میدان آزادی تهران جلوی تانک‌های آمریکایی گل و شیرینی پخش کنیم! 

وی با بیان اینکه این نوع اغتشاش و شورش و به اصطلاح خودشان انقلاب به جایی نخواهد رسید، ادامه داد: نسلی که سال ۵۷ انقلاب کرد، گوشش به بی‌بی‌سی، VOA، صدای آمریکا، اینترنشنال، منافقین و ... نبود؛ بلکه یک رهبر عالی قدری داشت که گوش به فرمان او حرکت کردند و خواسته خود را به کرسی نشاندند.

این نویسنده کتاب اظهار داشت: بانک آتش زدن، ماشین مردم را سوزاندن و تخریب اموال عمومی قرار است چه نتیجه‌ای داشته باشد؟ دیدیم در همین هفته در انگلستان خودشان با خودشان دعوایشان شد! یعنی جماعت سلطنت‌طلب با کردهای تجزیه‌طلب و منافقین دعوایشان شد و حتی باهم وحدت نداشتند. آنها واقعا دنبال انقلاب هستند؟ خیر! آنها می‌خواهند ایران را تجزیه کنند. 

وی مهم‌ترین تفاوت این حرکات با انقلاب سال ۵۷ را رهبری امام خمینی(ره) عنوان کرد و خطاب به اغتشاشگران گفت: آیا شما یک رهبر واحد موثری که بتواند به قول خودتان مثل سال ۵۷ حرکت کند و همه پشتش باشند و یکپارچگی کشور هم از دست نرود، دارید؟ یا نه، می‌خواهید ایران را به برخی از کشورها تبدیل کنید؟ البته این سیاست آمریکاست که کشورهای کوچک وابسته به خود درست کند تا در سازمان ملل رأی بیش‌تری داشته باشد.

 آمریکا می‌خواهد سلطان باشد

واحدی ادامه داد: الان کشورهایی در سازمان ملل هست که هر جا آمریکا دستش را بلند کرد، آنها هم دستشان را بلند می‌کنند و هر جا دست بلند نکرد، دست بلند نمی‌کنند. کشورهایی که جمعیت‌شان ۲۰۰ هزار نفر بیشتر نیست، اما یک رأی دارند. این سیاست آمریکا هست برای اینکه بر جامعه جهانی حاکم باشد و به قول خودش سلطان باشد و نظام نظم نوین آمریکایی جهان را داشته باشد.

وی با بیان اینکه این حرکات عقده‌گشایی است گفت: آنچه مسلم هست، اینها نه محض رضای خدا و نه هیچ چیز دیگری قیام نمی‌کنند. همانطور که دیدید روسری از سر بر می‌دارند و اباحه گری می‌کنند. باید به آنها گفت: حتی اگر به بی‌حجابی اعتقاد دارید هم باید از مجرای قانونی اقدام کنید.

این نویسنده کتاب با اشاره به اینکه باید اقرار کنیم متأسفانه در این ماجرا رسانه‌های غربی موفق بودند و رسانه‌های ما ناموفق، اظهار داشت: رسانه‌های ما در این شرایط آن اعتماد عمومی را ندارند که بتوانند این نسل را توجیه و اقناع کنند. این عنصر اعتماد به رسانه‌های داخلی و رسانه ملی متأسفانه نیست. همانطور که بعضا می‌گویند این که اخبار جمهوری اسلامی است، نباید به آن توجه کرد؛ ببینیم صدای آمریکا چه می‌گوید؟

وی در پایان با بیان اینکه این نظام آنقدر ریشه دار هست که این بی‌ریشه‌ها به اهداف شوم خود نمی رسند، گفت: خودشان هم اعلام کردند که باید ایران را به اقالیم و ملیت‌های مختلف تقسیم کرد و هر کسی برای خودش حکومت داشته باشد، حالا یک حکومت مرکزی هم در تهران باشد. آنها بدانند این رویا و خوابی هست که حتما تعبیر نخواهد شد و کشور به صاحب اصلی خودش سپرده خواهد شد. 

کد خبر 709174
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 106
  • نظرات غیرقابل انتشار: 128
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    مگر میشه هرروز انقلاب کرد انقلاب یکبار مثل انقلاب فرانسه حالا اصلاحات در صورت ضرورت با تایید مجلس قابل بس است نه انقلاب دوباره و نابودی کشور وتجزیه آن
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    در انقلاب شکوهمند سال 57 کسی به پرچم ایران توهین نکرد . پرچم ایران مورد احترام بود .اما حالا راه به راه پرچم مقدس ایران را آتش میزنند. در انقلاب 57 به نظامیان و پلیس حمله نشد و نظامیان بودند که انقلابیون را شهید میکردند . اما اغتشاشگران اکنون مثل داعشی ها به نیروهای انتظامی و بسیجی ها و مردم حمله میکنند . این اغتشاشات اصلا" با انقلاب سال 57 قابل مقایسه نیست . نه در عظمت و وسعت و نه در روش و اسلوب انقلاب کردن . این انقلاب نیست بلکه فتنه و اغتشاش و قتل و جنایت و خرابکاری است که توسط عده ای حرفه ای و فریب خورده های آنان انجام میشود و پلیس باید با قدرت وارد عمل شود و ابتکار را در مقابل این آشوبگران بدست بگیرد و امنیت و جان و مال مردم را حفظ کند.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    17 92
    سلام. در سال ۵۷ ایران یک رهبری داشت که تمام زمینه ها را آماده دیده بود.
  • US ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    بسیج ، سپاه و نیروهای نظامی و انتظامی باید با این آشوبگران، اغتشاشگران ،اراذل و اوباش رقاصه ی فتته گر با قاطعیت و شدت برخورد کنند و به آنها اجازه ی خارج شدن از لونه هاشون را ندهند. و چنانچه خواستند به تخلفاتشان ادامه دهند همچون برگ علف هرز بر زمین ریخته شوند. اگر چنانچه ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر از آنها کشته شوند بقیه همچون سگ می ترسند.
  • علی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    مردم در سال ۵۷ پلیس و آمبولانس آتش نمیزدند ولی آشوبگران ۱۴۰۱ این کار را کردند مردم در سال ۵۷ در روز به خیابان می آمدند و تظاهرات منطقی و مسالمت آمیز داشتند ولی آشوبگران فعلی خفاش شب هستند و شبها به خیابان می آیند و مردم را می ترسانند انقلاب مردم در سال ۵۷ بر اساس یک فلسفه و ایدئولوژی بود و حاضر بودند در بحثهای نظری مشارکت کنند و پیروز بحث باشند ولی آشوبگران فعلی فلسفه و ایدئولوژی ندارند بلکه ضد ایدئولوژی هستند مردم در سال ۵۷ رهبر مشخص و حرف مشخص داشتند و دربرابر سوالات پاسخگو بودند ولی آشوبگران رهبر و پاسخگو ندارند حرف مردم در ۵۷ استقلال و آزادی و عزت کشور در برابر دشمنان شناخته شده و شناسنامه دار مثل آمریکا بود ولی آشوبگران دست در دست دشمن کشور دارند استکبار جهانی مخالف مردم در سال ۵۷ بود و هنوز هم هست ولی استکبار با آشوبگران فعلی همدست و پشتیبان است
  • حسن ازساوجبلاغ IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    به نسل امروز میگویم سلام و ارادت در سال ۵۷ به یکباره انقلاب اسلامی شکل نگرفت.اگر تاریخ معاصر ایران را مطالعه کنید میبینید که از سال ۱۳۲۰ واز اواخر حکومت قاجار درایران حوادث تلخ بسیاری بواسطه ی حضور رضاخان قلدر در راس قدرت اتفاق افتاده است.از جمله این اتفاقات ماجرای کشف حجاب باهدف ساختن جامعه ای مترقی بسبک اروپا،ظلم خوانین به رعیت و شنیده نشدن صدای مظلوم در دارالحکومه ی رضامیرپنج و....تا جریان مشروطیت اول و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سرنگونی دولت مردمی دکترمصدق تا ماجراهای مختلف حمله به فیضیه قم،تصویب قانون کاپیتولاسیون،جدایی بحرین ازایران،کشتار مردم در هفده شهریور و صدها تاریخ دیگر که من بخاطر ندارم و....در دوران رضاخان پهلوی و فرزندش محمدرضا و....همگی دست به دست هم دادند تا انقلاب سال ۱۳۴۲ شکل گرفت که آنهم با دخالت مستشاران آمریکایی و حمایت آنان و سرکوب وحشیانه سازمان جنایتکار ساواک و...بخاک و خون کشیده شد‌ درواقع پیروزی انقلاب درسال ۵۷،، ثمره بیش از چهل سال مجاهدت و رهبری الهی قائدعظیم الشان انقلاب اسلامی،حضرت امام خمینی(ره) و همقطاران خدوم وخالص بود که باهمراهی همه مردم به پیروزی رسید.
  • حبیب IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    حاج آقا به گمانم فراموش کردند که اعلامیه ها و پیام های آقای [امام] خمینی را رادیو بی بی سی قرائت می کرد.
    • النا IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      رادیو بی بی سی الانم داره حرفهای پوتینو پخش میکنه آیا در اون خبر طرفدار پوتین یا مروج سیاستهاشه؟ بین پخش خبر با خط دهی فرق هست.
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      63 14
      شما هم دقت نکردید که این سیاست همیشگی بی بی سی است چون با هیچکس ازجمله پهلوی عقد اخوت نبسته پس وقتی مطمئن شد که رژیم سلطنت رفتنی است ، سعی کرد ژست بیطرف بگیرد تا بعدها بتواند بر انقلابیون تاثیر بگذارد .
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    179 4
    وقتی آدم یکطرفه فقط حرف میزنه فکر می‌کنه عجب معقول منطقی صحبت کردم در حالی که اگه گفت وگو صورت بگیره آنوقط فرق می‌کنه . حرف اول و آخر هم در انقلاب ۵۷ خواسته دینی مردم بود .فقط یک سئوال اینکه به نظر شما اعتقادات دینی مردم الآنه بیشتره یا سال ۵۷؟
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      الان دیندار واقعی بیشتره مثل زمان پیامبر که پیامبر رهبر بود همه به ظاهر دیندار و مسلمان ولی اروم آروم منافقین نمایان شدند تا زمان حضرت علی که مسلمان واقعی شفاف شد. اِلآن ما چهار میلیون حافظ قرآن داریم زمان قبل انقلاب مردم قرآن را از رو هم بلد نبودن بخونن. جمکران نمی دونستند شب احیا نمی دونستند چند نفر بیشتر اربعین نمی رفتند الآن میلیونی عزاداری ها
  • ناشناس IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    20 74
    البته در سال ۵۷ هم اقداماتی شد که محکوم بود گروه‌های خاصی هم لابلای انقلابیون بودند و همچنین افراطیونی که از انقلابیون سبقت می‌گرفتند و با اسم دین ضد دین عمل می‌کردند اما کم کم به لطف خدا محو شدند نه تخریب امروز معقول است نه سرقت از فروشگاه کوروش در سال ۵۷ خطا خطاست و جرم جرم است دیدیم کسانی را که در اوایل انقلاب مقامی داشتند و مطرح بودند و بساطی برای خودشان به اسم انقلاب چیده بودند و امروز اثری از آنان نیست و تفکرشان هم دیگر جایی در این سرزمین ندارد اما به قول شهید والامقام سلیمانی رحمه الله علیه امروز مردم حتی با نقص هایشان مردم جامعه ما هستند بهترین راه حل برای جامعه امروز دوری از افراط و تفریط هست آرزوی دشمنان این کشور نفاق بین خود مردم هست چون می‌دانند در عرصه نظامی امیدی به موفقیت ندارند همدیگر را دوست بداریم و به هم احترام بگذاریم منتهی اگر متولیان امر فرهنگی اگر کم کاری بکنند که کردند قطعا دشمن به قول مقام معظم رهبری شبیخون فرهنگی را بی درنگ خواهد زد برویم ببینیم کجا کم کار کردیم کجا سلیقه مدیران آسیب به فرهنگ جامعه زده چرا درجا میزنیم الگو سازی در کلام یا در عمل؟
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    فرقش اینه که قبل انقلاب برای دین وتکبیر و حیا و عفت بود الآن برای از بین بردن این اعتقادات است برای روح فلان مرحوم روسری دربیارین لخت شین روحش شاد میشه و هزاران کثافت کاری دیگه انقلاب ۵۷ مبارزه با استکبار بود الآن اثبات نوکریه
  • محمد FR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    تا زمانی که ملت یه زندگی عادی ندارند گوششون به این حرفا نیست
  • سید حسین‌گوهریان IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    188 9
    آقای واحدی دروغ چرا ؟ واله در زمان انقلاب خودم بانک ها ‌و دکاکین مشروب فروشی را تخریب و یه سینما ها حمله و‌گ‌ش به رادیو بی بی سی میدادیم ‌ نگاه به رفاه داشتیم چون از نظر دین‌ کم نداشتیم چون انقلاب مستضعفان بود و الانم با شرق عمیقن در ارتباط مان بر خلاف شعار در زمان انقلاب ‌اگر اطلاعات ندارید خدایی دست به قلم نبرید ‌‌روزنامه همشهری چاپ کنید نه سانسور چون‌ما پدران نسل انقلابیم
  • ایرانی IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    نسلی که سال ۵۷انقلاب کرد هم رایو بی بی سی گوش می کرد و هم رادیوی مصر و عراق ...
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    119 5
    گور بابای انگلیس .اما از حق نباید گذشت خود ما که اونموقع انقلابی بودیم ببشتر اخبار را از طریق بی بی سی دنبال میکردیم چون خانواده مذهبی بودیم رادیو هم نداشتیم میرفتیم خونه همسایه اونجا گوش میکردیم .‌متاسفانه به وعده هایی که داده شد عمل نشد . اللهم عجل لولیک
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    ارزش‌های انقلاب ۵۷ با ارزش‌های آشوبگران امروز از زمین تا آسمونه.ما انقلاب کردیم چون طبقه فروکاسته وفرودست بودیم وبلافاصله رابطمون وبارژیم صهیونیستی تا الان قطع کردیم در صورتی که رژیم شاه نوکر بی‌چون چرای رژیم صهیونیستی بود ما انقلاب کردیم رودرروی آمریکا تا حالاایستادایم .در صورتی که شاه فقط به قدرت آمریکا متکی ودلگرم بود.ماانقلاب کرید بدون دخالت بلوک قدرت های خرجی ووووزلا انقلاب کردیم وبلافاصله صدام در صدد هجوم به ایران بر اومد
  • رحمت الله FR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    65 7
    با سلام بی بی سی بود ولی بقیه نبود!!
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    96 5
    اولا شما بفرمایید هدف از انقلاب چه بود؟
  • US ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    93 4
    ببینید از نظر نظام برابری بین تمامی آحاد مردم وجود داره، منتهی برخی برابر ترن.
  • بازنشسته IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    105 4
    ازالان جواب شمارانسبت به مهساامینی همه میدانند،خودش سکته کرده!!!!!
  • ناصر IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    108 3
    پیامهای انفلاب و اتفاقات روزانه سال 57 را اکثرا رادیوهای بی بی سی و کلن آلمان و ..... به مردم ایران اطلاع رسانی میشد
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    98 3
    من در ان زمان 16 سالم بود و خوب بیاد دارم تمام هماهنگی ها برای تظاهرات از سوی رادیو بی بی سی بود .
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    87 2
    ایجاد خسارت به اموال عمومی که جز بیت المال محسوب می شود در هر زمانی اغتشاش محسوب می شود کما اینکه در زمان انقلاب نیز اینگونه رفتارها دیده می شد در حالیکه اموال عمومی متعلق به شخص شاه نبود که مورد تهاجم و تخریب قرار بگیرد
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    94 5
    چطور در سال 57که بی بی سی اعلامیه ها رو میخوند خوب بود حالا بد شده ؟
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      46 4
      از خود سوال بکنید چر ا مردم بی بی سی گوش میدهند جوابش روشن است چون رسانه ها حقوقشان از مردم حرف دولتی ها را انچه انان دستور میدهند به خورد خلق اله میدهند
  • سعید IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    67 5
    از نظرات و امتیازات منفی خیلی چیزا معلوم میشه حاجی
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    13 57
    با‌سلام‌وعرض‌ادب‌ از‌حضرت سید‌محمدرضا‌واحدی‌به‌خاطر‌بیان‌شفاف‌وخوبش‌تشکر‌می‌شود‌
  • نیما IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
    56 18
    ما خیلی مطالبات زیادی داریم حجاب فقط یکیشه کلی بودجه مملکت رفته واسه اینترنت ملی بعد الان با فیلترینگ اینستا خیلی کسب و کارها خوابیده سایت های داخلی ضعف داره کاش این حاج آقا که دعوت کردید یکمم به حرف مردم و خواسته های مردم مثل تقویت اینترنت گوش میدادید…
  • دریا IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    41 0
    اومدم حرفی بزنم ولی عزیزان چیزی از قلم ننداختن آفرین بهتون
  • سیف اله IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    7 44
    ما سال 57 برای این اقتدار قیام کردیم . ما اغتشاش نکردیم ما انقلاب کردیم.تا کوهای آرارات بخشیده نشود. تا بحرین جدا نشود. تا حتی پهباد آمریکا از چندهزار پایی آسمان ایران رد نشود. تا داعش و مجاهدخلق و انگلها تشکیل نشود . افتخار باید کرد به این انقلاب.
  • IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹
    47 9
    شما که جرئت نداری بگی که اگه تبعیض نباشه مردم برای بی بی سی و اینترنشنال تره هم خورد نمیکنن،بهتره حرف نزنی.