فسیل‌های کشف‌شده در چین نشان می‌دهد که کرم‌های زره‌دار عجیب و غریبی با صفحات متراکم در پشت و دست‌هایی پوشیده از پرزهای سیخ‌دار بیش از ۵۰۰ میلیون سال پیش روی زمین‌هایی که امروزه در کشور چین واقع هستند می‌خزیده‌اند.

کرم زره پوش

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی میل، این جانور زبر سیخ‌دار عجیب و غریب «ووفنجلا» نام گرفته و حدود نیم اینچ (معادل حدود ۱.۳۰ سانتیمتر) طول داشته است. فسیل‌های این خزنده، بیشتر به اندام بخش‌بندی شده و مدرج کرم‌های خاکی شباهت داشتند.

 

کشف کرم‌هایی که زره پوش داشتند | زمین ۵۰۰ میلیون سال قبل جولانگاه آنها بود



به گفته کارشناسان، فسیل‌های کشف شده در چین  متعلق به جانداری دارای اندامی گوشتی با مجموعه‌ای از برآمدگی‌های مسطح بود که از طرفین این جانور که به کرم زره‌پوش می‌مانست، بیرون می‌زد. این کرم در واقع به گروهی از موجودات صدفی منقرض شده به نام «توموتوئید»ها تعلق داشت.

کارشناسان معتقدند این کشف می‌تواند نوری بر چگونگی دگرگونی و دگردیسی و تحول سه گروه از جاندارانی که اکنون نیز در کره زمین حضور دارند، بتاباند.  

بیشتر بخوانید:


دکتر جاکوب وینتر، یکی از نویسندگان این مقاله، از دانشگاه بریستول، می‌گوید: «به نظر بعید می‌رسد که نسل این فسیل‌های کشف شده  از ترکیب کرم مویی و نرم‌تنان موسوم به «کیتون» ایجاد شده باشد. جالب آنکه تحقیقات بیشتر نیز نشانگر آن است که این کرم زره پوش به هیچ یک از این دو گروه یاد شده تعلق ندارد.

دکتر لوک پری، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه آکسفورد افزود: «ووفنجلا» (کرم زره پوش) متعلق به گروهی از فسیل‌های کامبرین است که برای درک چگونگی تکامل «لوفوفورات‌ها» (موجودات آبزی بی‌مهره) بسیار مهم است. به این گروه از فسیل‌های کامبرین توموتیید می‌گویند، به لطف کشف فسیل این کرم‌ها، توانستیم بفهمیم که «بازوپایان» (یکی از شاخه‌های اصلی جانوران بی‌مهره) چگونه تکامل یافته‌اند. کرم‌های زره پوش در دوره‌ای به نام «انفجار کامبرین» که در حدود ۵۵۰ میلیون سال پیش رخ داده  ایجاد شده بودند.
 

طرح احتمالی چگونگی دگکردیسی و تحول جانداران بی مهره در طول زمان



کشف این فسیل پیش‌بینی دیرینه‌شناسانی را که  معتقد بودند تبار اجدادی لوفوفورات‌ها (موجودات بی مهره) یک کرم زره‌دار و چابک بوده است، را تقویت کرده است.

کد خبر 708823

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha