موزه‌ ملی هوانوردی گنجینه‌ای گرانبها از ادوات و اسناد نیروی هوایی کشورمان در صد سال اخیر را در خود جای داده است. در میان انبوه اسناد و تصاویر گردآوری شده در این موزه، دو شناسنامه مربوط به دو شهید خلبان نیروی هوایی ارتش به نام‌های «محمدرضا کرم» و «محمدرضا کرمی» جلب توجه می‌کند.

شهید کرم

به گزارش همشهری آنلاین، این دو شهید، هر دو در تاریخ پنجم مهرماه سال ۱۳۵۹ در حین بازگشت از ماموریت به شهادت رسیده‌اند اما نکته جالب اینجاست که علاوه بر تاریخ شهادت‏، تقریبا همه اطلاعات شناسنامه‌ای و شغلی این ۲ نفر از جمله نام پدر، نام مادر، تاریخ استخدام در ارتش، درجه نظامی، نوع هواپیما و حتی نوع شهادت (اصابت موشک به هواپیما در حین بازگشت از ماموریت جنگی) یکسان است‎. فرا رسیدن هفته دفاع مقدس و سالگرد شهادت این دو خلبان، بهانه‌ای شد تا این رخداد نادر را مرور کنیم.

نام شهید: محمدرضا کرم
درجه : خلبان/ستوان‌یکم
نوع هواپیما: اف ۴
نام پدر : شعبان
نام مادر: بتول
تایخ تولد ۱۳۳۰
وضعیت تأهل: متأهل
محل تولد: خرمشهر
تاریخ استخدام: ۱۳۵۱
تاریخ شهادت : ۱۳۵۹/۷/۵
دلیل شهادت : اصابت موشک در حین ماموریت

نام شهید: محمدرضا کرمی
درجه : خلبان/ ستوان‌یکم
نوع هواپیما : اف ۴
نام پدر: شعبان
نام مادر: بتول
تایخ تولد ۱۳۳۱
وضعیت تأهل: متأهل
محل تولد: فسا
تاریخ استخدام: ۱۳۵۱
تاریخ شهادت : ۱۳۵۹/۷/۵
دلیل شهادت: اصابت موشک در حین ماموریت

خاطره نویسنده

«سید حکمت قاضی میرسعید» نویسنده‌ای  که آثار بسیاری درباره نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به قلم او منتشر شده، خاطره‌ جالبی از شباهت این دو شهید هنگام تالیف کتاب «مردان آسمان» که شرح زندگینامه و نحوه به شهادت رسیدن خلبانان در سال‌های جنگ تحمیلی در آن نگاشته شده، تعریف کرده است: «در حال نوشتن زندگینامه خلبانی به نام محمدرضا ‌کرم بودم. پس از بررسی و تحقیق از منابع مختلف معاونت عملیات، نیروی انسانی، دبیرخانه و بازرسی و ایمنی نهاجا و بنیاد شهید، زندگینامه او را با شرح سانحه شهادتش نوشتم.
قرار بود نخستین پرینت کتاب را که ۹۰۰ صفحه می شد بگیرم. شب، این عزیز به خوابم آمد وگفت: «من کرمی هستم، یک بار دیگر این مطلب را بخوان!» صبح از خواب برخاستم. به سراغ اسمی که می‌گفت رفتم و دیدم چنین اسمی در کتاب آمده! چند بار مطلب را خواندم. مورد خاصی ندیدم. تمام شهیدانی که نام خانوادگی کرم، کرمی، کریمی و ... داشتند را یک بار دیگر مورد بررسی قرار دادم. تازه به اشتباه بزرگ خودم پی بردم. شباهت آنان برای خودم هم جالب بود. در یک اتفاق نادر که یک در هزاران هم ممکن است اتفاق نیفتاده باشد، هویت دو شهید کاملا با یکدیگر منطبق بود. حتی برای شما هم باورکردنش سخت است و من شرح حال این شهید را برای شهید دیگر نوشته بودم.»

کد خبر 708808

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 0
    روحشون شاد. چه جوونای دسته گلی رفتن .. حیف و صد حیف