محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران یکشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین گفت: موقعیت کشورهای غربی اجازه افزایش فشار به ایران را نمی‌دهد.

محمد مرندی کارشناس ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از المیادین، مرندی افزود: ایران قبل از امضای توافق هسته‌ای جدید خواهان دریافت ضمانت است.

او ادامه داد: آمریکایی‌ها از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده می‌کنند و می‌خواهند برای دور زدن توافق، برخی بندها مبهم باقی بماند.

مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران همچنین، گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در شرایط سختی قرار دارند و موقعیت آنها اجازه نمی‌دهد فشار بر ایران را افزایش دهند.

مرندی افزود: گاز در حال حاضر از اهمیت بالایی برخوردار است و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها این را می‌دانند.

وی اضافه کرد: رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی آنچه را که دولت آمریکا دیکته می‌کند اجرا می‌کند. آژانس به یک نهاد سیاسی تبدیل شده است که کشورهای غربی تأثیر زیادی بر آن دارند.

این کارشناس ایرانی همچنین گفت: ایران آماده همکاری با متخصصان و کارشناسان آژانس است تا پاسخ‌های لازم را برای حل بحران در اختیار آن‌ها قرار دهد، هر چند سؤالاتی که به تازگی از سوی آژانس مطرح شده است، جدی نیست.

مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده به نقطه‌ای رسیده است که اگر آمریکا الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکا را بپذیرد، توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان حاصل خواهد شد.

ایران تاکید دارد که شرط رسیدن به توافق رفع موثر و پایدار تحریم‌ها به نحوی است که انتفاع اقتصادی مردم تامین شود و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران نماند.

اما دولت ضعیف جو بایدن که به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی متوسل و باعث طولانی شدن روند مذاکرات شده است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد. جمهوری اسلامی ایران متعاقبا پاسخ خود را به نظرات آمریکا ارائه کرد اما کاخ سفید هنوز پاسخی نداده است.

جوسپ بورل هفته پیش ادعا کرد که مذاکرات با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و برخی جهت‌گیری‌ها به بن‌بست خورده است. او گفت که پس از تابستان، موضع طرف‌های مشارکت کننده در گفت‌ وگوها از هم دور شده است.

کد خبر 708404
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    4 1
    تا زمانی که کار دست شماها باشه بعید میدانم به نتیجه برسین البته زمانی به نتیجه میرسیدید که کار از کار گذشته فرصت سوزی در حد فیفا
  • سعید IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    2 0
    ای تضمین یعنی چی؟فقط لفظی بگوید یا مکتوب امضاکند یا تضمین عملی بدهد؟حرفشان مبهم است.توضیح لازم داره.