چین و هند که متحدان سنتی روسیه به شمار می‌روند، در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خواستار پایان جنگ اوکراین از راه مذاکره شدند.

Wang

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه گرچه وزیر خارجه روسیه پس از یک هفته فشار در مجمع عمومی سازمان ملل در نوبت سخنرانی‌اش کشورهای غربی را به خاطر آنچه کارزار «پوچ و مسخره‌شان» بر ضد روسیه محکوم کرد، اما چین و هند موضع ملایمتری از خودشان نشان دادند.

چین خواستار مذاکرات صلح شد

وانگ یی، وزیر خارجه چین از روسیه و اوکراین خواست «مانع از گسترش بحران شوند» و نگذارند کشورهای در حال توسعه آسیب ببینند.

وانگ در سخنرانی روز شنبه‌اش در مجمع عمومی گفت: «چین از همه تلاش‌هایی که منجر به حل‌وفصل صلح‌آمیز بحران اوکراین شوند، حمایت می‌کند. اولویت فوری تسهیل مذاکرات برای صلح است.»

وزیر خارجه چین گفت: «راه حل نهایی توجه به نگرانی‌های مشروع امنیتی همه طرف‌ها و ایجاد یک ساختار امنیتی متعادل، موثر و پایدار است.»

وانگ در مدت حضورش در سازمان ملل برای نخستین بار پس از شروع جنگ با دیمیترو کوبلا، وزیر خارجه اوکراین دیدار کرد.

پوتین قبلا در این ماه در دیدار با همتای چینی‌اش، شی‌ جین‌پینگ «نگرانی‌های» چین درباره موضوع اوکراین را پذیرفته بود.

مقامات آمریکایی مدعی هستند که چین تقاضاهای روسیه برای فرستادن تجهیزات نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را نپذیرفته و به همین علت روسیه برای جبران کمبود تجهیزات به کره شمالی و ایران روی آورده است.

تحلیل‌گران به دقت واکنش چین به اقدامات روسیه در اوکراین را دنبال می‌کنند تا از این طریق شواهدی درباره رویکرد این کشور نسبت به تایوان به دست آورند که چین آن را جزو قلمروی خودش می‌شمارد.

وانگ گفت بر ضد هر دخالتی در مورد تایوان «اقداماتی قدرتمند» انجام خواهد شد و تاکید کرد که تلاش‌ها برای جلوگیری از «اتحاد دوباره» چین با تایوان «زیر چرخ‌های تاریخ خرد می‌شوند.»

هند گفتگو و دیپلماسی را راه‌حل می‌داند

هند بر خلاف چین روابط گرمی با آمریکا دارد، اما پیوندهای تاریخی با روسیه نیز دارد که تامین‌کننده سنتی تجهیزات نظامی برای هند است.

سوبراهمانیام جیشانکار، وزیر خارجه هند گفت: «در حالیکه درگیری‌ها در اوکراین به شدت جریان دارد،‌ اغلب از ما پرسیده می‌شود در کدام طرف قرار داریم.»

او گفت: «پاسخ ما،‌در هر بار سرراست و صادقانه است- هند در طرف صلح است و محکم در این طرف باقی خواهد ماند. ما در طرف تقاضا برای گفتگو و دیپلماسی به عنوان تنها راه‌حل هستیم.»

لاورف از روس‌هراسی بی‌سابقه سخن گفت

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی صریحا غرب را مقصر دانست و گفت:‌«روس‌هراسی رسمی در غرب به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است. اکنون این دیدگاه پوچ و مسخره شده است.»

لاوروف گفت: «آنها نه تنها از بیان قصد خود در شکست داد نظامی کشور ما و نیز ویران و خرد کردن روسیه ابایی ندارند.»

او گفت:«آمریکا در پایان جنگ سرد طوری عمل کرد که گویی «نماینده خداوند بر روی زمین» است و حق مقدسی برای عمل کردن همراه بامصونیت در هر جایی و در هر زمانی که می‌خواهد دارد.»

او همچنین اتحادیه اروپا را به عنوان یک «موجودیت خودکامه،‌خشن و دیکتاتوری» سرزنش کرد و گفت رهبری این اتحادیه مانع از دیدار برنامه‌ریزی‌شده رهبر یکی از کشورهای عضو، نیکوش آناستاسیادس، رئیس‌جمهور قبرس با او شده است.

لاروف از غرب به خاطر وارد مذاکره نشدن با روسیه انتقاد کرد و گفت: «ما هیچگاه حفظ تماس را کنار نگذاشتیم.»

قدرت‌های غربی پس از احضار نیروهای ذخیره بوسیله پوتین و تهدید ضمنی او به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به دنبال تحریم‌های بیشتر روسیه هستند و از به رسمیت‌شناختن رفراندوم‌هایی که در مناطق شرقی اوکراین تحت تسلط روسیه برای الحاق آنها به این کشور در حال انجام است، خودداری کرده‌اند.

کد خبر 708270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha