مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین : رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی درباره آخرین تصمیمات این پژوهشگاه با بیان این که رصدخانه ملی در نزدیکی قم و کوه‌های دینوا قرار می‌گیرد‌ گفت:

 "مکان رصدخانه با وسواس و دقت علمی کاملا استاندارد بین المللی در نظر گرفته شده است"

به گزارش مهر، محمد جواد لاریجانی در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در خصوص مکان رصدخانه ملی و راه اندازی آن در جمع خبرنگاران گفت: "مکان رصدخانه با وسواس و دقت علمی کاملا استاندارد بین المللی در نظر گرفته شده است. ما می توانستیم به سرعت در این زمینه تصمیم گیری کنیم اما هر بار که نتایج آماده شد از متخصصان دنیا برای نظر سنجی دعوت به عمل آمد و با کار کارشناسی مکان‌یابی صورت گرفت. "

 وی اظهار داشت: "رصد خانه ملی پس از رصدخانه‌ای ساخته می‌شود که خواجه نصیر الدین طوسی در ایران ساخته بود و از آن زمان حدود یک هزار سال می‌گذرد. پس از یک هزار سال نباید یک وسیله دست دوم ساخت از این رو رصدخانه باید کاملا مدرن باشد. "

 رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با بیان اینکه تلسکوپ این رصدخانه در کلاس 2 تا 3 متر است گفت: " این نوع تلسکوپ اولین کلاس فنی یک رصد خانه به شمار می آید. "

 سه سال آینده می توان از رصدخانه ملی استفاده کرد

 وی درباره اینکه چه زمانی می‌توان از پروژه رصد خانه ملی بهره برداری کرد گفت: " امیدوارم در سال آینده مبانی بدنه تلسکوپ را از نظر آینه خام بسازیم. یک سال نیز طول می‌کشد که سایر بخش‌های تلسکوپ ساخته شود، از این رو شاید سه سال آینده زمان خوبی برای اینکه یک رصدخانه حرفه‌ای اولین رصدهای خود را انجام دهد، باشد. " 

 لاریجانی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت چنین تلسکوپی در مقایسه با تلسکوپ‌های بزرگی مانند هابل که در دنیا از آنها برای رصد استفاده می‌شود، قدم بزرگی است گفت: " بنا نیست این تلسکوپ آخرین تلسکوپ کشور ما باشد. پس از هزار سال ما وارد مسئله رصدی می‌شویم. از سوی دیگر تلسکوپ‌های با کلاس 2 نیز می‌توانند فعالیت‌های علمی را انجام دهند، بنابراین این تلسکوپ‌ها هیچگاه خاصیت علمی خود را از دست نمی‌دهند. "
 وی با بیان اینکه این تلسکوپ مدرن است و مجموعه‌ای از مسائل طبیعت توسط آن قابل اندازه‌گیری است گفت: " مکان رصدخانه در نزدیکی قم و کوههای دینوا قرار می گیرد. "
 رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت:" پژوهشگاه دانش‌های بنیادی مسئول رصدخانه است اما طبیعی است که رصدخانه اجزای مختلفی دارد. آینه خام تلسکوپ در کشورهای اروپایی صاحب این فناوری و سایر بخش ها در ایران ساخته می‌شود."

کد خبر 70811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز