چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
۸ نفر

«ساختمانی بزرگ و چهارگوش با بنایی که علاوه بر خرید، پیاده‌روی در آن وسوسه‌کننده و گاه خاطره‌آمیز است.» این توصیف پاساژی با قدمت ۳۰ سال در محله دریان نوست که بیش از ۲۰۰ واحد تجاری را در خود جای داده است. در این مکان مانوری برگزار شد تا مسئولان علاوه بر آمادگی خسارت‌های احتمالی را ارزیابی کنند.

حریق مفید

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: از پاساژ مفید در خیابان زنجان شمالی به‌عنوان نسل اول مجتمع‌های تجاری در پایتخت نام برده می‌شود. مجموعه‌ای که در محدوده خیابان‌های سروش، سیادت و شهید امرالهی و میان بافت مسکونی قرار دارد و مسجدی هم در کنارش ساخته‌ شده است. «محمد یوسفی» دبیر ستاد بحران شهرداری ناحیه ۶ منطقه ۲ دراین‌باره می‌گوید: «نزدیکی مرکز تجاری به بافت مسکونی و اصناف مختلف و قدمتش باعث شد تا به‌عنوان یکی از نقاط حساس محله دریان‌نو انتخاب شود. چون اگر حادثه‌ای رخ دهد، نمی‌توانستیم خسارت‌های احتمالی را ارزیابی کنیم.»

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

حریق در مجتمع نسل اولی غرب تهران

خطرهای پاساژ قدیمی

مانور پاساژ مفید، پس از برپایی نشست دورمیزی با حضور نمایندگانی از نهادهای مختلف در  اینن مجموعه برگزار می‌شود و در حاشیه‌ آن «جواد بداغی» مسئول ایستگاه ۱۱۲ آتش‌نشانی که محل استقرارش مقابل پاساژ است، می‌گوید: «چند دوره از این مجموعه تجاری بازدید و خطرهای که آن را تهدید می‌کند را به مدیر اعلام کرده‌ایم.»

او این خطرها در زمان بروز حوادث را نداشتن سیستم اعلام حریق، نداشتن حوزه‌بندی کابل‌های برق و انتقال آتش از واحدی به واحد دیگر به دلیل سیم‌کشی نامناسب، نبود سرعتگیر و رنگ در پله‌ها برای جلوگیری از بروز حادثه در زمان فرار می‌داند و می‌افزاید: «در این مجتمع با توجه به حیاط بزرگی که در وسط آن قرار دارد و فضای باز احتمال خفگی کمتر است اما همچنان کمبودهایی دارد که می‌تواند جان عده ای را به خطر بیندازد.»

ارزیابی نیروهای امدادی

در نشست دور میزی نمایندگان هریک نهادها پیشنهادهای خود را مطرح می‌کنند و در روز مانور، هنگامی که آژیر به صدا در می‌آید و آتش در محوطه میانی پاساژ توسط نیروهای آتش‌نشانی افروخته می‌شود و دو همه جا را فرا می‌گیرد، مأموران آتش‌نشانی برای اطفای حریق فعال می‌شوند و مأموران اداره‌های آب، گاز و برق برای قطع کردن سیستم‌های تأسیساتی وارد میدان می‌شوند تا مبادا حادثه‌ای سهمگین رخ دهد.

در این میان مأموران اورژانس و هلال‌احمر هم مجروحان فرضی را به بیرون و داخل چادرهای امداد هدایت می‌کنند. همچنین گروه‌های دوام محله‌های توحید و دریان نو آموخته‌های خود را عملی می‌کنند. «محمد کریمی» شهردار ناحیه۶ منطقه۲  می‌گوید: «با این مانور توانایی نیروهای امدادی و خدماتی ارزیابی شد. چون خیابان زنجان شمالی یکی از معابر پرتردد محله است و اگر حادثه در آن رخ بدهد باید از همین حالا خودمان را برای حادثه‌ای با کمترین خسارت آماده کنیم.»

حریق در مجتمع نسل اولی غرب تهران

شناسایی خطرسازها

در ادامه شهردار ناحیه از شناسایی مکان‌های دیگر برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی خبر می‌دهد و می‌گوید: «در ماه‌های اخیر بازدیدهای گسترده‌ای از مراکز داشته‌ایم. به‌عنوان مثال ساختمان اداره برق از سال‌ها پیش در خیابان زنجان شمالی، با وجود تخلیه کامل، برقش وصل بود و اگر اتصالی در آن صورت می‌گرفت، تمام واحدهای تجاری محدوده‌های اطراف در آتش می‌سوخت اما با پیگیری شهرداری مشکل رفع شد و گویا مدیرانش برنامه بهسازی‌ آنجا را دارند.»

دودگرفتگی دلیل افزایش تلفات

مانور آتش‌سوزی در پاساژ مفید پس از یک ساعت به پایان می‌رسد. در جریان این مانور برخی از اهالی آتش‌سوزی را جدی گرفته و به خیابان می‌آیند. برخی هم که در جریان اجرای مانور هستند، بی‌حرکت سرجای خود می‌مانند. در این میان «فرشید صفوی» کارشناس فوریت‌های پزشکی اورژانس منطقه ۲ می‌گوید: «یکی از مشکلات در سوانح آتش‌سوزی بی‌توجهی برخی از افراد است که باعث می‌شود میزان تلفات ناشی از دود گرفتگی بالا باشد. چون برخی در زمان بروز آتش در طبقه‌های دیگر از واحد خود خارج نمی‌شوند با این تفکر که آتش برای واحد آنها تأثیری ندارد. برخی هم از ورود دزدان می‌ترسند. درحالی‌که احتمال دارد از همان دود خفه شوند.»

حریق در مجتمع نسل اولی غرب تهران

حریق در مجتمع نسل اولی غرب تهران

کد خبر 707463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha