سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

تورهای ۸ روزه هندوستان از ایران ۲۱ تا ۴۲ میلیون تومان قیمت دارند. در این شرایط معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در دیداری که با سفیر ایران در هندوستان پیشنهاد تشکیل بسته‌ عملیاتی هدفمند شامل اقدامات اجرایی بخش دولتی و خصوصی برای تقویت تعاملات گردشگری ایران و هند را ارائه کرد.

هند

به گزارش همشهری آنلاین، برپایی رویدادهای مشترک، حضور در نمایشگاه‌های گردشگر ۲ کشور، فعال کردن بخش خصوصی، به‌روزرسانی اسناد همکاری‌های دوجانبه و برگزاری نشست‌های B۲B ارکان این بسته عملیاتی اعلام شده و آنطور که علی‌اصغر شالبافیان می‌گوید: آگاهی و شناخت بیشتر از فعالان گردشگری هندوستان نیز به‌ عنوان یکی از الزامات نفوذ در بازار گردشگری هند مطرح است تا بر این اساس به کارگیری ظرفیت‌های سفارت ایران در دهلی و سرکنسولگری‌ها، زمینه معرفی بخش خصوصی فعال، افراد معروف، تأثیرگذار و اینفلوئنسرها از آن کشور فراهم شود.

هندوستان با بیش از یک میلیارد جمعیت، ۷میلیون گردشگر خروجی و ۱۷میلیون گردشگر ورودی دارد و در ردیف ۲۵کشور برتر صنعت گردشگری دنیا تا پیش از پاندمی کرونا قرار داشت. ۱۴درصد جمعیت هندوستان را نیز مسلمانان تشکیل می‌دهند.

خاموشی یک مسیر

نزدیک به ۲ دهه پیش، آگهی‌های تبلیغاتی سفر به هندوستان در صفحات نخست و داخلی روزنامه‌ها و جراید کشور به اندازه‌ای بود که دیگر همه با مثلث طلایی هند، آگرا، جیپور و دهلی آشنا شده بودند. این تبلیغات درست در دوران اوج گردشگری خروجی ایران توانسته بود گردشگران زیادی از ایران به مقصد هندوستان جذب کند. همان زمان مالزی و تایلند هم ۳ رقیب جدی هندوستان در تبلیغات گردشگری آن کشور در ایران بودند، اما به‌تدریج و ناگهانی بازار سفر به هندوستان در ایران کمرنگ شد و رغبت ایرانی‌ها برای تماشای مثلث طلایی هند پایان یافت. مالزی هم حضوری بسیار کمتر از هندوستان در جریان گردشگری خروجی کشور در رسانه‌ها یافت و چراغ گردشگری آن کشور از مسیر ایران نیز خاموش شد.

رغبت ایرانی‌ها برای سفر به هندوستان تا بدان جا افزایش یافته بود که حتی سریال مسافری از هند در ایران ساخته شد تا با توجه به تبلیغات گسترده سفر به هند در رسانه‌های ایران، گیشه سینماها را رونق دهد.

۲ دهه قبل سفر به هندوستان تا ۵ میلیون تومان هزینه داشت، اما حالا و همین دیروز بررسی‌ها از بازار سفر و دفاتر خدمات مسافرتی مشخص کرد که سفر به هندوستان از ۲۱ تا ۴۲ میلیون تومان برای ایرانی‌ها جهت ۸ روز سفر به آن کشور هزینه دارد.

ایران اما هیچ‌گاه چه آن زمان که تبلیغات گسترده سفر به هندوستان در کشور مثلث طلایی هند را به رخ ایرانی‌ها کشید و چه همین حالا که با گران شدن نرخ دلار و ارزان شدن سفر به ایران، یک شب اقامت در یک هتل ۵ ستاره برای گردشگران خارجی به زعم برخی فعالان گردشگری به اندازه قیمت یک همبرگر در غرب هزینه دارد، گردشگران هندی زیادی را به ‌خود ندیده که از مرزهای ورودی وارد کشور شوند و سری در سرای گردشگران ورودی به ایران پیدا کنند.

در چنین شرایطی، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور در دیدار با سفیر ایران در هندوستان در پی تلاش برای احیای دوباره مسیر گردشگری ایران و هند با تکیه بر تاریخ مشترک فرهنگی میان ۲ کشور است.

مسافران هند کمتر از یک درصد

فروردین ماه سال ۱۴۰۰ بود که آمار گردشگران ورودی به ایران در فاصله سال‌های ۹۷ و ۹۸ منتشر شد و در این آمار گردشگران ورودی از هندوستان به ایران در ردیف ۱۱ جدول گردشگران ورودی نشست. سال ۹۷ تعداد ۶۸ هزار و ۱۸۳ گردشگر ورودی از هندوستان به ایران سفر کرده بودند که ۶۷ صدم درصد از گردشگران ورودی به ایران را شامل شدند.

سال ۹۸ اما تنها تعداد اندکی به این آمار افزوده شدند و ۶۸ هزار و ۷۶۶ گردشگر هندی از مرزهای ایران وارد کشور شدند و نسبت به سال قبل از آن با ۷۸ صدم درصد از گردشگران ورودی به ایران تعداد گردشگرانی که از هندوستان وارد ایران شدند ۱۱ صدم درصد افزایش یافت.

این آمار یعنی تعداد گردشگران ورودی از هندوستان به ایران حتی به یک درصد از گردشگران ورودی به کشور هم نرسیده است. شاید همین احتضار در مسیر گردشگری ایران و هند بود که معاون گردشگری کشور را ناگزیر کرد در دیدار با ایرج الهی، سفیر ایران در هندوستان پیشنهاد تشکیل بسته اجرایی و هدفمند راه‌اندازی مسیر گردشگری ایران و هند را ارائه کند.

سفارت هندوستان در تهران اعلام کرده است که هیچ اطلاعی از پیشنهاد تشکیل بسته هدفمند توسعه گردشگر ایران و هندوستان ندارد و چون پیش از این دیدار سفارت هندوستان در تهران اطلاعی از پیشنهاد جدید ایران برای توسعه تعاملات گردشگری نداشته است، نمی‌تواند درخصوص پیشنهاد معاون گردشگری کشور صحبت کند.

کد خبر 707149
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha