قرار است ۸ خدمت دندانپزشکی در روستاها به‌ صورت رایگان و در شهرها با تخفیف ۶۵درصدی ارائه شود.

دستیار دندانپزشکی

به گزارش همشهری آنلاین، خبر ارائه رایگان ۸خدمت دندانپزشکی در مراکز جامع سلامت روستایی و تخفیف ۶۵‌درصدی همین خدمات در شهرها برای مردمی که این روزها اغلب به‌خاطر بی‌پولی در زمره بی‌دندان‌ها قرار می‌گیرند، خبری مسرت‌بخش و امیدوارکننده است؛ هرچند حالا و در ابتدای راه قرار است این تخفیف شامل حال یک جامعه هدف خاص شود و بعدها به رده‌های سنی دیگر تسری یابد.

گران‌بودن خدمات دندانپزشکی و زیربار نرفتن بیمه‌ها برای جبران خسارت‌های درمانی در این حوزه باعث شده است تا سالانه شاهد ازدست‌رفتن بالای ۳۰میلیون دندان در کشور باشیم. این آماری است که محمداعظم مسعودی‌زاده، رئیس جامعه دندانسازان و مدرس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام می‌کند و می‌گوید این آمار براساس تحقیقات اتاق بازرگانی ایران برای واردات پروتز اعلام شده است.

مردمی که به مراکز دولتی برای انجام امور دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، معتقدند برای ترمیم ۲ تا ۳دندان در ماه باید کل حقوق دریافتی خود را پرداخت کنند و همین مسئله باعث شده ‌تا اغلب مراجعات افراد به دندانپزشکی، به کشیدن دندان‌های پوسیده خلاصه شود که البته برای همین کشیدن و ازدست‌دادن دندان هم باید حداقل ۶۰۰هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان پرداخت کنند.  

براساس بررسی‌های صورت‌گرفته تعرفه خدمات «داشت یا همان نگهداری دندان‌ها» برای پر کردن ۱۰۰هزار تا ۲میلیون تومان، درمان «ریشه یا همان عصب‌کشی» ۷۰۰هزار تومان تا ۶میلیون تومان و «ارتودنسی هر فک» بین ۶ تا ۱۵میلیون تومان است. کاشت دندان هم براساس این تعرفه بین ۳ تا ۱۵میلیون تومان برای هر بیمار آب می‌خورد؛ تعرفه‌ای که به‌گفته بیماران هنگام مراجعه به درمانگاه‌ها به هیچ‌وجه رعایت نمی‌شود و همواره رقم‌های بالاتری برای این خدمات مجبورند پرداخت کنند.

البته بهانه پزشکان هم برای دریافت هزینه بیشتر حجم کار و وقتی است که مجبورند برای هر دندان صرف کنند؛ موضوعی که حتی باعث شده تا به‌گفته دکتر حسین تهرانی، دندانپزشک، بحران سن بی‌دندانی در کشور پایین بیاید. به‌طوری‌که ما امروز با کودکان ۴، ۵ساله‌ای روبه‌رو هستیم که حداقل ۲ تا ۳دندان ترمیم‌شده دارند و این زنگ خطر بزرگی برای حوزه بهداشت دهان و دندان است.

مدیرکل اداره سلامت بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت هم گفته است براساس شاخص ‌DMFT  که وجود پوسیدگی و یا کشیدن دندان بر اثر پوسیدگی و ترمیم دندان‌های پوسیده را نشان می‌دهد، این شاخص در گروه‌های سنی مختلف بررسی شده ‌و نتایج آن در گروه سنی ۱۲سال حکایت از این دارد که جامعه هدف ما ۱.۸۴ پوسیدگی دندانی دارد؛ این یعنی به‌طور متوسط هر کودک ۱۲ساله ایرانی نزدیک به ۲دندان پوسیده، پرشده یا کشیده‌شده دارد. وضعیت بهداشت دهان و دندان به همان اندازه که در شهرها حال و روز خوبی ندارد، در روستاها هم به‌دلیل نبود امکانات تعریف چندانی ندارد. هرچند تیم‌های پزشکان داوطلب جهادی همواره با حضور در مناطق محروم می‌کوشند بخشی از نیازهای این جامعه را جامه عمل بپوشانند اما فعالیت‌های انجام‌شده کافی نیست و باید در سطح وسیع‌تری دنبال شود. اداره کل سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با توجه به وضعیت بهداشت دهان و دندان در روستاها و مناطق کم‌برخوردار تصمیم گرفته تا با ارائه ۸خدمت رایگان دندانپزشکی گام مؤثری در مسیر ارتقای بهداشت دهان و دندان در روستاها بردارد.

سیدمعلمی با بیان اینکه خدمات ۸‌گانه فوق در روستاها در مراکز جامع سلامت به‌صورت رایگان ارائه می‌شود، یادآوری کرد: ‌این خدمات در شهرها با ۶۵‌درصد تخفیف به جامعه هدف ارائه خواهد شد. به‌گفته مدیرکل اداره سلامت بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، در تعرفه‌های دندانپزشکی که ابلاغ شده است، براساس مصوبه هیأت وزیران تعدیل پرداخت مردم برای خدمات صورت گرفته است: «‌بسته خدمتی که قرار است در مناطق روستایی به‌صورت رایگان و در مناطق شهری با ۶۵‌درصد تخفیف ارائه شود، شامل معاینه، آموزش بهداشت، فلوراید تراپی، شیارپوش‌کردن دندان‌ها یا فیشورسیلانت، ترمیم دندان‌ها، کشیدن دندان‌های شیری و دائمی، درمان عصب زنده و پانسمان دندان‌هاست. سایر خدمات دندانپزشکی که در مراکز جامع خدمات سلامت ارائه می‌شود اما جزو بسته خدمتی نیستند نیز با تخفیف ارائه می‌شود. این یک گام بزرگ است که افزایش تعرفه‌ای که طی ۲سال اخیر اتفاق افتاده بود را تعدیل کرد.»

گروه هدفی که سیدمعلمی از آن سخن می‌گوید و از این پس می‌توانند از بسته حمایی ۸خدمت درمانی دندانپزشکی در روستاها بهره‌مند شوند، صفر تا ۱۴سال و مادران باردار و شیرده هستند البته این مدیرکل می‌گوید در تلاشیم گروه‌های دیگری هم مشمول این بسته خدمتی با شرایط ذکر شده شوند.

مدیرکل اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت می‌گوید: «خدمات ۸‌گانه رایگان دندانپزشکی از این پس، در ۳۴۰۰واحد از مجموع ۵۶۰۰مرکز جامع خدمات سلامت فعال برای مردم قابل دسترسی است و مردم با مراجعه به این مراکز می‌توانند از خدمات فوق بهره‌مند شوند.» البته ارائه ۸خدمت رایگان بهداشت دهان و دندان در ۳۴۰۰واحد از مراکز جامع سلامت روستایی به‌معنای تعطیلی کار یونیت‌های سیار دندانپزشکی در مناطق کم‌برخوردار روستایی نیست. این وعده‌ای است که سیدمعلمی داده و گفته این یونیت‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در کنارش گسترش اردوهای جهادی دندانپزشکان هم به جد از سوی اداره کل بهداشت دهان و دندان دنبال خواهد شد.

کد خبر 706875
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha