یاسمن جوادی (linkedin) ، متخصص و بازاریاب بینالمللی، معتقد است که استراتژی یک تحول دیجیتال، از ۷ ستون اصلی تشکیل شده است.
تحول دیجیتال (Digital Transformation) چیست و چرا برای شرکتها اهمیت دارد؟
به پروسه استفاده از فناوریهای دیجیتال برای ایجاد یا اصلاح استراتژی سازمان، فرهنگ و تجربیات مشتریان برای برآوردهکردن نیازهای بازار، تحول دیجیتال میگویند. دیجیتالیشدن، مفهومی بسیار فراتر از نقشهایی سنتی مانند فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان است.
در واقع این مفهوم با استفاده از فناوری دیجیتال، نحوه تفکر شما درباره استراتژیهای یک تجارت را تغییر میدهد. با شروع تحول دیجیتالی، باید یکقدم عقب بروید و از خود بپرسید که آیا مسیر خود را بهدرستی پیش میبرید یا نه.
یاسمن جوادی درباره این موضوع میگوید: «شرکتها نباید اهمیت تحول دیجیتالی را دستکم بگیرند. هدف از دیجیتالیشدن این است هر قدمی که در این مسیر برمیدارید و هر هزار تومانی که خرج میکنید، به پیشرفت، گسترش عملکرد و موفقیت شرکت شما کمک کند.»
جوادی همچنین اعتقاد دارد که فرهنگ شرکت، عامل اصلی اقتدار در بازار است؛ بنابراین لازم است تا همه کانالهای ارتباطی، فعالیتها، موارد مربوط به وبسایت (سئو و محتوا) و تبلیغات را زیر ذرهبین قرار داد.
آشنایی با ۷ ستون اصلی تحول دیجیتال
یاسمن جوادی، یکی از موفقترین متخصصان بازاریابی ایران است که کار خود را از فروش شروع کرد و سپس، به حوزه مارکتینگ رو آورد. امروزه سیستم ۷ مرحلهای تحول دیجیتال او تغییر بزرگی در این زمینه به وجود آورده و بازدهی فعالیت بسیاری از کسبوکارها را تا حد زیادی افزایش داده است.
او درباره سیستم ابداعی خود میگوید: «من با تجربههایی که در زمینه بازاریابی بینالمللی داشتهام، اکنون میدانم که یک شرکت برای پیشرفت خود باید چه اقداماتی انجام دهد و از چه کارهایی اجتناب کند.» ۷ ستون موفقیت در تحول دیجیتال از دیدگاه یاسمن جوادی، به شرح زیر است:
- حسابرسی و تجزیهوتحلیل کامل: برای تدوین یک استراتژی موفق تحول دیجیتال، لازم است تا درک روشنی از وقایع و تغییرات در حال وقوع یک شرکت داشت. در این مرحله باید تمامی کانالها و فعالیتهای سازمان را بهصورت موشکافانه بررسی کرد تا به اطلاعاتی مفید برای پیشرفت کسبوکار، افزایش فروش و بهبود تجربه مشتری رسید.
- آموزش و حمایت: همه کارکنان یک شرکت باید برای تغییرات احتمالی آماده باشند. رهبر سازمان باید به کارکنان خود مهارتهایی جدید آموزش دهد تا آنها نیز بتوانند مطابق با فرهنگ تعیینشده شرکت پیش بروند.
- یک استراتژی تجاری ضدگلوله: شرکتها باید اهداف خود را روی یک چشمانداز قدرتمند و والاتر، ترسیم و اجرا کنند. تمام تصمیمات و اقدامات هر سازمان باید بر اساس یک استراتژی هدفمند پیش برود تا احتمال موفقیت افزایش پیدا کند. شرکتها باید با شخصیت مخاطبان هدف و مشتریان خود آشنا باشند و درعینحال، از هیچکدام از قدمهای رقیبان خود عقب نمانند.
- نوآوری: داشتن یک استراتژی دقیق، مغایرتی با نوآوری ندارد. برای رسیدن به بازدهی مدنظر، شرکتها باید در استراتژی خود انعطاف به خرج دهند و از آزمایش تغییرات و تصمیمات جدید نترسند.
- هماهنگی: همه بخشهای مختلف یک شرکت باید با یکدیگر هماهنگ شده باشند. برای موفقیت در مسیر تحول دیجیتال، مخصوصاً مطمئن شوید که تیمهای بازاریابی و فروش با یکدیگر تراز شدهاند. این همان مرحلهای است که فناوری به آن وارد میشود. برای هماهنگی اقدامات تمام بخشها باید با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات و امنیت، به تجزیهوتحلیل، اتوماسیون و مدیریت ارتباط با مشتری بپردازید.
- توسعه و نظارت: یک تیم مشخص باید وظیفه توسعه استراتژی و نظارت بر انجام مراحل قبلی و اقدامات مرتبط را به عهده داشته باشد. برای این کار، باید شاخصهای کلیدی عملکرد برای اندازهگیری و اثربخشی استراتژی تعیین شوند. همه فعالیتهای سازمان باید تابع استراتژی تحول دیجیتال آن باشند.
- مرور: مرور عملکرد و اقدامات شرکت در یک بازه زمانی مشخص، نشان میدهد که کدام کارها بیشتر به پیشرفت آن کمک کردهاند، کدامها تأثیری نداشته یا حتی مضر بودهاند. بدون استفاده از دادههای بهدستآمده از بررسی عملکرد سازمان، بهینهسازی اتفاق نخواهد افتاد.
تحول دیجیتالی؛ چرا و چگونه؟
همه شرکتها هدف متفاوتی از تدوین یک استراتژی تحول دیجیتالی و اجرای اقدامات تابع آن دارند. ممکن است که یک شرکت استراتژی خود را حول بهبود تجربه مشتریان پیش ببرد و شرکت دیگر، به فکر افزایش سودآوری خود باشد.
هدف سازمانها هرچه باشد، با استفاده از فناوریهای دیجیتالی که سالها پیش در دسترس نبودند، بهراحتی قابل دستیابی است. یاسمن جوادی در توضیح ۷ ستون تحول دیجیتال میگوید: «با اجرای یک حسابرسی کامل، تصویر بهتری از واقعیت موقعیت شرکت خود خواهید داشت؛ بنابراین میتوانید استراتژی بهتری برای رسیدن به اهداف و پایداری در مسیرتان تدوین کنید.»
فعالیت در حوزه مارکتینگ و رهبری تیم بازاریابی، به او آموخته است که در مسیر موفقیت یک سازمان، هر یک قدم ارزشمند است. شاخصهای کلیدی، معیارهایی بسیار مهم هستند که اطلاعاتی ارزشمند در اختیار کسبوکارها قرار میدهند. اجرای حسابرسی، مدیریت مشتری و سایر اقدامات ضروری با استفاده از فناوریهای دیجیتال، منجر به توسعه استراتژی، گسترش کسبوکار، بهینهسازی و پیشرفت مداوم خواهد شد.