راهپیمایی اربعین به پایان رسید و با سرعت‌گرفتن موج بازگشت زائران ایرانی به شهرهای خود، نهادهای امدادی و بهداشتی گزارش‌هایی از اقدامات ۲هفته‌ای برای برگزاری این مراسم را تشریح کردند؛ هرچند نگرانی‌هایی درزمینه احتمال وقوع تصادفات به‌دلیل عجله زائران در بازگشت به خانه و شلوغی جاده‌ها هم مطرح می‌شود.

اربعین

به گزارش همشهری‌آنلاین، مرتضی مرادی‌پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر از آماده‌باش تمام دستگاه‌ها برای ارائه خدمات به زائران برای بازگشت و جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی خبر می‌دهد. به‌ گفته او، با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده زمینی و هوایی، شرایط مساعد است و آمادگی لازم در تمام نهادهای امدادی ازجمله جمعیت هلال‌احمر برای ارائه خدمات به مردم وجود دارد.

او جدی‌ترین نگرانی برای بازگشت زائران را خستگی آنها و عجله‌ برای بازگشت به شهرشان عنوان می‌کند: «زائرانی که با خودروی شخصی سفر کرده‌اند، حتما برای بازگشت استراحت و خواب کافی داشته باشند و به ازای هر ۲ساعت رانندگی نیز حداقل یک‌ربع با توقف در حاشیه امن راه کمی استراحت کنند و بعد به مسیر ادامه دهند. رانندگان حتما حین رانندگی از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند دوغ یا غذاهای پرچرب پرهیز کنند. درصورتی که رانندگان با بی‌خوابی پشت فرمان قرار بگیرند، دچار رخوت و سستی می‌شوند و ممکن است دچار حادثه‌هایی مانند خروج از جاده و واژگونی خودرو شوند.»

او ادامه داد: «در تصادفات منجر به واژگونی همه سرنشینان خودرو متحمل صدمه می‌شوند و خودرو هم به‌احتمال زیاد متلاشی می‌شود. همچنین سرنشینان خودرو نیز مجروح و بعضا فوت می‌شوند. این موضوع اهمیت استراحت کافی پیش از شروع سفر را به رانندگان گوشزد می‌کند.»

او از رانندگان خواست تا از سبقت و سرعت غیرمجاز پرهیز کنند: «یکی از مهم‌ترین دلایل تصادفات برابر گزارش‌های پلیس، خستگی و خواب‌آلودگی است. اگر در خودرو چند نفر   دارای مهارت کافی و گواهینامه هستند، به‌طور متناوب پشت فرمان بنشینند و از رانندگی مداوم و یکسره یک فرد خاص پرهیز کنند.»

به‌گفته او، ممکن است برخی مسیریاب‌ها مسیرهای اشتباهی به رانندگان پیشنهاد کنند و آنها را به مسیرهای ناایمن هدایت کنند. از این رو، بهتر است رانندگان از راه‌های اصلی تردد کنند. همچنین درصورتی که رانندگان قصد رانندگی در ساعات شب را دارند، باید توجه بیشتری به محیط اطراف داشته باشند. ممکن است در پایانه‌های مرزی برخی از زائران با لباس تیره خود تردد کنند.

اسکان ۱۴۵ هزار زائر

در این میان دبیرکل جمعیت هلال احمر هم گزارش‌هایی درباره اقداماتی که برای زائران اربعین انجام شده، ارائه داد. به‌گفته یعقوب سلیمانی، بیش از ۲۴۰هزار زائر اربعین به پایگاه‌ها و پست‌های امدادی این جمعیت از ابتدای شهریورماه تاکنون مراجعه کرده‌اند و ۱۴۵هزار زائر هم در این مدت از سوی هلال احمر اسکان داده شده‌اند.

او از برپایی ٢٣٠٠دستگاه چادر امدادی برای اسکان اضطراری زائران در مرزهای کشور خبر داد: «از ابتدای شهریور تاکنون ۱۴۵هزار و ۶۸۲نفر در چادرها و اردوگاه‌های هلال‌احمر اسکان داده شده‌اند. همچنین از مجموع زائران خدمات‌گیرنده از هلال‌احمر، ۵۱هزار و ۷۵۳نفر از خدمات درمان سرپایی و ۴۱هزار و ۱۵۰نفر از خدمات تست قند و فشارخون بهره‌مند شده و ۱۶۶۲زائر بیمار و یا حادثه‌دیده نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.»

به‌گفته او، در مدت زمان اجرای طرح اربعین، ۲۷هزار و ۹۹۰عدد ماسک، ۳۸۸۰ اسپری ضدعفونی‌کننده، ۱۲۵هزار و ۶۷۳بطری آب معدنی، ۲۱هزار و ۹۶۰قرص نان، ۹۶۰قوطی کنسروجات و ۱۳۴۶بسته غذایی میان زائران مراجعه‌کننده به پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر توزیع شده است. همچنین ۶۶هزار و ۳۰۲رسانه آموزشی میان زائران توزیع و ۴۴هزار و ۵۳۶مورد، آموزش چهره به چهره مربوط به نکات ایمنی و سلامت در اربعین به زائران ارائه شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۱۲۰۵پایگاه ثابت و موقت در سراسر کشور در طرح اربعین فعال است، افزود: «هم‌اکنون علاوه بر اینکه ۱۹بالگرد امدادی هلال‌احمر برای پوشش حوادث احتمالی در آماده‌باش هستند، ۱۲قرارگاه مرزی جمعیت نیز برقرار بوده و خدمات لازم به زوار ارائه می‌شود.»

ارسال ۳۰۰تن دارو به عراق

از آن طرف، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر هم از ارسال ۳۰۰تن دارو به عراق خبر داد. به‌گفته او، سرم و برخی ‌داروهای تخصصی مورد نیاز زائران از کشور عراق خریداری شد و در اختیار درمانگاه‌های جمعیت هلال‌احمر برای ارائه خدمات تخصصی قرار گرفت. او می‌گوید:‌ ۷بالگرد مستقر در مرز عراق و ایران و ۲هواپیمای مجهز به امکانات تخصصی مورد نیاز بیماران اورژانسی به‌ویژه اتاق مجهز ICU برای انتقال مصدومان احتمالی آماده و مشغول امدادرسانی به زائران هستند.

به‌گفته کولیوند، در این مدت، ۲۰۰موکب و مرکز درمانی سطح یک با پزشک عمومی و پرستار، ۴۰مرکز درمانی سطح‌۲ با پزشک متخصص و پرستار  و ۶بیمارستان سطح‌۳ برای ارائه خدمات به زائران فعال بود. همچنین ۳بیمارستان سیار هم مستقر شده بود.

احتمال توقف فعالیت ۷۰درصد موکب‌ها

رضا غلامی، مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق، به همشهری می‌گوید که با پایان مراسم اربعین، فعالیت موکب‌ها کاهش پیدا می‌کند اما با توجه به اینکه ممکن است زائران تا دو سه روز پس از مراسم همچنان در محل حضور داشته باشند، برخی از این موکب‌ها همچنان به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ۷۰درصد موکب‌ها تعطیل می‌شوند و تنها ۳۰درصد فعال خواهند بود.

به‌گفته او، تیم‌های بهداشت محیط هم تا یکی دو روز بعد از مراسم، در محل حضور خواهند داشت تا اقدامات بعدی صورت گیرد. براساس اعلام غلامی، تا روز چهارشنبه ۸۴۹مورد بازدید از موکب‌ها صورت گرفت، یک هزار و ۶۹۸مورد کلرسنجی انجام شد و ۵هزار و ۸۶۴مورد آموزش به خادمان موکب‌ها داده شد. البته در این مدت سنجش پرتابل دمای غذا و نگهداری مواد غذایی و همچنین نظارت بر پخت‌وپزها هم صورت گرفت که در گزارش‌های بعدی آمارهای تکمیلی داده می‌شود.

براساس اعلام غلامی، به‌طور کلی، ۹۰درصد موکب‌های اربعین برای تهیه غذا، بهداشت را رعایت می‌کنند و بخش قابل‌توجهی هم تهویه مناسب دارند. پیش از این، غلامی اعلام کرده بود که تیم مهندسی بهداشت محیط در قالب ۲۸کارشناس‌ برای مراسم اربعین اعزام شده بودند. این تیم‌ها در کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و بین راه نجف و کربلا حضور دارند و از ۱۶شهریور ماه اعزام شده‌اند.

سفرهای ارزان‌ به عتبات

حالا با پایان یافتن مراسم اربعین، رئیس سازمان حج و زیارت خبرهایی برای زائران دارد. براساس اعلام صادق حسینی، قرار است از این پس، سفرهای ارزان‌قیمتی به عتبات با حدود قیمتی ۳میلیون تومان راه‌اندازی شود: «این برنامه پیش از اربعین درنظر گرفته شده بود و اعزام‌ها پس از اربعین حسینی به‌صورت کامل صورت می‌گیرد.»

به‌گفته او، این نخستین‌باری است که با چنین قیمت و اسکان مناسبی زائران به عتبات مشرف می‌شوند. این اعزام‌ها به‌صورت زمینی انجام می‌گیرد و به‌زودی جزئیات آن نیز از دفاتر استان‌ها اعلام می‌شود.

کد خبر 706589
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha