قرقیزستان روز جمعه بروز «نبردهای شدید» با کشور همسایه‌اش در آسیای میانه، تاجیکستان را گزارش داد و از کشته شدن ۲۴ نفر را در این خشونت‌ها خبر داد.

war

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  هر دوی این کشورهای کوچک و فقیر بدون دسترسی به دریا که بازمانده اتحاد شوروی هستند، یکدیگر را به شروع جنگ در یک منطقه مورد اختلاف با وجود توافق برای آتش‌بس متهم می‌کنند.

نیروی مرزی قرقیزستان اعلام کرد نیروهایش به دفع حملات تاجیک‌ها ادامه داده‌اند.

این نیرو اعلام کرد:‌ «گلوله‌باران مواضع قرقیزها از طرف تاجیک‌ها ادامه دارد و در برخی از نقاط نبردهای شدید در جریان است.»

وزارت بهداشت قرقیزستان بعدا اعلام کرد ۲۴ نفر از شهروندان این کشور کشته و ۸۷ نفر زخمی شده‌اند. این وزارت نگفته است چه تعداد از قربانیان از نیروهای نظامی بوده‌اند.

کامچیبک تشیوف، رئیس کمیته امنیت ملی دولت قرقیزستان اعلام کرد شمار مجروحان نظامی بالا بوده است.

او گفت:‌ «موقعیت مشکلی است و هیچ تضمینی نمی‌توان داد که فردا چه اتفاقی می‌افتد.»

وزارت موقعیت‌های اضطراری قرفیزستان اعلام کرد بیش از ۱۳۶۰۰۰ غیرنظامی از منطقه درگیری تخلیه شده‌اند.

در ساعات ابتدایی روز جمعه سدیر جباروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان و همتای تاجیکش امام‌علی رحمانوف در یک اجلاس منطقه‌ای در ازبکستان توافق کرده بودند که دستور آتش‌بس صادر کنند.

قرقیزستان بروز جنگ در ایالت جنوبی باتکن (یا بادکند) را که با منطقه شمالی سغد در تاجیکستان هم‌مرز است، و یک برون‌بوم تاجیک به نام «واروخ» هم در آن قرار دارد، گزارش کرده است. این همان منطقه‌ای است که به خاطر پازل سیاسی و جغرافیایی قومی‌اش شهرت دارد و محل‌ درگیری‌های مشابه در سال پیش بود که نزدیک بود به جنگ منتهی شد.

درگیری‌ها در این مرز با حدود نامشخص رایج است، اما معمولا به سرعت فرومی‌نشیند.

مشکلات مرزی کشورهای آسیای میانه عمدتا از دوران شوروی نشات می‌گیرد که مسکو تلاش داشت این منطقه را میان گروهایی تقسیم کند که زیستگاه‌هایشان اغلب درون زیستگاه‌های اقوام دیگر قرار داشت.

هردوی این کشورها میزبان پایگاه‌های نظامی روسیه هستند و مسکو قبلا روز جمعه خواستار پایان بخشیدن به درگیری‌ها شده بود.

قرقیزستان گفته است نیروای تاجیک از تانک، نفربرهای زرهپوش و خمپاره برای ورود به یک دست کم یک روستای قرقیز استفاده کرده‌اند و فرودگاه شهر باتکن قرقیزستان را  و مناطق مجاور را گلوله‌باران کرده‌اند.

تاجیکستان هم به نوبه خود نیروهای قرقیز را به گلوله‌باران یک پایگاه مرزی و هفت روستا با سلاح‌های سنگین متهم می‌کند.

کارشناسا می‌گوید این روستاهای دورافتاده مورد نزاع اهمیت اقتصادی ندارند، اما هر دو طرف اهمیت اغراق‌شده سیاسی به آنها می‌دهند.

کد خبر 706376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha