رئیس سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در خوش‌بینانه‌ترین ارزیابی‌اش درباره شیوع کرونا که تا به حال شش میلیون نفر را کشته است، گفت جهان هرگز در وضعیتی بهتر برای پایان دادن به پاندمی کووید-۱۹ نبوده است.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری مجازی گفت: «ما هنوز به پایان پاندمی نرسیده‌ایم، اما پایان در چشم‌انداز است.»

این خوش‌بینانه‌ترین ارزیابی تا به حال از این سازمان بهداشتی وابسته به سازمان ملل از هنگام اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی درباره شیوع کروناویروس جدید در ژانویه ۲۰۲۰ و اعلام وضعیت پاندمی (جهان‌گیری) آن در سه ماه بعد است.

کروناویرووس جدید (سارس-کوو-۲) که در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین ظهور کرد، تقریبا ۶/۵ میلیون نفر را در سراسر جهان کشته، ۶۰۶ میلیون نفر را دچار عفونت کرد و اقتصادهای جهانی متلاطم کرده و نظام‌های مراقبت بهداشتی را به زانو در آورده است.

توزیع واکسن‌ها و داروهای ضد کرونا به کاهش مرگ‌ها و بستری شدن‌های ناشی از ابین بیماری کمک کرده است و سویه اُمیکرون این ویروس که سال گذشته ظهور کرد باعث بیماری با شدت کمتر می‌شود. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ هفته گذشته در پایین‌ترین میزان از مارس ۲۰۲۰ بود.

اما تدروس در این کنفرانس خبری در روز چهارشنبه همچنان از کشورها خواست هوشیاری‌شان را حفظ کنند و پاندمی کرونا را به یک دوی ماراتون تشبیه کرد.

او گفت اکنون زمان شدیدتر دویدن و اطمینان یافتن درباره عبور از خط پایان و گرفتن جایزه همه کارهای سختی است که انجام داده‌ایم.»

تدروس گفت کشورها باید به دقت سیاست‌هایش را بررسی و آنها را برای مهار کووید-۱۹ و ویروس‌های آینده تقویت کنند. او همچنین از کشورها خواست که ۱۰۰ درصد افراد در گروه‌های پرخطر را واکسینه کنند و انجام آزمایش برای عفونت را ادامه دهند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید لازم است کشورها همچنان تجهیزات پزشکی و کارکنان مراقبت بهداشت در حد کافی برای مقابله با شیوع کرونا در اختیار داشته باشند.

ماریا ون کرکوف، اپیدمیولوژیست ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت: «ما انتظار داریم امواج آینده عفونت، بالقوه در نقاط زمانی متفاوت در سراسر جهان به علت زیرسویه‌های آُمیکرون و حتی سویه‌های نگران‌کننده (VOC) دیگر رخ دهد.»

پاندمی کرونا که فقط امسال باعث بیش از یک میلیون مرگ‌ومیر شده است، همچنان در سراسر جهان و در اغلب کشورها در وضعیت اضطراری باقی می‌ماند.

سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: «موج تابستانی کووید-۱۹ که ناشی از زیرسویه‌های اُمیکرون BA.4 و BA.5 بود، نشان داد پاندمی پایان نیافته است، چرا که ویروس به چرخش در اروپا و سایر کشورهای جهان ادامه می‌دهد.»

یک سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گفت اجلاس بعدی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در ماه اکتبر (مهر) در این باره تصمیم خواهد گرفت آیا پاندمی کرونا هنوز یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی دارای جنبه بین‌المللی است یا نه.

کد خبر 705989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
    0 0
    من شاید در این مدت چند ساله یکبار کرونا گرفتم شایدم سرماخوردگی بود کار ساختمانی میکنم از بالاشهر تهران تا پایین شهر بیشتر از100تا ساختمان کلی گرد و خاک خوردم ولی درکل کسانی که مثل من به دلایل مختلفی واکسن نزدن بعد از اینهمه مرگ و میر یک چیزایی میفهمن...