پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عمر کهنسال‌ترین درخت ایران قدمتی برابر با 1150 سال برآورد می‌شود و کارشناسان موسسه تحقیقات و جنگلداری مراتع احتمال می‌دهند کهنسال‌ترین چنار ایران باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: این درخت در روستای کتلی از توابع شهر شوقان در استان خراسان شمالی قرار دارد.

علی کاظمی افزود: ارتفاع این درخت حدود 21 متر و قطر آن 570 سانتیمتر است که بخشی از تنه آن در سال‌های گذشته به علت آتش سوزی دچار آسیب و از وسط به دو نیم شده است.

درختان کهنسال در اقصی نقاط ایران پراکنده هستند و عمر برخی از آنها به بیش از 400 سال می رسد.

چنانکه هم اکنون در فاصله شش کیلومترى شرق قم درخت سروى قرار دارد که به سرو هادى مهدى (پنج امامزاده) معروف است. این درخت با ارتفاع نزدیک به ۱۳ متر و قطر ۳ متر، عمرى تقریباً ۵۰۰ ساله دارد و نزد عامه مردم از احترام خاصی برخوردار است.

یکی از بلندترین و قدیمی ترین درخت‌های چنار در روستاى تختان در حد فاصل میمه زرین آباد به آبدانان در جاده میانى واقع شده است. این درخت چنار حدود ۵۰۰ سال عمر، ۵۰ متر ارتفاع و ۴ متر قطر دارد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری خراسان شمالی درباره ثبت ملی این درخت گفت: ثبت ملی این درخت موجب حمایت و حفاظت از آن می‌شود و به همین منظور پرونده این اثر طبیعی را برای ثبت در ردیف آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی ارسال کرده‌ایم. 

کد خبر 70558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز