سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

نرگس رضایی: نتایج تازه‌ترین بررسی‌ها و مشاهدات کارشناسان شهری و محیط‌ زیست گویای آن است که درختان در تهران به علت حجم آلاینده‌ها دچار خزان زودرس شده و از اواسط تابستان برگ‌هایشان به زردی می‌گراید.

هرچند از دیدگاه این کارشناسان خزان زودرس درختان از یک دهه اخیر شروع شده و در این سال‌ها برگ درختان در تهران زودتر از درختان سایر شهرها زرد می‌شود اما از نظر آنها این موضوع در سال جاری نمود بیشتری داشته است به گونه‌ای که در برخی از خیابان‌های شهر تغییر رنگ درختان از اوایل تابستان مشهود بود.

محمدرضا فاطمی، کارشناس محیط‌زیست که چندان به سلامت درختان تهران مطمئن نیست و آلاینده‌ها را در این فاجعه اکوسیستم دخیل می‌داند معتقد است :خزان زودرس درختان از یک دهه قبل اتفاق افتاده و با افزایش آلاینده‌ها این زمان کوتاه‌تر شده است. او می‌گوید: در مشاهداتم از درختان شهر و فضای شهر متوجه این موضوع شده بودم اما در بررسی‌های علمی خود به این نتیجه رسیدم که تغییر رنگ سریع درختان در تهران یک موضوع جدی است و نشان از آغاز یک فاجعه در اکوسیستم طبیعی دارد.

فاجعه‌ای که محمدتقی ساداتی‌پور، دیگر کارشناس محیط‌‌زیست از آن به عنوان غم‌انگیزترین حادثه طبیعت در پایتخت نام می‌برد و معتقد است، ذرات معلق در هوای تهران منافذ و مجاری تنفسی درختان را مسدود کرده‌اند و درختان زیر لایه‌های گردوغبار و مواد شیمیایی به سختی نفس می‌کشند.او می‌گوید: از یک دهه گذشته که تهران به صورت حساب نشده‌ای توسعه پیدا کرد و صنایع و کارخانه‌ها در اطراف آن تاسیس شدند و از زمانی که برج‌ها در نقطه‌نقطه شهر قد کشیدند دور از انتظار نبود که درختان و گیاهان به عنوان حساس‌ترین عناصر اکوسیستم طبیعی تحت تاثیر منفی آلاینده‌ها قرار بگیرند و در حالی که باید سبز باشند طراوت خود را از دست می‌دهند.

سادات‌پور می‌افزاید: ذرات معلق و گردوغبار یک لایه از برگ را می‌پوشانند و در این فرآیند منافذ برگ که محل تنفس آن است مسدود می‌شود و به این ترتیب تبادل اکسیژنی برگ از بین می‌رود.

از دیدگاه این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گروه آلودگی و محیط‌زیست، آلاینده‌ها نه‌تنها درختان تهران را دچار خزان زودرس کرده و آنها را در تابستان زرد و خشک نشان می‌دهد بلکه گل‌ها و گیاهان را نیز تحت تاثیر سوء خود قرار داده و موجب شده آنها عطر و بوی طبیعی خود را از دست بدهند به گونه‌ای که نتایج مطالعات پژوهشگران محیط‌زیست آمریکا نیز بر این امر صحه می‌گذارد و گویای آن است که آلودگی هوا عطر طبیعی گل‌ها را از بین برده و موجب انقراض آنها می‌شود.

محمدتقی رهنمایی، استاد جغرافی دانشگاه تهران که خزان زودرس درختان پایتخت را به سوخت ناقص اتومبیل‌ها و سیستم تغذیه‌ای آنها ارتباط می‌دهد معتقد است: اگزوز اتومبیل‌ها مقدار زیادی از آلاینده‌ها را وارد هوای تهران کرده و این آلاینده‌ها از طریق برگ‌ها جذب می‌شوند و از طریق‌ برگ‌ها وارد بافت‌های گیاه شده و فعالیت آن را مختل می‌سازد به گونه‌ای که تنفس گیاه به سختی صورت می‌گیرد.

او می‌گوید: برخی از آلاینده‌ها نیز از طریق آبیاری جذب شده و مواد آلاینده سمی و غیرقابل جذب در گیاه نیز سیستم تغذیه‌ای ساقه را دچار اختلال می‌کند که این اختلال در سیستم تغذیه‌ای موجب خزان زودرس درختان می‌شود.

کد خبر 67454

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز