گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب قانون انجام می‌شود.

محمد البرادعی که به‌طور متناوب نسبت به برنامه هسته‌ای ایران و روند همکاری تهران و آژانس ابراز نگرانی می‌کند و آخرین بار نیز در گزارش اخیر خود به شورای حکام چنین ادعایی را مطرح کرد، اکنون به شکلی از نظارت آژانس بر فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای ایران سخن می‌گوید که گویا وی هیچگاه ایران را به همکاری‌ نکردن با آژانس متهم نکرده است.

وی این رویکرد مثبت خود نسبت به فعالیت‌های تهران را که اکنون ایرانی‌ها به سختی آن را باور می‌کنند، در گفت‌وگویی تلفنی با سردبیر روزنامه الحیات که ایسنا از آن خبر داد، مطرح کرد و افزود: ایرانی‌ها منتظر روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا هستند و تلاش می‌کنند اوضاع را تا رفتن دولت جورج بوش آرام نگه دارند.

البرادعی در قالب بیانیه‌ای هم که از سوی مقر آژانس در وین منتشر شد از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر تأسیس بانک سوخت هسته‌ای تحت نظارت آژانس استقبال کرد.

خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که این اتحادیه درصدد ایجاد مرکز بین‌المللی غنی‌سازی هسته‌ای تا 2 سال آینده و قبل از برگزاری کنفرانس بازنگری در معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای در سال 2010  است.

اعتراف دوباره

در همین حال، معاون سابق شورای اطلاعات ملی آمریکا که مسئولیت تهیه گزارش 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران در سال 2007 را بر عهده داشت، بر صحت و درستی این گزارش تأکید کرد.

به گزارش مهر به نقل از روزنامه واشنگتن‌تایمز، توماس فینگر که اکنون بازنشسته شده است، با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران، بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد و افزود: ایران در تأسیسات غنی‌سازی نطنز هیچ گونه تخلفی را انجام نداده و هیچ انحرافی در فعالیت‌های غنی‌سازی این مرکز دیده نشده است.

در برآورد اطلاعات ملی آمریکا که 12 آذرماه 86 منتشر شد، برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز دانسته شده و البته ادعا شده بود که ایران تلاش‌هایش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را از سال 2003 متوقف کرده است.

لزوم تغییر رویکرد غرب

از سوی دیگر، مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن در گزارشی اذعان کرد که غرب باید رویکرد خود در قبال ایران را تغییر دهد و غنی‌سازی اورانیوم در این کشور را بپذیرد.

در این گزارش 100 صفحه‌ای که به قلم مارک فیتزپاتریک، مدیر برنامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در این مؤسسه نوشته شده و البته مانند دیگر گزارش‌های اینچنینی ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را نادیده گرفته، آمده است: غرب باید مسیر خود در قبال موضوع هسته‌ای ایران را تغییر داده و برخی جنبه‌های حساس این برنامه را بپذیرد.

این گزارش در ادامه با تأکید بر اینکه توانایی غنی‌سازی اورانیوم به معنای داشتن یک سلاح هسته‌ای نیست، خواستار به کار‌گیری ابزار تحریم برای توقف برنامه هسته‌ای ایران شده و البته غرب را از اقدام نظامی در قبال آن بر حذر داشته است.

اذعان بولتون به شکست

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل هم در سخنانی در مؤسسه مطالعاتی آمریکن اینترپرایز اذعان کرد که بوش و متحدان صهیونیست وی توانایی مقابله با ایران را نداشتند.
پایگاه خبری- تحلیلی میدل‌ایست آنلاین در تحلیلی با اشاره به سخنان جان بولتون، این اظهارات را نشانه ناامیدی نومحافظه‌کاران آمریکایی در قبال ایران ارزیابی کرد.

بولتون از جمله تندروترین نومحافظه‌کاران آمریکایی است که بارها بر لزوم حمله نظامی به ایران برای متوقف‌کردن برنامه هسته‌ای آن تأکید کرده است، اما به نوشته این پایگاه خبری، وی 12 آذرماه در مؤسسه اینترپرایز گفته است که استفاده از تحریم‌های اقتصادی مانع از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهد شد؛

چراکه کشورهایی مانند آلمان و روسیه اقدامی برای متوقف‌کردن تجارت‌های پرسود خود با ایران انجام نمی‌دهند.

بولتون همچنین اذعان کرد که آمریکا و اسرائیل برای توقف برنامه هسته‌ای ایران به این کشور حمله نخواهند کرد، زیرا هیچ‌یک تمایلی به این کار ندارند.  احتمال حمله آمریکا به ایران در دولت اوباما صفر است و رژیم‌صهیونیستی نیز در چنان آشفتگی سیاسی گرفتار شده که هیچ اراده‌ای را برای جنگ علیه ایران باقی نگذاشته است.

اعتراف به‌وجود شکاف

رئیس رژیم‌صهیونیستی نیز در سخنانی که ایسنا به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص منتشر کرد، اذعان کرده است که کشورهای غربی در قبال ایران موضع متحدی ندارند و همین شکاف باعث شده برنامه هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند.

شیمون پرز همچنین از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آینده آمریکا خواست به تجدید اتحاد غرب برای اعمال فشار بیشتر بر ایران کمک کند.

حق غنی‌سازی را نادیده نمی‌گیریم

مشاور عالی خاویر سولانا، نماینده 1+5 در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران تأکید کرد: اگر ما واقعا وارد مذاکرات جدید با ایران شویم، از ابتدا حق ایران در انجام غنی‌سازی و برخورداری از چرخه سوخت هسته‌ای را نادیده نمی‌گیریم.

هری کوپر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این پرسش که منظور غرب از پذیرش برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران چیست و آیا شامل غنی‌سازی و چرخه سوخت هسته‌ای هم می‌شود یا خیر؟ گفت: منظور من همه لوازم فنی برای تولید برق هسته‌ای است؛

برنامه‌ای که جامعه بین‌المللی مطمئن باشد صرفا برای مقاصد صلح‌آمیز و غیر‌نظامی اجرا می‌شود.

وی در عین حال با اشاره به آنچه ابعاد سیاسی و حقوقی پرونده هسته‌ای ایران و ضرورت توجه توأمان به این ابعاد خواند و همچنین با هدف تأکید بر ادعای همیشگی غرب مبنی بر اینکه ایران برای تولید برق هسته‌ای به غنی‌سازی نیازی ندارد، افزود: ما در حال تأسیس یک بانک سوخت هسته‌ای هستیم و در آینده هیچ کشوری از جمله ایران از اینکه کشوری دیگر، ارسال سوخت به آن را متوقف کند، نگرانی نخواهد داشت.

کد خبر 70532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز