گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرد که تمامی اقدامات غرب در سال‌های گذشته علیه فعالیت‌های هسته‌ای تهران شکست خورده است.

محمد البرادعی در گفت‌وگو با روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفت‌: ما حتی یک اینچ هم در کنترل فعالیت‌های ایران پیشرفت نداشته‌ایم و من مدت زیادی است که به باور شکست غرب در برابر ایران رسیده‌ام.

هرچند مدیرکل آژانس در گزارش‌های متعدد خود اذعان کرده که هیچ نشانه‌ای از انحراف فعالیت‌های اتمی ایران به سمت اهداف نظامی دیده نشده است، اما لحن سخنان وی در این گفت‌وگو شبیه به مواضعی است که از جانب کشورهای غربی مدعی نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای تهران اتخاذ می‌شود.

البرادعی با بیان این ادعا که ما نتوانستیم برنامه هسته‌ای ایران را کنترل کنیم، در حقیقت فراتر از وظایف پادمانی آژانس سخن می‌گوید؛

چراکه بر مبنای قوانین نظارتی این نهاد بین‌المللی هیچ انحرافی در فعالیت‌های ایران دیده نشده است و سخن گفتن وی از کنترل فعالیت‌ها، کاملا غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد.

مدیرکل آژانس در ادامه خاطرنشان کرد که غرب و به‌ویژه آمریکا باید با ایران وارد مذاکره‌ای گسترده در مورد تمامی محورهای اختلافی شود و از تشدید تحریم‌ها علیه تهران که به سرسخت‌تر شدن آن منجر خواهد شد، خودداری نماید.

وی گفت که انتخاب باراک اوباما به‌عنوان رئیس‌جمهوری آینده آمریکا امیدوارش کرده است که راه‌حلی برای حل مناقشه‌های موجود درباره موضوع هسته‌ای ایران ایجاد شود.

البرادعی که اعلام کرده سال آینده از سمت مدیرکلی آژانس کنار خواهد رفت، از کشورهای غربی خواست نقش ایران به‌عنوان یکی از کشورهای ابرقدرت منطقه را به رسمیت شناخته و به قدرت، پرستیژ و نفوذ این کشور در منطقه احترام بگذارند.

در همین حال، مهر گزارش داد: کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز در دیدار هیأت رسانه‌ای ایران که به بروکسل رفته بود، ضمن تأکید بر ضرورت همکاری با ایران در همه زمینه‌ها، تصریح کرد که انتظار اروپا از اوباما این است که به‌صورت مستقیم با ایران گفت‌وگو کند.

تقریبا همزمان با انتشار مصاحبه البرادعی با لس‌آنجلس تایمز، جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا، بار دیگر ادعاهای واهی خود در مورد ایران را تکرار کرد و گفت که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

به گزارش ایسنا، بوش که تا کمتر از 50 روز دیگر کاخ‌سفید را ترک خواهد کرد، در سخنانی تلاش کرد از سیاست شکست‌خورده و تنش‌آفرین خود در خاورمیانه دفاع کند و در این مسیر همانند ادعاهای قبلی‌اش در 8 سال گذشته، بار دیگر ادعا کرد که ایران حامی تروریسم در منطقه است.

وی با بیان اینکه دولت ایران با فشارهای زیادی از طرف جامعه‌ بین‌المللی روبه‌رو است، مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم در ایران یک تهدید بزرگ برای صلح است.

حمایت و ادعا

خبر دیگر اینکه، رئیس‌جمهوری روسیه و نخست‌وزیر هند روز جمعه بر حق ایران در توسعه و استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز تأکید کردند و خواستار حل و فصل مناقشه‌های موجود از طریق گفت‌وگو شدند.

البته دیمیتری مدودف و مان‌موهان سینگ در بیانیه مشترکی که در دهلی‌نو صادر کردند، بدون توجه به همکاری‌های فراوان ایران و آژانس، مدعی شدند که بر مبنای قطعنامه‌های ضدایرانی تصویب‌شده در شورای امنیت، ایران باید نسبت به احیای اعتماد جامعه بین‌المللی به ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش اقدام کند.

کد خبر 70200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز