بر اساس یک مطالعه جدید و آزمایشی در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) که نشان می‌دهد اشعه ماوراء بنفش تنها پس از یک سال مولکول‌های بیولوژیکی را می‌شکند، مریخ‌نوردان ناسا نباید انتظار داشته باشند که نشانه‌هایی از زندگی را در سطح سیاره سرخ شناسایی کنند.

مریخ‌نورد استقامت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، کنجکاوی و استقامت هر دو از طیف‌سنج‌های رامان برای شناسایی ترکیبات آلی و احتمالا مولکول‌های بیولوژیکی روی سطح مریخ استفاده می‌کنند.

یک طیف‌سنج رامان از لیزر برای تحریک مولکول‌ها استفاده می‌کند و سپس نحوه پراکندگی نور توسط این مولکول‌های برانگیخته به دانشمندان می‌گوید که آنها چه نوع مولکولی هستند.

آنها به ترکیبات آلی حساس بوده و به همین دلیل است که آنها یک ابزار کلیدی برای هر دو مریخ‌نورد محسوب می‌شوند.

با این حال، تحقیقات جدید در ایستگاه فضایی بین‌المللی تردیدهایی را در مورد مفید بودن این ابزار در مریخ ایجاد کرده است. مریخ به دلیل اتمسفر نازک و نداشتن سپر مغناطیسی، توسط سیلابی از نور فرابنفش خورشید که می‌تواند برای سلول‌های بیولوژیکی مضر باشد، غرق می‌شود.

نکته مهم این است که این تکنیک هنوز هم می‌تواند مولکول‌های زیستی را از یک نمونه کنترل که در برابر تشعشعات توسط لایه‌های عمیق‌تر سنگی محافظت شده‌اند، شناسایی کند. این تشخیص‌ها نشان می‌دهد که ماموریت‌های مریخ‌نوردهای کنونی یا آینده هنوز هم می‌تواند نشانه‌هایی از زیست مدفون در سطح را شناسایی کند.

دانشمندان می‌گویند، اشعه ماوراء بنفش تنها چند میکرومتر تا میلی‌متر به سطح مریخ نفوذ می‌کند، بنابراین ترکیبات آلی و مولکول‌های زیستی بالقوه باید فراتر از این اعماق محافظت شوند. اگر کمی عمیق‌تر حفاری کنید و شاید به این مهم نائل شویم.

بیشتر بخوانید:

در همین‌حال، مریخ‌نورد روزالیند فرانکلین (Rosalind Franklin ExoMars) متعلق به آژانس فضایی اروپا، مته روباتیکی را به مریخ خواهد برد که می‌تواند  حدود ۲ متر در عمق مریخ حفاری کند.

پرتاب این مریخ نورد به تعویق افتاده است، زیرا یک فرودگر روسی قرار بود آن را روی سطح سیاره سرخ بگذارد، اما وقایع اوکراین مانع از این همکاری شده است.

کد خبر 704764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha