رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان از امروز در صربستان آغاز می‌شود. در گام اول، این فرنگی‌کاران هستند که روی تشک می‌روند تا شیر مادر و نان پدر را حلال کنند.

تیم ملی کشتی فرنگی

همشهری‌آنلاین - محسن محمودصفری

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان از امروز آغاز می‌شود. در روز اول این رقابت‌ها که به میزبانی کشور صربستان برگزار می‌شود کشتی‌گیران اوزان ۵۵، ۷۲، ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم به روی تشک می‌روند. شاگردان بنا در هر ۱۰ وزن مدعی کسب مدال هستند و با توجه به اینکه سال گذشته در نتیجه تیمی عنوان نایب‌قهرمانی را کسب کردند این بار با توجه به ترکیب تیم ایران و هدایت محمد بنا کسب عنوان قهرمانی دور از دسترس نیست.

جا پای بزرگان

پویا دادمرز در وزن ۵۵ کیلوگرم نخستین حضورش را در مسابقات جهانی تجربه می‌کند. وزن نخست با حمید سوریان سال‌ها یادآور خاطرات خوبی برای کشتی ایران بود ولی پس از خداحافظی سوریان از کشتی جایگزین مناسبی برای او پیدا نشد تا بتواند در این وزن عرض‌اندام کند. باید دید دادمرز به این ناکامی‌ها پایان می‌دهد یا خیر. از جدی‌ترین رقبای دادمرز می‌توان به الدانیز عزیزلی دارنده مدال طلای ۲۰۱۸ جهان از آذربایجان، نوگزاری سورتسومیا دارنده مدال طلای بزرگسالان جهان در سال ۲۰۱۹ و اکرم اوزترک دارنده مدال برنز جهان از ترکیه اشاره کرد.

فرصت طلایی برای مختاری

محمدرضا مختاری در وزن ۷۲ کیلوگرم در مسابقات جهانی سال گذشته هم ملی‌پوش ایران بود که تا یک قدمی مدال پیش رفت اما درنهایت با شکست در کشتی رده‌بندی به‌عنوان پنجمی رسید. این کشتی‌گیر شیرازی طلای قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و در بلگراد به‌دنبال نخستین مدال جهانی خودش است. این وزن غیرالمپیکی کشتی‌گیری ندارد که بتوان گفت طلای این وزن را باید برایش کنار گذاشت و مختاری خودش یکی از مدعیان اصلی کسب مدال طلا در این وزن به‌شمار می‌رود. در این وزن کریستوپاس اسلیوا دارنده مدال برنز جهان در سال ۲۰۲۱ از لیتوانی در رنکینگ اتحادیه جهانی در رده نخست قرار دارد و ملخاس امویان ارمنستانی طلایی سال گذشته مسابقات جهانی به وزن ۷۷ کیلوگرم کوچ کرده است.

مرد برنزی در جست‌وجوی طلا

محمدعلی گرایی کاپیتان تیم ایران، باز هم ملی‌پوش وزن ۷۷ کیلوگرم خواهد بود. گرایی دارنده ۳ مدال برنز جهان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ یکی از مدعیان کسب مدال در رقابت‌های جهانی بلگراد به شمار می‌رود. کشتی‌گیر شیرازی پیش از اعزام با آسیب‌دیدگی‌های جدی از ناحیه زانو مواجه شد و نتوانست تمرینات خوبی را سپری کند ولی تجربه و تکنیک بالا، کماکان او را در جمع مدعیان این وزن نگه داشته است. آکژول ماخمدوف قرقیزستانی، شوهی یابیکو ژاپنی، مالخاس آمویان از ارمنستان، ویکتور نمس صرب و ایک ناتساکانیان بلغار از مدعیان اصلی این وزن به شمار می‌روند.

علیزاده به‌دنبال بزرگی در جهان

ناصر علیزاده دارنده مدال طلای قهرمانی آسیا ملی‌پوش ایران در وزن ۸۷ کیلوگرم خواهد بود. این نخستین حضور این کشتی‌گیر مازندرانی در مسابقات جهانی است و کسب مدال برای او با توجه به انگیزه‌ بالایی که دارد دور از دسترس نیست. از جدی‌ترین حریفان علیزاده باید به داتوناشویلی صرب، آلکس کسیدیس دارنده مدال نقره ۲۰۲۱ جهان از سوئد، تورپال بیسلطانوف دانمارکی و اسلام عباس‌اف دارنده مدال برنز امیدهای جهان از آذربایجان اشاره کرد.

لشکرکشی برای فتح بلگراد | فرنگی‌کاران ایران مدعی در هر ۱۰ وزن

کد خبر 704507
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha