در پی دخالت دوباره اتحادیه عرب در امور داخلی و تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره جزایر سه‌گانه، باید به این واقعیت اشاره شود که بحرین هم متعلق به ایران است.

 به دنبال قطع رابطه با دوحه | عربستان، امارات و بحرین مرزهای خود را با قطر بستند

به گزارش همشهری آنلاین، در پی انتشار مفاد بیانیه نشست ۱۵۸ وزرای خارجه اتحادیه عرب و کمیته خودخوانده ۴ جانبه در خصوص جمهوری اسلامی، وزارت امور خارجه این نشست را محکوم کرد.

کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در اینباره گفت: صدور چنین بیانیه‌هایی، نشان از فقدان فهم درست برخی کشورهای یادشده نسبت به سیر تحولات منطقه و تجاهل نسبت به واقعیات منطقه غرب آسیا است.

کنعانی در خصوص جزایر سه گانه ایرانی با مردود شمردن ادعاهای بیانیه، تمامی اقدامات ایران را در چارچوب اعمال حاکمیت بر تمامیت ارضی کشور دانست و مداخله دیگران در این زمینه را محکوم کرد.

چندی پیش نیز در سال ۱۳۸۶، سران اتحادیه عرب این خطای راهبردی نسبت به ایران را تکرار کردند، در آن نشست سه روزه که در ریاض و با مدیریت و توطئه عربستان برگزار شد، شیوخ عرب نسبت به مالکیت ایران در جزایر سه‌گانه دچار فراموشی شدند و حسین شریعتمداری، در یادداشتی با عنوان "آواز کوچه باغی"، دلایل تاریخی و قانونی درباره مالکیت ایران نسبت به مناطق فوق را تبیین کرد که در فضای فعلی، بازنشر آن یادداشت، لازم به نظر می‌رسد.

متن یادداشت در ادامه می‌آید:

«آواز کوچه باغی» اصطلاح شناخته شده‌ای در فرهنگ قدیم تهران است و در مواردی به صورت ضرب المثل درآمده است. به گفته قدیمی‌ترها- که امروزه تعدادشان زیاد نیست- در آن سال‌های نه چندان دور که تهران شهر خلوتی بود و پاسی از شب گذشته، سکوت همه جا را فرا می‌گرفت. افرادی که به هر علت، ناچار بودند در ساعات پایانی شب از کوچه‌های تاریک و خلوت عبور کنند و احیاناً از تاریکی و خلوتی می‌ترسیدند برای غلبه بر ترس با صدای بلند زیر آواز می‌زدند. این آوازها به آواز کوچه باغی معروف بود- یا یکی از انواع آوازهای کوچه باغی بود- و هنگامی که صدای عابری به این آواز بلند می‌شد و چهچهه پایانی آن با کلماتی مانند حبیب من… عزیز من… امان امان و… در فضا می‌پیچید، برخی از اهالی محل که دل و دماغ بیشتری داشتند و انگیزه رهگذر آوازه خوان را می‌شناختند، سر از پنجره بیرون می‌آوردند و با جملاتی نظیر دمت گرم!… دارمت! و … با او همراهی می‌کردند، یعنی این که نترس! خوف نکن! ما بیداریم…

پنج شنبه هفته گذشته وزرای خارجه، دفاع و امنیتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان اجلاس سه روزه خود در ریاض، بار دیگر- و به روال چند ساله اخیر- با صدور بیانیه‌ای از ادعای مالکیت امارات متحده عربی بر جزایر سه گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی حمایت کردند و از جمهوری اسلامی ایران خواستند از طریق مذاکره به اختلافات موجود درباره مالکیت این سه جزیره پایان دهد!

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس- عربستان، کویت، امارات عربی متحده، بحرین، قطر و عمان- که سابقه تشکیل هیچیک از آنها به ۱۰۰ سال نمی‌رسد، به خوبی از حاکمیت قطعی ایران بر جزایر سه گانه و اسناد این حاکمیت بلامنازع باخبرند و حتی در دورترین افق‌های ذهن خویش هم نمی‌توانند تصور روزی را داشته باشند که این حاکمیت کمترین خدشه‌ای پیدا کند، بنابراین انگیزه آنها از تکرار این ادعای واهی و بی اساس هرچه باشد، احتمال خروج این سه جزیره از حاکمیت ایران نیست. پس ماجرا چیست؟

برای پاسخ به این سؤال، ابتدا باید به اسنادی که حاکمیت قطعی ایران بر جزایر سه گانه را نشان می‌دهد اشاره کرد؛

۱- علاوه بر نقشه‌های متعددی که از دوران یونان باستان - قبل از میلاد مسیح- برجای مانده و در آنها از تمامی جزایر خلیج فارس با عنوان بخشی از سرزمین ایران یاد شده است، در سده‌های اخیر نیز تمامی نقشه‌های رسمی که از سوی کشورهایی نظیر انگلستان، فرانسه، روسیه، پرتغال، اسپانیا و… تهیه شده و به عنوان اسناد رسمی نگهداری می‌شوند، جزایر خلیج فارس- از جمله سه جزیره تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی- را بخشی از خاک ایران دانسته‌اند. از جمله دولت انگلیس که بیش از دو سده در منطقه حضور داشته و در مواردی نیز با دولت‌های وقت ایران درگیر بوده است، در مجموع ۲۳ نقشه رسمی از منطقه تهیه کرده که در تمامی آنها- بدون استثناء- جزایر سه گانه متعلق به ایران است.

۲- در سال ۱۸۳۰ کاپیتان جی.بی.بروکس GBBRUCKS از سوی کمپانی هند شرقی- وابسته به دولت استعماری انگلیس- نقشه‌ای رنگی از خلیج فارس تهیه می‌کند. در این نقشه رنگی که نسخه‌هایی از آن در وزارت خارجه انگلیس و مخزن اسناد سازمان ملل متحد نگهداری می‌شود، ۳ جزیره تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی به رنگ خاک ایران ترسیم شده است. کاپیتان بروکس نزدیک به ۱۲ سال برای تهیه این نقشه در منطقه خلیج فارس بود.

۳- در سال ۱۸۳۵ «ساموئل هنل» از سوی دولت انگلیس مأمور تعیین حدود کشورها در خلیج فارس می‌شود. هنل در نقشه خود یک خط فرضی در آبهای خلیج فارس ترسیم می‌کند که جزایر سه گانه در قسمت فوقانی- شمالی- این خط فرضی قرار داشته و متعلق به ایران دانسته شده است.

۴- در ژانویه سال بعد- ۱۸۳۶- سرگرد «موریسن» جانشین ساموئل هنل، مأموریت او را پی می‌گیرد و پس از مذاکره با شیوخ خلیج فارس نقشه‌ای که به تأیید آنها رسیده بود را تهیه می‌کند. در این نقشه، جزایر سه گانه در عمق بیشتری از قلمرو ایران قرار گرفته است.

۵- در سال ۱۸۸۱ نیروی دریایی انگلیس بار دیگر نقشه‌ای از منطقه خلیج فارس تهیه می‌کند که در آن جزایر سه گانه و خاک ایران، رنگ مشترکی دارند. مقاله و مقالات

۶- در سال ۱۸۸۶ دایره اطلاعات دولت انگلیس نقشه ایران را با رنگ یکسان جزایر و خاک ایران تهیه کرده و در ۱۲ ژوئن همان سال این نقشه از سوی وزیر مختار انگلیس در تهران به ناصرالدین شاه تحویل می‌شود.

۷- در سال ۱۹۰۸، دولت ایران امتیاز استخراج خاک سرخ -سنگ آهن- ابوموسی را به ونگهاوس آلمانی می‌دهد که دولت انگلیس به دلیل تیرگی روابط خود با آلمان، به ایران اعتراض می‌کند، دولت انگلیس در اعتراض خود خواهان کسب امتیاز استخراج خاک سرخ برای شرکت‌های انگلیسی است یعنی تاکید بر حاکمیت ایران…

و از ده‌ها سند دیگر، از جمله احکامی که دولت‌های وقت ایران برای انتصاب حکام- استانداران- خود در بندرلنگه- که شبه جزیره یاد شده بخشی از آن بوده است- صرف نظر می‌کنیم.

۸- اصلی‌ترین- و تنهاترین- سندی که امارات برای اثبات ادعای خود ارائه می‌کند نامه‌ای است که شیخ یوسف فرماندار ایرانی بندرلنگه در سال ۱۸۸۲ به شیخ حمید القاسمی حاکم رأس الخیمه می‌نویسد و در آن به عنوان تعارف و ابراز ادب- که آن هنگام بسیار متداول بوده و در بسیاری از نامه‌های مشابه دیده می‌شود- نوشته بود؛ ابوموسی از آن شماست (در خدمت شما هستیم!)

نکته درخور توجه این که شیخ یوسف در ادامه همین نامه خطاب به حاکم رأس الخیمه می‌نویسد «بلد لنجه بلدکم» یعنی شهر بندرلنگه هم شهر شماست و عجیب آن که اماراتی‌ها وقتی به این نامه استناد می‌کنند جمله اخیر را که به وضوح نشان می‌دهد جمله قبلی فقط یک تعارف بوده است، حذف می‌کنند!

۹- در حقوق بین الملل و قوانین مربوط به مرزها و سرزمین‌ها، حاکمیت یک کشور بر یک منطقه از چند راه به اثبات می‌رسد. از جمله «مالکیت تاریخی»، حاکمیت مؤثر- یعنی افراشته بودن پرچم، نصب حکام، حضور نیروی نظامی و…- که تمامی این ملاک‌ها و معیارهای حقوقی از حاکمیت قطعی ایران بر جزایر سه گانه حکایت دارند.

۱۰- در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، همراهی بحرین با سایر کشورهای عضو حساب جداگانه‌ای دارد، زیرا بحرین بخشی از خاک ایران بوده است که در جریان یک زد و بند غیرقانونی میان شاه معدوم و دولت‌های آمریکا و انگلیس از ایران جدا شده است و امروزه اصلی‌ترین خواسته مردم بحرین بازگشت این استان جدا شده از ایران به سرزمین اصلی و مادری آن، یعنی ایران اسلامی است و بدیهی است که این حق مسلم ایران و مردم استان جدا شده آن نباید و نمی‌تواند نادیده گرفته شود.

۱۱- و اکنون با توجه به اسناد یاد شده که از حاکمیت قطعی و بلامنازع ایران بر جزایر سه گانه حکایت می‌کند، باید به این پرسش بازگشت که انگیزه اصلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از طرح ادعای واهی حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه چیست؟ و آیا این ادعا می‌تواند غیر از وحشت آنان از زلزله‌ای که انقلاب اسلامی بر حکومت‌های قرون وسطایی و غیرقانونی آنها انداخته است علت دیگری داشته باشد؟

تمامی دولت‌های یاد شده با دخالت مستقیم قدرت‌های استکباری شکل گرفته‌اند و مردم کمترین دخالتی در تعیین دولت، سیاستگذاری ها و تصمیم سازی های آن نداشته و ندارند. از سوی دیگر تمامی دولت‌های عضو این شورا در میان مردم خود به همکاری با رژیم صهیونیستی- و دستکم بی تفاوتی در مقابل جنایات این رژیم علیه مردم مظلوم فلسطین- متهم هستند. حاکمان دولت‌های یاد شده به خوبی می‌دانند که در عصر بیداری اسلامی- با الگوی انقلاب اسلامی- حاکمیت یک خانواده بر سرنوشت مردم و غارت ذخایر ملی، امکان پذیر نیست و از آنجا که لرزه منجر به فروپاشی رژیم‌های غیرقانونی خود را ناشی از الگوی جمهوری اسلامی ایران می‌دانند- و در این مورد حق دارند!- دشمنی با ایران اسلامی را به عنوان یکی از اهداف استراتژیک خود برگزیده‌اند… و چه گزینش خطرناکی، نه برای ایران که برای ادامه حاکمیت خودشان.

کد خبر 704287
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 76
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 114
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    بحرین باید بیا و باکو هم باید برگرده
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      68 80
      باشه.بهش میگم
  • بیطرف IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    درخواست بحرینها رو تا قبل از جام جهانی قبول نکنید. اینا میخوان برن قطر پُز بدن که ما هم پراید داریم!!!!!!
    • آریو برزن IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      87 36
      من جای این مسئولین بودم یه گوشمالی به آذربایجان و بحرین میدادم اینا فکر کردن چی هستن اینا صد سال قدمت ندارند میخوان روبه روی ایران 4500 ساله وایستن
  • مهدی IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    بایدپس بگیریم کشورهای بربادرفته رووگرنه پررومیشن مخصوصا اذربایجان و بحرین رو
    • نادر پارسی US ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      35 8
      درود بر همه وطن پرستان، وشما.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      4 13
      حرص نخور،شیرت قطع میشه😄😄
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    سلام. بدون اتلاف وقت سریعا اقدام لازم در خصوص ضمیمه کردن سرزمین جدا شده یعنی بحرین به ایران انجام شود.
  • کیومرث دیوانلو IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    درود بر تو با این توصیه واقعا بحرین یکی از استانهای ایرانه که به نا حق و با توطءه خبیثانه اشغال و حکومت نا مشروع و غیر قانونی را بزور در آنجا مستقر کرده اند و این ظلم و ستم بسیار بزرگی هم در حق ایران و ایرانیان و هم در حق مردم بحرین است
    • یک ایرانی شرمنده از خانواده IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      29 54
      باشه الان امر دیگری باشه
  • یک ایرانی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    بحرین متعلق به ایران است ، بحرین بخش جدایی ناپذیر از جغرافیای شیعه است و بحرین بخش مهمی از هلال شیعی امیرالمومنین است که در حال شکل گیریست - به لطف خداوند متعال به زودی زود بحرین را پس می گیریم.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    عجیب این اتحادیه سران عرب مزدوربه جای این ادعای پوچ وتفرقه انگیز چرا درمورد کشورعربی فلسطیینیهاکه توسط صهیونیستها غصب شده صحبت نمی کنند؟!
    • IQ ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      70 29
      باید آذربایجان هم پس گرفتشه
  • چه کنیم؟ NL ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    41 11
    حاج حسین سلام اولاً اشاره جنابعالی به آواز کوچه باغی به سالهای کودکیم برد که در انتظار بابا در بازارچه عباس آباد می نشستیم ، اطاق ما روی آب انباربود و صدای قدمهای عابرین بخوبی منعکس می شد و مادر برای ما که منتظر بابا بودیم می خواند " کیه کیه ؟ باباش میاد صدای کفش پاش میاد ". جاهل ها یا از سوی سید نصرالدین از طریق گوچه حسام لشگر به باغ ایلچی می رفتند و یا برعکس و کوچه باغی می خوندند. همچنان که با زیرکی مومن فرمودید تهران خلوت بود ، حدود دویست هزار نفر جمعیت داشت. از بابت یاد آوری آنروزها ممنون اما در مورد انگیزه شورای همکاری خلیج همیشه فارس ، تردید نیست که امت اسلام و ملت عرب از حاکمان حتی تنفر دارند . لذا ارتباط ما با مردم در جنوب خلیج فارس راهگشا خواهد بود تا راهی پیدا شود .. هم مردم این مناطق از شر ظلم رها شوند و هم منطقه یکپارچه.
    • هموطن IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      1 2
      اگه برادر روس گذاشت برو پس بگیر
  • حسین IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    اولا اینکه بحرین ازآن ایران است دوما آنکه ایران هم مانند آنها هرچند وقت یکبار بایدتکرار کند که فلان جزیره و یا فلان نقطه درخلیج پارس متعلق به ایران است مثل خودشان برخورد کند
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    سرزمین گمشده ما باید به دامن مادری خود برگردد تا این اراجیف خلیج فارس دست از توهم و حماقت بردارند
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      47 6
      کاملا باشما موافقم
  • شهروند IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    91 27
    شتران در خواب بینندپنبه دانه،گهی لوپ لوپ کنند که دانه دانه، کشورهای عربی از جمله عربستان بی‌غیرت اگر وجود و جرئت دارند با اسرائیل کودک‌کش که فلسطین و غزه را آماج حملات شهروندان عرب قرار داده و به شیعه و سنی رحم نمی‌کنند، مقابله کنند؛ بن‌سلمان سفاک.
    • امیر بابک IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      38 6
      موافقم . باید موضوع برگشت بحرین هر ماه یکبار مطرح بشه در سطوح سخنگو یا فرماندهان نظامی یا استانداران یا تریبون دارن
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    بحرین و آذربایجان و هرات نیمی از افغانستان باید بر گردن به ایران
    • رامین IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      53 17
      اگه جنگ بشه من میرم جان ناقابلم را فدا کنم ولی نقشه واقعی ایران ترسیم شود
  • ملت IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    65 14
    کشورهای عربی وقتی شکمشان پر می‌شود شروع به رجز خوانی می‌کنند از حکمت وعقل بهره‌ای ندارند از این حرفها در باره کشورهای عربی دیگر هم می‌زنند وقتی پای عمل می‌آید فوری به مادرشان می‌چسبند زیاد جدی نگیرید
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    67 11
    باید از موضع حمله با اینا سخن گفت،بابا بحرین مال ایران بود و هست همچنین باکو و ایروان و نخجوان،چرا با این شیوخ گستاخ ذلیلانه برخورد می کنید!مگر کاری مونده که این مفتخور بر علیه منافع و مردم ایران انجام نداده باشن!؟بیش از این از دستشان بر نمیاد
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    54 7
    سلام. اگر شما بتوانید بحرین را پس بگیرید شیخ‌نشینان خلیج فارس را رام کرده‌اید. بحرین قسمتی از این است که بوسیله مزدوران انگلیسی از ایران جدا کرده اند.
    • نادر پارسی US ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      13 3
      درود بر همه وطن پرستان، و شما. جاوید ایران
  • مرتضی احمدی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    43 11
    سلام سالها پیش اجداد من وجمعی ازطایفه البحاره که شیعه بحرین هستن از بحرین مهاجرت اجباری کردن وساکن جزیره آبادان شدن جمعیت الان این مهاجرین به نیم ملیون نفر یا بیشتر میرسن.. چرا دولت ایران حق این طایفه رااز بحربن نمگیره و فشار نمییاره....که حق آنهاوزمین وخانه هایشان وحق اوارگی آنهارا از بحرین بگیره... بیشتر بحرینی های بلا اجبار مهاجر. در نواحی ساحلی خوزستان وبوشهر وهرمزگان ساکن هستن...
  • ایرانی IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    43 12
    درآینده ایی نچندان دور تمامی جزایر وخاکهایی که ازایران جداکرده اند به ایران بازمی گردد..
  • AU ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    69 12
    نه تنها جزایر سه‌ گانه بلکه بحرین هم برای ایران است با این حساب چند تا منطقه دیگر هم باید برگردد مانند ، عراق ، کویت ، سوریه ، فلسطین ، بحرین ، عمان ، قطر ، عربستان ، آذربایجان ، ارمنستان ، تاجگیستان ، افغانستان ، هند ، مصر و یونان شرایط فعلی دنیا را نمیتوان به گذشته بازگرداند ، باید در حفظ و آبادی آنچه که هست تلاش کرد .
  • مهرداد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    42 14
    آفرین آقای شریعتمداری همیشه به موقع و نترس عزت ما رو حفظ کردید سوال اینست واکنش غرابگرایان و وابسته ها به این بیانه چه بود .واقعا بایستی به شیرمردانی مثل شما خداقوت گفت. وقتی مطالبتون رو آنهم که با ضرب المثلی معمولا همراهه می‌خونیم حس غرور و عزت میکنیم .خداقون ماشاللله به این درایت
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    15 8
    اینا هدفشون جزایر ابوموسی نیست بلکه میخوان با این کار ایران قید جزایر کوچک ایرانی که اکنون تو دست اماراته رو بزنه
  • مهیار IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    26 7
    جسارتا اسم اون جزیره هم بوموسی است. نه ابوموسی
  • غیرت IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    17 14
    باید باقطره قطره خونمان از قطعه کیان پارس بحرین عزیز دفاع کرد
  • پیمان IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    19 13
    اول بحرین و سپس باکو در وهله نخست باید به کشور خودشون «ایران» برگردن.
  • mahan IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    17 8
    اینا سهم دریای خزر رو برگردونن ممنونشون هم داریم، مطمئنا با این حرفش تذکر هم گرفته!!!
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    31 6
    عهدنامه ترکمنچای و گلستان...صد ساله بودن...بنابراین دهه نود باید به سرزمین مادری برگردانده شود...بحرین و امارات...
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    30 16
    شریعتمداری حالت چطوره؟خوبی؟ بحرین بیاد جز ما ؟ تخم مرغ دونه ای چنده؟
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    23 9
    به امید برگشت بحرین به مام میهن نه فقط بحرین باکو نیز امیدواریم عرچه زودتر به خاک وطن برگردد درضمن دو تا جزیره نیز دست امارات است که باید هر چه زودتر به ایران عزیر برگردد بامید آنروز
  • بازنشسته ایرانی IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    34 10
    ای شیوخ عرب مفت خور چرا از فلسطین که توسط اسرائیل کودک کش اشغال شده هیچ حرفی نمی‌زند وبااسرائیل رابطه دوستی برقرار می‌کنید. ولی خود کشورهای خودتون چندساله که تأسیس شده؟ وچرا بحرین که ۸۰ درصدشیعه هستند وجزء خاک ایران بوده و خواهد شد ان شاء الله حرفی نمی‌زند اگر مرد هستید و غیرت دارد واقعیت این است ولاغیر
  • م پ IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    10 7
    برای ایجاد یک حرکت و جنبش ملی جهت بازگرداندن سرزمینهای ازدست رفته که تماما با توطئه بیگانگان بوده بعنوان اولین قدم وبرای ساکت کردن دولتهای خائن و مرتجع منطقه و دولتهای دست نشانده مثل حکومت باکو باید مقدمات برگزاری یک همه پرسی ملی صورت بگیره حتی یک روز هم دراین کار نبابد غفلت بشه.هر چه سریع تر باید انجام بشه .
  • علی‌پای‌ برجای IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    6 7
    از‌ طرق‌ سیاست‌گزاری‌ دقیق‌ و‌ مساعدت‌ حق‌ مردم‌ بحرین‌ که‌ بشکل‌ یک‌ رفراندم‌ می‌ توان‌ از‌ آن‌ به‌ عنوان‌ حق‌ سرنوشت‌ مردم‌ یاد‌‌ کرد،
  • 55 IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    26 10
    بحرین و باکو که رفتن دیگه اما سر جدتون نذارید دیگه جایی از خاک ایران جدا بشه
  • عطا IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    23 10
    اینم آشی بود که انگلیس زمان شاه واسه ایران پخت الحمدلله الیزابت به درک رفت خود انگلیس هم به فضل خدا دیگه مثل قبل قدرت دخالت ندارن و پایان خباست این کشور رقم خورده ایران قدرتمند در حال ظهوره که انشالله به کوری تمام بدخواهان ایران تمام کشورهایی که از ما جدا شدن را زیر پرچم ایران میارین
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    36 14
    اگریک میلیاردم قضیه فلسطین برای بحرین زحمت می کشیدیم امرو بحرین در آغوش مادرش ایران بود
  • جلال IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    23 9
    سران ... عرب پیرامون خلیج همیشه فارس را چه به این غلط‌ها گاوهای شیرده
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    20 11
    بحرین وشهرهای شمال غربی که از ایران جدا شدند باید به زمین مادری بپیوندند چرا روسیه کریمه را گرفت ماکمتر از روسیه نیستیم یک اقدام وعزم جدی نیاز است
  • سهراب IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    11 8
    سلام بحرین بدون چون چرا متعلق به ایران است بایدالحاق شود.به کشورمان
  • ایرانی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    8 10
    کشورهای عربی بی غیرت بدانند که کشور اسلامی ایران به گفته سردار دلها شهید قاسم سلیمانی که ما ملت امام حسینیم ما ملت شهادتیم نمیگذارند یک وجب از خاک جزایر سه گانه ایران اسلامی چشم طمع بدوزند عرب های بی غیرت گول کشورهای غربی را نخورید وبا شیر بازی نکنید
  • امراله مهماندوست US ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    9 12
    من داوطلب آزادسازی استان بحرین کشور ایران (پایگاه دریایی ارتش تروریستی کشور آمریکا در خلیج همیشه فارس) هستم
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    15 7
    به سه جزیره ایرانی اریانا.... تحت اشغال امارات چرا اشاره ای نمیشود
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    17 10
    # بحرین پاره تن ایران است
    • ایران زمین IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
      10 6
      موافقم
    • نادر پارسی US ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      5 3
      درود بر همه وطن پرستان، و شما. جاوید ایران
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    11 9
    سلام بایدایران حتی واسه ترساندن اعراب هم شده درموردایران یک همه پرسی که آیابحرین بایدبرگرددبه وطن یانه راندازی کند
  • باران IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    11 5
    دولت ایران باید با آقای پوتین ب تعامل برسه و اران وشروان ک شوروی ازمون گرفته ب ایران برگردونه پوتین انسان عدالت طلب هس اگه چندین سال خاموش بود بخاطر نقشه برای احقاق عدالت بود در فرصت خوب حالا انرژی و ب اروپا بسته این اعراب تن پرور یکم مثل پوتین جرات داشتن با چند روز بستن انرژی ب روی دنیا روزگار و برای اسراییل سیاه میکردن و فلسطین ازاد میشد اول ب ازادی خاک مون اقدام کنیم تا اسراییل بدونه با کی طرفه خیلی پررو شدن این حاکمان عرب ازش بخوایین ک عدالت و برای ایران هم بخواد در باز پس گیری اران وشروان و بحرین در تعامل و همکاری با ایران باشه
  • هادی IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    12 11
    اگر بحرین رو اون زمان به قول خودشون ... نمیدادن،ایران الآن از کشتی هایی که از خلیج فارس رد میشد حق ترانزیت میگرفت
  • عبلپور IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    13 4
    اتحادیه عرب جک خنده داری گفته محض خنده خودشونم جدی نمیگیرن
  • امیر بابک IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    14 6
    من اولین بار با نظر آقای شریعتمداری موافقم ، نه تنها بحرین بلکه بخشی از عراق تا نزدیک بغداد یعنی شهر های هزارویک شب و مدائن و آذربایجان و همه هفده شهر قفقاز باید مجددا ضمیمه خاک ایران شوند نسل ما که سوختیم ولی برای این کار حاضریم بجنگیم .
  • حبیب IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    10 10
    شاه خائن حق نداشت که بحرین را از ایران جدا کند مگه میشه ملتی را از کشور جدا کرد ؟ بحرین مال ایران است و باید برگرده و یه دقیقه هم تامل جایز نیست زیرا مردم بحرین در زیر یوغ وهابی ها و صهیونیستها دارند له میشند
  • سرباز وطن IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    7 8
    اینجا اشاره میکنم به حرف ترامپ که اگر حمایت امریکا نباشد عربستان یک هفته بعد باید فارسی حرف بزند ....دوم روسیه جهت بازگردان اکراین اقدام کرد وچین هم برای بازگرداندن تایوان به زودی اقدام میکنه بعد از این ها نوبت ماست که بحرین وحتی ساحل دزدان سابق وامارات کنونی را که۱۲۰ سال پیش از مام وطن جدا شدند وطبق قرار داد الان وقتشه به ایران برگردد ....وای اگر امریکا ازاین منطقه گورش گم کنه چه شود
  • بهرام صدوقی FR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    6 5
    سلام آقای شریعتمداری عزیزصدرصدبانظرواقع بینانه شماموافقم بحرین مال ایران است وبایدبه وطن برگرددبیشک وتردیدجزایرسه گانه که جای خودداردبایدزبان آنان که اسم جزایرسه گانه رامیبرندازبیخ برید
  • حسین IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    8 4
    شورای همکاری خلیج فارس از ترس اینکه مبادا بحرین و آذربایجان به ایران سرزمین مادری خودشان بپیوندند جزایر ۳ گانه را پیش کشیدند. در اصل از بیراهه حرکت میکنن تا راه اصلی فراموش شود . ترس آنها از جزایر ۳ گانه نیست . از قدرت رو به جلو ایران شیعه هست.
  • علی IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    11 7
    نه تنها بحرین بلکه اذربایجان نیز باید به ایران برگردد
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    9 8
    باید به هر کدام ازاین سران عرب یک پس گردنیه زده بشه تا روشون زیاد نشه،،
  • منصور IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    5 5
    آقاجان اینهاکه نه سواددارندکتاب ونقشه بخوانندونه عقل دارندبفهمندایران سابقه هفتهزارساله داردوآنهاصدساله هم ندارند٪٪فقط پارس بیجامیکنندکه بگویندماهم هستیم٪٪
  • رضا IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    9 4
    شریعتمداری به حق ضایع شده ی ایران در دریای خزر توسط روس ها به غارت خلیج فارس توسط چینی ها هم خودی نشون بده
  • ناشناس IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    13 2
    بخش‌های اشغال شده ایران توسط برادران روس هم بایدبازگردانده شوند
    • نادر پارسی US ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      5 3
      درود بر همه وطن پرستان، و شما. جاوید ایران
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    7 3
    سران اتحادیه عرب در توهم هستند و شاید میخواهند عصبانیت ایران را برانگیزند
  • عباس نامنی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    9 3
    سلام ما باید بصورت رسمی بر این پروژه _مالکیت بحرین _بیشتر از یک مقاله ولی صحبت تاریخی مانور بدهیم
  • رضا IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    3 1
    شما کشورای کوچک حاشیه بخاطر سر سپردگی مسخره عام و خاص هستید، و ناچارید مرتب باج بدید تا امنیت داشته باشید ، الان هم فکر عاقبت خود را بکنید که حامیان شما همیشه پایدار نیستند .
  • محمدرضا امیری IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 1
    فعلا قانون دنیا قانون جنگله شغال‌ها(ع ر ب) هم به خودشون اجازه میدن زوزه بکشن ......چه اشکالی داره😉
  • عباس IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    1 1
    سلام با نظرات همه ی دوستان موافقم . فقط لطفا درمورد جزایر اشغال شده زرد کوه و آریانا هم تحقیق کنی ، با توجه به اطلاعاتی که داخل اینترنت هست امارات ... این جزایر رو اشغال کرده البته این جزایر مسکونی نیستن.
    • غ ف IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      2 1
      بحرین بایدبرگرده.چه کسی اونو رد کرده؟ یقیناََ خائن بوده.شکر خورده غلط کرده!
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    1 1
    ایران باید مطالبه بحرین را راه اندازی کند تا نفس اینها بند بیاید ۰
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    2 0
    بحرین وخیلی جاهای دیگه باید به خاک مادری برگردد