سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رود بلاگویویچ، فرماندار ایالت ایلینوی آمریکا، سه‌شنبه ۹ دسامبر (۱۹ آذر) به اتهام تلاش برای بردن نفع شخصی از توانایی‌اش برای انتصاب جانشین رئیس‌جمهور منتخب، باراک اوباما، در سنای آمریکا بازداشت شد.

 به گزارش آسوشیتدپرس دادستان آمریکا در شیکاگو اعلام کرد بازپرسان فدرال دفترهای کارزار انتخاباتی بلاگویویچ را استراق سمع و تلفن خانه او را نیز شنود می‌کردند.

در کنفرانس خبری که سه‌شنبه برگزار شد دادستان فدرال، پاتریک فیتزجرالد، گفت دادستانان  "هیچ اتهامی" به اوباما در مورد اطلاع او از این دسیسه‌چینی ادعاشده، ایراد نکرده‌اند.

 یک اظهارنامه ۷۶ صفحه‌ای اف‌بی‌آی می‌گوید این فرماندار ۵۱ ساله دموکرات آنچنانکه نوار ضبط‌ شده مکالماتش نشان می‌دهد برای فروش یا معامله کرسی خالی سنا برای نفع شخصی خود و همسرش توطئه می‌کرده است.

بر اساس این اظهارنامه بلاگویویچ حتی انتصاب خودش به عنوان سناتور را در نظر داشته است. او در نوار ضبط‌شده مکالماتش با معاونش می‌گوید: "اگر آنها چیز باارزشی به من پیشنهاد نکنند، ممکن است خودم سناتور شوم."

همچنین در این اظهارنامه آمده است که بلاگویویچ در مورد گرفتن حقوقی هنگفت در یک بنیاد غیرانتقاعی یا در سازمانی وابسته به اتحادیه‌های کارگزی بحث‌کرده است. این اظهارنامه می‌گوید که بلاگویویچ همچنین در مورد قراردادن همسرش در هیات مدیره شرکت‌هایی که می‌توانست سالی ۱۵۰۰۰۰ دلار برای او درآمد داشته باشد،صحبت کرده است.

 رابرت گرانت، مامور ارشد اف‌بی‌آی در این کنفرانس خبری گفت حتی بازپرسان کارکشته از آنچه در این نوارها شنیدند، مبهوت شدند.

بلاگویویچ همچنین متهم شده است که به طور غیر قانونی شرکت تریبیون، مالک روزنامه شیکاگو تریبیون، را تهدید کرده است که آن را از کمک‌های دولت ایالتی برای فروش یک استادیوم بیسبال -که شرکت تریبیون مالک آن است - محروم خواهد کرد. [تریبیون اعلام ورشکستگی کرد]

بر اساس یک شکایت جنایی فدرال بلاگویویچ متهم است که از شرکت تریبیون خواسته بود در برابر دریافت کمک دولت ایالتی، اعضای شورای سردبیری روزنامه شیکاگو تریبیون را که منتقد او بوده‌اند، اخراج کند.

فیتزجرالد این موقعیت را این چنین توصیف کرد: "ما در میانه یک زیاده‌روی در فساد سیاسی بودیم و می‌خواستیم آن را متوقف کنیم."

 بلاگویویچ پیش از این  به طور مکرر انجام هر نوع خلافی را منکر شده بود.

سخنگوی بلاگویویچ، لوسیو گوئررو، در بیانیه‌ای اعلام کرد "این اتهامات هیج تاثیری بر خدمات، وظایف یا کارکرد دولت محلی ایلینوی ندارد."

کد خبر 70427

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز