پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

با انتشار خبر تعطیلی سرویس «آپارات گیم» و درحالی که مالک این سرویس، دلیل این اتفاق را به «هجمه‌های وارد شده» نسبت می‌دهد، سازمان ساترا با انتشار بیانیه‌ای به برخی ابهامات در این زمینه پاسخ داده است.

آپارات گیم

به گزارش همشهری آنلاین، سرویس آپارات گیم از سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرده بود و در یک سال گذشته برای ۷۱ هزار گیم استریمر و نزدیک به ۲.۴ میلیون مخاطب محتوای آنلاین، گیم تولید کرد.

سرویسی که به عقیده محمدجواد شکوری مقدم، مالک آپارات به منظور نظارت نیاز به افراد آگاه‌تری دارد که ممکن است در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یا شورای عالی فضای مجازی باشند. او با بیان این نکته که صدا و سیما به اندازه کافی در سازمان درگیری دارد، اظهار کرده بود: «با توجه به تجربه ۱۹ساله ما در اکوسیستم دیجیتال کشور اما این بار از اینکه بخواهیم انرژی‌مان را صرف توضیح دادن و جنگ‌های رسانه‌ای متفاوت کنیم خسته شده‌ایم و می‌خواهیم نوع مواجهه‌مان را با این چالش تغییر دهیم. این میدان را به خودشان واگذار می‌کنیم. می‌توانند روی تلوبیون، سرویس استریمینگ راه‌اندازی کنند. علی‌رغم ‌میل باطنی و در نهایت تاسف و ناراحتی، آپارات گیم از روز جمعه - ۱۸ شهریور برای همیشه خاموش می‌شود.»

روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر اما امروز با انتشار متنی به ابهامات مطرح شده از سوی مالک آپارات چنین پاسخ داده است: «سرویس بازی آپارات به دلیل پخش زنده بازی‌های دیجیتال(گیم استریم) و باتوجه به تصریح قانون مبنی بر انحصار پخش زنده توسط سازمان صدا و سیما، اصولاً بدون اخذ مجوز از ساترا تشکیل شده است. اما با این‌حال، ساترا به احترام کاربران زیست‌بوم بازی‌های دیجیتال که بدون اطلاع از غیر قانونی بودن این سرویس پخش زنده، عضو آن شده‌اند، هزینه کرده‌اند و در این زمینه فعال هستند، نه تنها برای تعطیلی این سرویس، به آپارات نامه‌ای ابلاغ نکرده است بلکه به‌منظور پایداری آن بارها تذکرات سودمندی برای سالم‌سازی محیط مذکور و رعایت استانداردهای محتوایی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و نظام اسرا(نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای)، ارائه کرده است.

اینکه یک بخش خصوصی به هر دلیلی بعد از جذب تعدادی از کاربران، بدون توجه به تمایل کاربران و حقوق ایشان، تصمیم بگیرد زمین بازی خود را عوض کند، نشان‌دهنده عدم مسئولیت‌پذیری و پایبند نبودن به اخلاق حرفه‌ای است که این امر، به هیچ‌وجه مورد قبول ساترا به‌عنوان حامی حقوق کاربران نیست.

انتظار این است که شرکتی با ادعای دانش‌بنیان بودن بتواند سالم‌سازی محتوای زیست‌بوم بازی‌های دیجیتال را در کنار ایجاد نشاط اجتماعی، حفظ امنیت روانی خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان را در اولویت قرار داده و به صورت پایدار برای ساماندهی و سالم‌سازی کسب و کار خود تدبیر کند.

ساترا بر اجرای تکالیف قانونی خود در چهارچوب مقررات و آیین‌نامه‌های محتوایی ابلاغی تاکید دارد و توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن (به‌عنوان یکی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی) را یکی از ماموریت‌های اصلی خود می‌داند و از این رو با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دیگر نهادهای مرتبط از پلتفرم‌های بازی‌های دیجیتال حمایت خواهد کرد.»

درحالی که اظهارات طرفین درگیر در مسأله متضاد با یکدیگر است، اما چنین به نظر می‌رسد که نتیجه این اختلافات و اظهارات ضد و نقیض نهایتا دامنِ کاربرانی را گرفته که از امکانات مختلف این سرویس بهره می‌بردند. باتوجه به تعطیل شدن سرویس آپارات گیم و با استناد به اظهارات مالک آپارات، تمامی پرداخت‌های آن‌ها بابت اشتراک و روبی تا آخر شهریور ماه به طور دقیق بازپرداخت خواهد شد.

کد خبر 704244
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    2 1
    تورو خدا تعتیل نکنی