پرونده محمدعلی نجفی در جریان است و شهردار سابق تهران همچنان در بازداشت به سر می‌برد و این طور که به نظر می‌رسد قاضی پرونده با آزادی مشروط او موافقت نمی‌کند.

محمدعلی نجفی

به گزارش همشهری آنلاین، مرگ میترا استاد، همسر دوم محمد علی نجفی، جراحتی بر زندگی او داشت که درمان‌شدنی نیست. واقعیت این است که محمدعلی نجفی به قتل ناخواسته میترا استاد اعتراف کرده، اما آیا این پرونده فقط یک پرونده قتل همسرکشی معمولی است؟

حمیدرضا گودرزی، وکیل شهردار سابق تهران که پرونده قتل میترا استاد را تا هیات عمومی دیوان عالی کشور کشاند تا ثابت کند این قتل بر اثر کمانه کردن گلوله اتفاق افتاده و نه شلیک مستقیم، ناگفته‌هایی درباره این پرونده دارد.

پرونده محمدعلی نجفی هم مثل پرونده قتل شهلا جاهد، حسابی سر زبان‌ها افتاد. حالا نزدیک به سه سال و هفت روز می‌شود که از سروصدای قتل میترا استاد می‌گذرد و التهابات فروکش کرده است. رسانه‌ها هم بی‌خیال نجفی و داستان او شده‌اند و مردم هم این قتل تراژیک را فراموش کرده‌اند.

ازدواج عاشقانه یا یک رابطه سیاسی؟

حاشیه‌ها از زمانی برای محمدعلی نجفی شروع شد که بعد از استعفا از سمت شهرداری تهران بلافاصله عکس‌های او در کنار زنی جوان با ژست‌های خارج از عرف دست به دست شد. در ابتدا زمزمه‌هایی دهان به دهان چرخید، اما با بالا گرفتن شایعات، میترا استاد در مصاحبه با کانال امید مردم در سال ۹۷ گفت که همسر قانونی نجفی است. وی اظهار کرد: «آقای دکتر نجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم. این زندگی سر گرفته است، دلیلی ندارد که عده‌ای دنبال حواشی باشند؛ هر موضوع و مساله‌ای پیش بیاید با مدرک و سند از آقای دکتر نجفی در رسانه‌ها اعلام می‌کنم. ما اردیبهشت ۹۷ با هم ازدواج کردیم.»

سوال‌ها از ابتدا این بود که ازدواج نجفی با میترا استاد یک ازداج عاشقانه بود یا یک رابطه سیاسی؟ «وکیل مدافع او در این رابطه گفته است: آشنایی ابتدایی او با میترا استاد دوستانه و در بحث ازدواج موقت فارغ از هر جبر و اجباری بوده؛ این ازدواج هم به خواست میترااستاد و هم نجفی بوده است. اما تا آنجا که من اطلاع دارم، میترا استاد وارد زندگی نجفی شده است. او به عنوان کسی که می‌خواست در شورای شهر اسلامشهر کاندیدا شود نیاز به حمایت روحی و روانی داشت و به نجفی مراجعه کرده و باب آشنایی باز شده است. میترا استاد خیلی عصبی و تندخو بود و نجفی انسانی آرام و متین و روشن بود. این‌ها را نمی‌گویم برای اینکه توجیه کنم، برای اینکه جامعه خود قضاوت کند. ما اینجا با کسی روبه‌رو هستیم که تحصیلات عالیه دارد».

نجفی خودکشی ناموفق داشت!

نجفی به لحاظ فشارهایی که در درون خانواده برایش ایجاد شده بود، تهمت‌ها و افتراها و مسائلی که خانم استاد به وجود می‌آورد مثلا موبایل نجفی را می‌گرفته است، آزادی روحی و روانی را از دست داده و تحت فشار خردکننده‌ای قرار گرفته است، تحمل این شرایط برایش راحت نبود و به همین خاطر اقدام به خودکشی کرد و بعد هم در بیمارستان بستری شد. خودکشی وی ناموفق بود، درمان شد و به خانه برگشت و دید دیگر آن زندگی شدنی نیست.

ماجرای دو ساک سیاه چیست؟

محمد علی نجفی بارها در دادگاه درباره دو ساک سیاه صحبت کرده است، ساک‌هایی که کسی از آن‌ها خبر ندارد. وکیل مدافع او در این رابطه گفته است: «آقای نجفی یکسری از لوازم را به دخترشان زهرا داد، اما به جز این لوازم بعضی چیزها مثل یادداشت‌ها و… در منزل مانده است. وقتی نجفی به قم رفت و به آگاهی برگشت؛ یعنی دیگر رابطه با آن خانه قطع شده بود و بعد از آن خانه در اختیار ماموران تحقیق و بررسی صحنه قرار گرفت و اگر لوازمی هم ضبط شده باید در آن خانه می‌ماند، اما بعدها ما متوجه شدیم که کلید را به مسعود استاد داده‌اند. نجفی هم می‌گوید من یادداشت‌ها را می‌خواهم. من هم چند بار به دادسرا مراجعه کردم و گفتم موبایل نجفی را می‌خواهیم؛ البته ما نمی‌دانیم چه وسایلی بوده که بخواهیم بگوییم کدام نیست و کدام هست. ولی مطمئن هستیم بخشی از آن‌ها یادداشت‌های او بود. بهتر است اینطور بگویم، نجفی چند ساک و لوازم مثل کارت ملی و کارت شناسایی و لوازم ضروری روزمره شان را به دخترش بود. ولی بقیه لوازم که در منزل ماند دیگر به او تحویل داده نشد.

خانواده استاد چطور رضایت دادند؟

آنطور که پیدا بود خانواده استاد اصلا حاضر به رضایت نبودند. مسعود استاد آن زمان در رسانه‌ها مصاحبه‌های مفصل و پر جنجالی می‌کرد و هرگز راضی به بخشش نبود تا اینکه بحث رضایت مطرح شد. وکیل مدافع نجفی در این رابطه گفت: «وقتی که بحث رضایت مطرح شد در جامعه این مطلب منتشر شد که ۱۰ میلیارد داده‌اند و رضایت گرفته‌اند.شاید امروز ۱۰ میلیارد تومان پول زیادی نباشد، اما آن موقع پول قابل اعتنایی بود. این ازدواجی هم که گفتم شاید خیلی هم معقول نبوده است، ۱۳۶۲ سکه به اضافه یک کلام‌الله مجید مهریه میترا استاد بوده است. اگر این تعداد سکه را قیمت‌گذاری کنیم به قیمت آن موقع هم بالای ۱۰ یا ۱۲ میلیارد تومان می‌شد، اما از ۱۰ میلیارد تومان خیلی بالاتر است.

آنچه ما انجام دادیم فقط گرفتن رضایت نبود. خانواده استاد دادخواست مطالبه مهریه کرده بودند. این موضوع را تا به امروز من در مطبوعات بازگو نکرده بودم؛ بنابراین مهریه معضلی بود که آقای نجفی باید انجام می‌داد. اتهام او هم، چون قتل عمد بود از ارث محروم می‌شد و طبیعتاً باید تمام مهریه ورثه تحویل می‌شد؛ پدر و مادر و فرزند. ما در این زمان به خانواده استاد در حین مذاکره گفتیم شما حالا که قرار است این مبلغ را بگیرید در قالب اقساط، حداقل یک اقرارنامه‌ای تنظیم شود مبنی بر اینکه شما مهریه‌تان را دریافت کرده‌اید. ما هم یک اقرارنامه‌ای گرفتیم که در آن کل ورثه اعتراف کردند مهریه و وجه را دریافت کرده‌اند و نسبت به آن ادعایی ندارند؛ بنابراین ۸۰ درصد این رضایت مربوط به مهریه می‌شد.»

خبرنگار آنا در گفتگو با یک منبع موثق به این نتیجه رسیده است که پرونده محمدعلی نجفی هنوز در جریان است و شهردار سابق تهران همچنان در بازداشت به سر می‌برد. این طور که به نظر می‌رسد قاضی پرونده با آزادی مشروط وی موافقت نمی‌کند.

منبع : خبرگزاری آنا

کد خبر 704224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha