ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی در اجلاس اقتصادی ولادی‌وستوک در شرق دور این کشور تهدید کرد در صورتی که کشورهای غربی برای صادرات گاز روسیه سقف قیمت تعیین کنند، جریان انرژی به آنها را قطع خواهد کرد.

Putin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین رهبر روسیه فراخوان اروپایی‌ها برای تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه را «ابلهانه» خواند و گفت چنین کاری به قیمت‌های بالاتر جهانی و مشکلات اقتصادی در اروپا خواهد انجامید.

هفته پیش، کشورهای گروه هفت نیز درباره طرحی به توافق رسیدند که برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین می‌کند تا با این کار جلوی جریان پول به ماشین جنگی کرملین را بگیرند.

پوتین گفت در صورتی که غرب بخواهد این طرح‌ها را به اجرا درآورد، از قراردادهای عرضه نفت‌وگازش به کشورهای غربی خارج خواهد شد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «آیا تصمیم‌هایی سیاسی گرفته خواهد شد که با این قراردادها در تناقض باشد؟ بله، ما به قرارداها عمل نخواهیم کرد. ما اگر این قراردادها با منافع‌مان در تضاد باشد، هیچ چیزی را عرضه نخواهیم کرد.»

پوتین افزود:‌ «ما نه گاز عرضه خواهیم کرد، نه زغال‌سنگ و نه نفت- ما هیچ چیزی عرضه نخواهیم کرد.»

پوتین گفت در چنین وضعیتی، برای روسیه فقط یک گزینه باقی می‌ماند، «همانطور که در افسانه پریان مشهور روسی آمده است، ما دُم گرگ را به یخ زدن محکوم خواهیم کرد.»

اشاره به پوتین به قصه مشهوری است که روباهی برای به دام انداختن گرگ ابله گرسنه‌ای به او می‌گوید می‌تواند با فرو بردن دمش درون سوراخی در دریاچه‌ای یخ‌زده ماهی بگیرد و وقتی گرگ این کار را انجام می‌دهد، با یخ زدن آب و گیر افتادن دمش توان حرکت را از دست می‌دهد و روستاییان برای تلافی آسیب‌هایی که گرگ در تابستان به آنها زده است، به سراغش می‌آیند. گرگ پس از کتک خوردن بسیار دم قطع‌شده‌اش را در دریاچه یخ‌زده به جای می‌گذارد و می‌گریزد.

پوتین گفت خود آلمان و کشورهای غربی مسئول از کار افتادن خط لوله گاز نورد استریم ۱ هستند و اوکراین و لهستان خودشان تصمیم گرفته‌اند که سایر مسیرهای گاز به اروپا را قطع کنند.

پوتین گفت:‌«نورد استریم در حال حاضر عملا از کار افتاده است.»

اگر پوتین به تهدید خود عمل کند، احتمال سهمیه‌بندی انرژی در برخی از ثروتمندترین کشورهای اروپا در این زمستان وجود دارد. تشدید بن‌بست در این بار می‌تواند باعث افزایش باز هم بیشتر قیمت گاز در اروپا شود و دولت‌های اتحادیه اروپا را مجبور کند که صورت‌حساب‌های سنگین‌تری برای مانع شدن از ورشکستگی شرکت‌های تهیه‌کننده انرژی‌شان و جلوگیری از یخ زدن مشتریان بدون پول آنها در ماه‌های سرد پیش رو بپردازدند.

اروپا روسیه را به جنگ اقتصادی با استفاده از منابع انرژی‌اش برای تلافی‌جویی در برابر تحریم‌های وضع‌شده بوسیله کشورهای غربی متهم کرده است و روسیه می‌گوید خود این تحریم‌ها را مقصر ایجاد مشکلات در عرضه گاز به علت عدم امکان تعمیرات خط لوله گاز می‌شمارد.

کد خبر 703977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 4
    شاید امسال روسیه بتواند در زمستان فشارهایی به اروپا وارد کند ولی به واسطه تکنولوژی اروپا راهی برای حل این مشکل در سالهای آینده خواهند یافت و روسیه خواهد ماند وگازی که مشتری ندارد.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
    1 4
    عمر زمستان سه ماه بیش نیست