اتو زدن را متوقف کنید، استفاده از اجاق و دوش گرفتن در محل کار را محدود کنید- اروپاییان در تلاش هستند که میزان استفاده از انرژی‌شان را پایین بیاورند، اما صورت‌حساب‌ها همچنان در حال افزایش است.

ENERGY

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز در حالیکه قیمت خرده‌فروشی گاز و برق اوج می‌گیرد، میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر اروپا مقدار بی‌سابقه‌ای از درآمدشان را بری انرژی خرج می‌کنند.

فیلیپ کیتلی در شهر گریمسبی در شرق انگلستان در موج گرمای بی‌سابقه‌ این تابستان پنکه خنک‌کننده‌اش را روش نکرده است. نگاهی به حساب بانکی‌اش نشان داد که از عهده مخارج آن برنمی‌آید.

او می‌گوید:‌«هزینه زندگی بالا رفته است و هنوز انتظار از شما این است که با پول که در هنگامی نبود بحران به دست می‌آوردید، زندگی کنید. بنابراین یا باید یا هیتر را روشن کنم یا اجاق را برای غذا پختن.»

شهروندان در سایر کشورهای اروپایی نیز به طور داوطلبانه اقداماتی برای کاهش مصرف انرژی انجام می‌دهند، چرا که قیمت گاز، برق  و سوخت به علت جنگ در اوکراین، تحریم‌های وضع‌شده بر ضد روسیه و پیامدهای پاندمی کرونا به شدت بالا رفته است.»

شاخص قیمت گاز در اروپا در ۱۲ ماه گذشته ۵۵۰ درصد افزایش یافته است. هزینه انرژی برای مصرف‌کنندگان بریتانیایی از ماه اکتبر (مهر) گذشته تا ۸۰ درصد افزایش یافته است و میانگین صورت‌حساب سالانه خانوارها به ۳۵۴۹ پوند (۴۱۸۸ دلار) رسیده است.

دولت‌های اروپایی برای ارائه کمک به مردم دست به اقداماتی زده‌اند، اما داده‌ها نشان می‌دهند که این کمک تفاوت چندانی برای خانوارها ایجاد نکرده است.

بحرانی شدیدتر از بحران انرژی دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در راه است

محاسبات رسمی نشان می‌دهند که بریتانیایی‌ها این زمستان ۱۰ درصد از درآمند خانوارشان را صرف گاز، برق و سایر سوخت‌های گرم‌کننده و نیز سوخت‌ وسائل نقلیه خانگی عمدتا بنزین و گازوئیل خواهند کرد که دو برابر مقدار سال ۲۰۲۱ است.

این میزان افزایش باعث می‌شود بحران انرزی فعلی بسیار شدیدتر از بحران انرژی دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شود. تحریم نفتی بوسیله کشورهای تولیدکننده نفت و انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ باعث بروز خاموش‌های برق و صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها در کشورهای غربی شد. در اوج بحران در سال ۱۹۸۲ مردم در بریتانیا ۹/۳ درصد از درآمدشان را صرف انرژی کردند.

تخمین زده می‌شود که ۵/۸ میلیون خانوار بریتانیایی پس از ماه اکتبر امسال و افزایش سقف قیمت انرژی به «فقر سوختی»‌ دچار شوند، در حالیکه این میزان در اکتبر سال قبل ۵/۴ میلیون بود.

خانواری در بریتانیا دچار فقر سوختی شمرده می‌شود که کم‌درآمد باشند و مجبور باشند که به میزان ۱۰ درصد یا بیشتر درآمدشان را صرف انرژی کنند. این تعریف معمولا به طور غیررسمی در سایر کشورهای اروپایی هم به کار می‌رود.

غذا بخور یا خودت را گرم کن

کیتلی شغلش به عنوان مشاور شورا را در ماه آوریل از دست داد و اکنون با دریافت ۶۰۰ پوند در ماه از یک یک برنامه تامین اجتماعی زندگی می‌کند. نیمی از این پول صرف اجاره می‌شود و پول باقیمانده به زحمت مخارج اساسی او را پوشش می‌ٔهد.

او اکنون یک وعده در روز غذای گرم می‌خورد و با وجود کاهش مصرف انرژی به حداقل، بیش از ۱۵ درصد درآمدش صرف صورت‌حساب‌های انرژی می‌شود.

یک سوم خانوارها در بریتانیا مصرف اجاق برقی و گازی‌شان را کاهش داده‌اند و یک سوم تعداد دوش‌هایی را که در هفته می‌گیرند را کاسته‌اند و نیمی هم دماهای خانه‌هایشان را پایین آورده‌اند.

داون وایت که دچار نارسایی کلیوی است، می‌گوید نگران است که هزینه‌های فزاینده انرژی باعث شود که او دیگر نتواند از پس مخارج درمان حیاتی‌اش برآید.

این زن ۵۹ ساله که در جنوب شرق انگلستان زندگی می‌گوید: «بدون استفاده از ماشین دیالیزم پنج بار در هفته، ۲۰ ساعت، خواهم مرد.»

کد خبر 700794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 2
    نگران نباشید آنها کاری می کنند که کشورها با التماس کردن نفت وگاز شان را بفروشند اروپا فکر چاره س دنبال انرژی پاک هستن ما به چی فکر می کنیم
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    1 2
    دوست عزیز آنها مشکلاتشان را حل خواهند کرد این مشکلات ماست که حل نشدنی است