مسافرانی که در آینده با هواپیما سفر می‌کنند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

ایرباس A380

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سی‌ان‌ان، دانشمندان دانشگاه ردینگ اعلام کرده‌اند که تلاطم شدید حین پرواز ممکن است در دهه‌های آینده دو یا سه برابر شود.

پل ویلیامز، استاد این دانشگاه گفت: «ما برخی شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای را انجام دادیم و متوجه شدیم که تلاطم شدید می‌تواند در دهه‌های آینده دو یا سه برابر شود.»

پروفسور ویلیامز افزود که نه تنها فرکانس، بلکه طول تلاطم‌ها نیز در آینده افزایش خواهد یافت.

او گفت: «معمولا در پروازهای اقیانوس اطلس، ممکن است انتظار ۱۰ دقیقه آشفتگی داشته باشید. من فکر می‌کنم که در چند دهه آینده این ممکن است به ۲۰ دقیقه یا نیم ساعت هم افزایش یابد و متاسفانه علامت بستن کمربند ایمنی بسیار بیشتر روشن خواهد شد.»

لازم به ذکر است که انواع مختلفی از تلاطم وجود دارد که فرد هنگام سوار شدن به هواپیما با آن مواجه می‌شود: تلاطم خفیف، متوسط و شدید.

پروفسور ویلیامز در توضیح تفاوت بین این سه، اظهار داشت: «تلاطم سبک کمی فشار به کمربند ایمنی شما وارد می‌کند، اما خدمات غذا می‌تواند ادامه یابد. تلاطم متوسط، کشش قطعی کمربند ایمنی و هر چیزی که محکم نشده باشد از جا کنده خواهد شد و راه رفتن دشوار است؛ معمولا به مهمانداران هواپیما دستور داده می‌شود که روی صندلی خود بنشینند، اما بدترین نوع، تلاطم شدید است. این تلاطم قوی‌تر از گرانش بوده و بنابراین می‌تواند شما را به صندلی خود بچسباند و اگر کمربند ایمنی را نبسته باشید، احتمال از روی صندلی پرتاب خواهید شد. این نوعی تلاطم است که باعث می‌شود به عنوان مثال، جراحات جدی و شکستن استخوان‌ها را به دنبال داشته باشد.»

علاوه بر این، نوع چهارم تلاطم به نام «تلاطم هوای شفاف» وجود دارد که بدون هیچ نشانه بصری مانند طوفان یا ابر به هواپیما برخورد می‌کند. اغلب خلبانان اجتناب از چنین آشفتگی‌هایی را دشوار می‌دانند. به گفته ویلیامز، تلاطم هوای صاف بین سال‌های ۲۰۵۰ تا ۲۰۸۰ به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

بر اساس داده‌ها، بیش از ۶۵ هزار هواپیما تنها در ایالات متحده از تلاطم متوسط ​​رنج می‌برند؛ در حالی که ۵۵۰۰ فروند نیز از تلاطم شدید چنین حسی دارند. هواپیماها برای مقاومت در برابر چنین آشفتگی‌هایی ساخته شده‌اند، اما افزایش فرکانس ممکن است مهندسان هواپیما را مجبور کند که یکپارچگی ساختاری آنها را اصلاح کنند.

بیشتر بخوانید:

با این حال، مسافران نگران ممکن است بخواهند کمربند ایمنی خود را برای بخش عمده سفر ببندند تا از آسیب ناشی از تلاطم جلوگیری کنند.

کد خبر 703849

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha