تلفیق هنر و فناوری اتفاق جدیدی نیست، اما شتاب تکنولوژی به شکل حیرت‌آوری زیاد است.

شهرام جهانسوز

به گزارش همشهری آنلاین، شهرام جهانسوز یکی از فعالان ایرانی NFT که تخصص‌اش عکاسی است. او درباره دنیای جدید برای هنرمندان می‌گوید: «ورود به web۳ و چرخه اقتصادی در بلاک‌چین و رمزارزها، حالا فرصتی شده است تا هنرمندان بتوانند هنر خود را یک شغل تمام‌وقت و درآمدزا ببینند. پیش از این یک عکاس یا یک نقاش به جز رو در رو شدن با گالری‌دارها و هزینه‌های گزاف برای اجاره و برپایی نمایشگاه‌ها، فرصتی برای فروش آثار خود نداشت و چه بسا پس از هر نمایشگاهی، به تعداد هنرهای قاب‌شده در انباری خانه هنرمند افزوده می‌شد. اما اکنون ورق برگشته است و هنرمندان پشتوانه توکن‌های غیرمثلی (NFT) خود در دنیای جدید شده‌اند.»

این عکاس حوزه توکن‌های غیرمثلی افزود: «تبدیل آثار هنری فیزیکی به NFT، این فرصت را به هنرمندان داد که بتوانند درآمد دلاری کسب کردند، بدون واسطه آثارشان را بفروشند و حتی با دیگر هنرمندان در پروژه‌های جذاب همکاری کنند.»

او درباره مشکلات و معضلات این روند نیز گفت: «این شروع جدید، بدون چالش هم نیست. خریدارانی که هیچ اطلاعاتی از هنر ندارند و فقط به واسطه چند هزار دلار رمزارزی که در کیف پول مجازی خود دارند و با صبح بخیر (GM) و شب‌بخیر (GN) گفتن‌های‌شان در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به کلکسیونر شده‌اند، داستانی جدید را برای اهالی هنر در فضای مجازی ساخته‌اند. فضای جدیدی که پشتوانه و سابقه هنری یک هنرمند در پشت درهای وب۳ می‌ماند.»

جهانسوز ادامه داد: «از سوی دیگر غیرقابل تفکیک نبودن بین هنرمندانی که با تکیه بر سابقه هنری خود وارد این بازار شده‌اند با افراد تولیدکننده آثار بصری (و نه هنری) که با شنیدن صدای دلار وارد دنیای NFT شده‌اند و بدون درک درست از این بازار سایت‌های خرید و فروش را پر کرده‌اند از تصاویر بی‌ارزش، خود داستانی دیگر است.»

بیشتر بخوانید:

او در پایان درباره هنر عکاسی و عکس در بازارهای NFT گفت: «متاسفانه نه به داغی نقاشی‌های پررنگ و لعاب دیجیتال که البته منطقی هم به نظر می‌رسد، عکس غیر از ویژگی‌های بصری نیاز به یک درک و شناخت هنری از دید خریدار هم دارد که دست‌کم تا به الان کالکتورهای NFT کمتر از این ویژگی‌ها برخوردارند. این بازار نوپا هنوز در حال آزمون و خطاست و هنر لزوما سهمی از این بازار ندارد و فقط فضایی برای تجارت محسوب می‌شود، پس به عقیده من NFT هنر نیست، یک تجارت است.»

کد خبر 703629

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha