یک مقام آمریکایی در گفت وگو با دو رسانه آمریکایی در پی توقیف دو شناور تجسسی خود از سوی ایران مدعی شد که دوربین‌های این شناورها مفقود شده است.

توقیف شناور دریایی آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین، یک مقام آمریکایی که نامش بیان نشده است، در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست ادعا کرد دوربین‌های این شناورها در جریان توقیف مفقود شدند.

یک مقام آمریکایی نیز که نامش افشا نشده است، در گفت وگو با روزنامه وال استریت ژورنال در این زمینه مدعی شد: مشخص نیست آیا دوربین‌ها هنگام توقیف ضبط شده‌اند یا اینکه هنگام بیرون کشیدن شناورها و رهاسازی مجدد آنها به درون آب سقوط کرده باشند.

این روزنامه آمریکایی نوشت که به گفته مقام‌های آمریکایی، دوربین‌ها، رادارها و دیگر تجهیزات این شناورها به صورت تجاری در دسترس هستند و جزو فناوری‌های طبقه بندی شده نیستند اما دسترسی به دوربین‌ها و بازرسی شناورها از نزدیک می‌تواند ایده بهتری از قابلیت‌های این شناورها بدهد.

ایالات متحده آمریکا روز جمعه به وقت محلی توقیف دو شناور تجسسی نیروی دریایی خود را تائید کرد.

نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا  اعلام کرد که ایران دوباره برای مدت کوتاهی شناور تجسسی نیروی دریایی این کشور را توقیف و سپس رها کرده است.

تیموتی هاوکینز سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی مستقر در خاورمیانه روز جمعه در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس با تائید این موضوع از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جزئیات توقیف دو شناور تجسسی نیروی دریایی آمریکا را منتشر کرد.

بر این اساس، ناوشکن جماران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در حین اجرای ماموریت برقراری امنیت و ایمنی کشتیرانی در دریای سرخ و مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی با چندین شناور ویژه داده‌برداری کوچک که در مسیر کشتیرانی بین‌المللی رها بود مواجه شده و با اقدام به موقع و به منظور جلوگیری از وقوع حادثه و احتمال تصادف دریایی از کنترل کننده این نوع تجهیزات خواست به این نوع رفتار و حرکت خاتمه داده و مسیر حرکت را تغییر بدهند.

لکن با تغییر مسیر ناوشکن نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای سرخ، مجددا مواجه با سایر این شناورها شد و ناگزیر پس از توقف و کنترل شناورهای موصوف و اطمینان از امنیت دریانوردی کشتی‌های فوق را رها کرد و از کنترل کننده این نوع تجهیزات خواست به این نوع رفتار و حرکت خاتمه داده و مسیر حرکت را تغییر بدهند، لکن مجددا مواجه با کشتی‌ها شد و ناگزیر فرماندهی برای جلوگیری از حوادث احتمالی تروریستی نسبت به کنترل و توقف شناورها اقدام کرده و مانع از بروز حوادث پیش‌بینی نشده شد.

پس از توقف وکنترل این کشتی‌ها و اطمینان از امنیت دریانوردی و به تماس‌های مکرر ناوشکن جمهوری اسلامی ایران پاسخی نداده و خارج از کنترل در حال دریانوردی بود و موجب ناامنی و به خطر افتادن ایمنی شناورهای در مسیر شده و احتمال انجام اقدام‌های تروریستی نیز متصور بود.

در راستای اطمینان از برقراری امنیت دریانوردی با رعایت نکات ایمنی و امنیتی شناورهای فوق بازیافت و پس از بررسی‌های لازم و اطمینان از امنیت دریانوردی شناورهای یاد شده با تصمیم فرمانده ناوشکن ایرانی در منطقه‌ای ایمن رها و توسط یگان‌های آمریکایی دریافت و به آنها تفهیم شد درخصوص امنیت دریانوردی مسئولیت‌پذیر باشند و از تکرار موارد مشابه خودداری کنند.

جمهوری اسلامی ایران این موارد مغایر با امنیت و ایمنی دریانوردی را از طریق مراجع سیاسی و بین المللی پیگیری خواهد کرد.

کد خبر 702967
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha