بزرگ‌ترین طرح آبرسانی خاورمیانه در طول ۱۰ماه به اجرا رسید تا به مطالبه تاریخی مردم استان خوزستان پاسخ داده شود. با افتتاح این طرح ۲۶شهر و بیش از هزار روستای استان خوزستان سیراب می‌شود.

آبرساني

به گزارش همشهری آنلاین، طرح انتقال آب از سد دز شامل احداث آبگیر از کانال، احداث بزرگ‌ترین ایستگاه پمپاژ آب در کانال پایاب سد دز به ظرفیت ۱۰مترمکعب در ثانیه، توسعه ایستگاه پمپاژام‌الدبس تا مخزن متعادل کننده، احداث خط لوله فولادی انتقال آب به طول ۷۴کیلومتر و با قطر ۲۴۰۰میلی‌متر، احداث خط انتقال برق و ایستگاه پمپاژ شهید چمران در ۲فاز و مجموعا ۵مترمکعب در ثانیه و خطوط انتقال به طول ۱۰کیلومتر است.

پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح شهروندان ۲۶شهر استان خوزستان شامل اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، بستان و ۱۶۰۰روستا، از آب شرب با کیفیت، کافی و پایدار طرح آبرسانی غدیر، بهره‌مند شوند.

آنچه گذشت

طرح آبرسانی غدیر که سنگ بنای آن از سال ۱۳۸۷با انتقال آب از سد کرخه آغاز شده بود، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم با یک تغییر بزرگ در تغییر سرمنشأ تامین آب، از سد کرخه به سد دز مواجه شد که هدف از این تغییر بهره‌مندی جمعیت بیشتری از مردم استان و تامین آب باکیفیت‌تر اعلام شده است.

طرح آبرسانی غدیر با انتقال آب سد کرخه تا پیش از دولت سیزدهم فقط ۵۰درصد پیشرفت داشت اما سیدابراهیم رئیسی در نخستین سفر استانی خود به خوزستان دستور داد تا آبرسانی در کمترین زمان ممکن با برداشت آب از سد دز در اولویت قرار گیرد. دیروز او در چهارمین سفر استانی‌اش به خوزستان این طرح بزرگ را افتتاح کرد.

این طرح آب شرب ۴.۷میلیون نفر از جمعیت استان را تامین می‌کند. در اجرا و تکمیل طرح غدیر بیش از ۲۰هزار نفر از مهندسان و کارگران ایرانی در مدت ۱۰ماه به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت داشته‌اند. پیش از این در آبان سال ۱۳۹۵فاز نخست پروژه انتقال آب از سد کرخه به تصفیه خانه شماره یک اهواز با هدف بهره‌مندشدن ساکنان مناطق شرق اهواز شامل مناطق ملی راه، زیتون، سپیدار، باهنر، رسالت، فولاد و پادادشهر در حضور رئیس‌جمهور پیشین به بهره‌برداری رسیده و برای اجرای این طرح ۶۰۰میلیارد تومان بابت لوله‌گذاری به میزان ۸۵۲کیلومتر هزینه شده بود.

پاسخ به مطالبه تاریخی

 تأخیر در اجرای طرح غدیر در سال‌های اخیر باعث بروز اعتراض‌هایی در شهرهای استان خوزستان شده بود اما اکنون دولت سیزدهم برای پاسخ به مطالبه تاریخی مردم یک گام تاریخی و جهادی برداشته است.

رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح این پروژه اعلام کرد: با گام‌های آهسته نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد لذا باید یک حرکت جهشی داشته باشیم.

رئیسی در عین حال تأکید کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته اگر مشکلی درخصوص خشکسالی گریبانگیر هر کدام از سدها شود، از ظرفیت سایر سدها برای تأمین آب آشامیدنی مردم استفاده می‌شود.

او با تأکید بر لزوم تسریع در اجرای طرح‌های فاضلاب در خوزستان افزود: نباید باران که نعمت الهی است باعث ایجاد دلهره در مردم شود.

اجرای یک طرح ۵ساله در ۱۰ماه

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو هم در این مراسم با بیان اینکه شعار «ما می‌توانیم» در اجرای طرح بزرگ آبرسانی غدیر محقق شد، گفت: طرحی را که ۵سال زمان برای اجرای آن پیش‌بینی شده بود با کمک دستگاه‌ها و متخصصان مجموعه وزارت نیرو در ١٠ ماه اجرایی کردیم.

او یکی از ویژگی‌های مهم این طرح را استفاده از تجهیزات ۱۰۰درصد ایرانی اعلام کرد و افزود: در دولت‌های مختلف از ابتدای انقلاب، پروژه‌ها و طرح‌های متعددی اجرا شد اما نتوانست رضایت کافی را به‌دست بیاورد. امیدواریم این پروژه بتواند از لحاظ کمی و کیفی رضایت و مطالبه بخشی از مردم خوزستان را محقق کند.

او افزود: ویژگی دوم این طرح کیفیت آن است که به‌دلیل شوری بالای آب سد کرخه، منبع آب دز جایگزین شد. خوشبختانه با اجرای این طرح شاهد بالاترین کیفیت آب هستیم.

وزیر نیرو در عین حال با اشاره به چالش‌های ناشی از خشکسالی در آینده و تأثیر آن بر تامین آب از سد دز، اعلام کرد: متأسفانه موضوع خشکسالی می‌تواند باعث افزایش مشکلات از قبیل کیفیت و کمیت آن شود. در این پروژه با دوراندیشی و لحاظ‌کردن مسائل پدافندی، این مهم را درنظر گرفته‌ایم و نگرانی از این بابت نداریم. به‌گفته او، پروژه‌های متعددی برای دیگر نقاط خوزستان نیز درنظر گرفته‌ شده که در کمترین زمان ممکن به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

تأمین آب با یک بیستم هزینه

وزیر نیرو می‌گوید: در طرح قبل ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار میلیارد ریال هزینه به نرخ پارسال و حداقل زمان اجرا، ۵سال پیش‌بینی شده بود اما طرح جدید با مدت زمان یک‌ساله و با یک بیستم آن نرخ محقق شد.

محرابیان با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و ۵۰ پیمانکار در اجرای طرح آبرسانی غدیر مشارکت داشته‌اند، ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم این طرح این است که طراحی و اجرا و تامین تمام قطعات، تجهیزات و لوازم به‌صورت ۱۰۰ درصد ایرانی تامین شده است.

او اعلام کرد: برای نقاط مختلف خوزستان طرح تامین آب شرب وجود دارد. تلاش می‌کنیم با حمایت دولت شاهد افتتاح آن طرح‌ها و خوشحالی همه مردم خوزستان برای بهره‌مندی از آب با کیفیت باشیم.

افزایش کیفیت آب خوزستان

به گزارش همشهری، ۴۹۵ روستای غرب و جنوب غرب آماده اتصال به طرح آبرسانی غدیر هستند. برای این طرح، تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن از محل اسناد خزانه تامین شده است.

در قالب طرح آبرسانی غدیر آب رودخانه دز که آب بسیار با کیفیتی است، به شبکه آبرسانی غرب خوزستان تزریق خواهد شد و سختی آب آشامیدنی مشترکان خوزستانی بعد از سال‌ها به زیر هزار میکروموس بر سانتی‌متر خواهد رسید.

کد خبر 702692
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha