سریال آتش‌سوزی در منابع طبیعی  تجربه تلخ سال۹۹ استان فارس و آتش‌سوزی‌های مکرر میانکاله در بهار۱۴۰۰، امسال تابستان در تالاب انزلی در حال تکرار است. تنها در ۷ هفته اخیر که از تابستان گذشته، ۵ آتش‌سوزی عمدی در محدوده تالاب رخ داده که ۵۰هکتار از نیزارها و زمین‌های این محدوده از منابع طبیعی کشور را خاکستر کرده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ در هفته نخست تابستان امسال ۳فقره حریق عمدی در تالاب انزلی رخ داد که با سرعت مهار شد. نکته قابل توجه که مورد اشاره دادستان بندرانزلی نیز هست اینکه حریق‌ها بیشتر با هدف تصرفات غیرقانونی و دست درازی به بیت المال در حاشیه تالاب صورت می‌گیرد. 

چهارمین آتش‌سوزی ۳۱تیرماه به وقع پیوست و طی درگیری لکه‌ای حریق، ۹.۵هکتار از اراضی حاشیه تالاب انزلی به‌طور کامل سوخت. اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرانزلی در این‌باره اعلام کرد که متأسفانه افرادی هستند که توجهی به اهمیت و ارزش اکولوژیکی تالاب انزلی ندارند و سهل انگاری آنان موجب می‌شود شاهد وقوع آتش‌سوزی حتی با ته‌سیگار باشیم؛ 

طی پنجمین آتش سریالی، قسمت مرکزی تالاب انزلی در محدوده چراغ پشتان از بامداد روز جمعه اسیر شعله‌های آتش شد. بنابر اعلام فرماندار انزلی، ۴۰هکتار از تالاب سوخته است. ۲بالگرد سپاه برای اطفای آتش به تالاب اعزام شدند. در عین حال طبق پیش‌بینی محیط‌زیست اگر آتش خاموش نشود حدود ۱۲۰هکتار از تالاب را آتش فرا می‌گیرد. دلیل این آتش‌سوزی نیز عمدی است. 

تالاب انزلی سال۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به‌عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ که جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و ازجمله زیباترین مناظر آبی منطقه است. این تالاب محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است و با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی، اکوسیستم کم‌نظیری دارد.

گزارش: تحریریه همشهری

تدوین: مهدی کشوریان

کد خبر 702623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی رضایی US ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
    0 0
    واقعا جای تاسف داره ‌،همه جای دنیا به فکر منابع طبیعی خودشون هستن و همه به این موضوع احترام میزارن ولی متاسفانه تو ایران برعکس هست کی می‌خواهیم به خودمون بیاییم التماس تامل....