رییس پلیس راهور فراجا گفت: تولیدکنندگان خودرو برتر دنیا در چند مورد رقابت می‌کنند. آنها در زیبایی خودرو، کیفیت، آپشن‌ها، ایمنی و ارزانی رقابت می کنند و حالا ببینید «ما» در این بین کجا هستیم!

هادیانفر

به گزارش همشهری آنلاین، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در اولین سمپوزیوم ملی قرارگاه مدیریت و کاهش تلفات که امروز در ساختمان جمعیت هلال احمر برگزار شد، اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در دوره‌های مختلف از جمله دوره دفاع مقدس به مردم خدمات رسانی خوبی داشته است که برگزاری این دست از نشست‌ها نیز بسیار ضروری است. با ارایه راهکارهای مناسب تصادفات به اندازه مناسبی کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امروزه بیش از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه در ۲۹۴ هزار کیلومتر راه کشور در حال حرکت است و ۱۲ میلیون آن موتور سیکلت‌ها هستند، گفت: ۵۰ میلیون نفر دارنده گواهینامه هستند.

رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به طرح ١٨١٨ گفت: ۱۸ درصد از جان‌باختگان تصادفات، نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند.

وی گفت: آموزش فرّار است و فرهنگ‌سازی نیاز به نهادینه شدن در ذهن افراد دارد. چرا درباره کمربند به صورت رگباری در صدا و سیما صحبت نمی‌کنیم؟ آموزش اینکه فقط سمپوزیوم برگزار کنیم نیست. اگر دنیا پیشرفت کرده در رسانه کار متمرکز و مستمر اتفاق افتاده است. صدا و سیما در این خصوص نقش جدی دارند. ما ۵ هزار و ٢٠٠ نقطه حادثه‌خیز داریم که ٣ هزار و ٢٠٠ مورد آن برای جاده‌های کشور است. چه زمانی باید این‌ها اصلاح شود؟ این‌ها نیاز به منابع دارد و با حرف درست نمی‌شود. راه بحث بسیار جدی است.

هادیانفر ادامه داد: در تصادف شوشتر، کمربندی شهرستانی مثل شوشتر را نگاه کنید. ١۶ نفر از جمله کودکان در این تصادف جان خود را از دست دادند. خب چه شد؟ موجی درست می شود که گروه ویژه بگذاریم و بررسی کنیم. «راه» یک بحث بسیار جدی است. البته بپذیرید که اقدامات خوبی در سال های گذشته در کشور رخ داده است اما هنوز در راه های کشور دچار مشکل هستیم.

وی ادامه داد: عامل بعدی خودرو است. همیشه آرزوی من این است که در کشور به معنی واقعی خودروی ملی داشته باشیم که مونتاژ نباشد.

این مقام انتظامی ادامه داد: تولیدکنندگان خودرو برتر دنیا در چند مورد رقابت می‌کنند. آنها در زیبایی خودرو، کیفیت، آپشن‌ها، ایمنی و ارزانی رقابت می کنند و حالا ببینید ما در این بین کجا هستیم!

رییس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه برخی از قوانین در کشور ما بازدارنده نیست، اما بعضی از تخلفات حادثه‌ساز بحثی جدی دارد گفت: باید برای برخی از تصادفات مجازات جایگزین اتفاق بیفتد و شرایطی باشد که راننده شش‌دانگ پشت فرمان باشد. در بخش هایی هم باید قانون اصلاح شود.

ایمنی خودرو تایید نشود، شماره‌گذاری نمی‌کنیم

رییس پلیس راهور فراجا با تاکید بر موضوع ایمنی خودروها و با بیان اینکه اگر ایمنی خودرو تایید نشود، شماره‌گذاری نمی‌کنیم، گفت: دولت حتما باید به عنوان یک برنامه اولویت‌دار، به موضوع کاهش تصادفات ورود کند.

سردار هادیانفر در حاشیه سمپوزیوم هم اظهار کرد: تصادفات، یکی از مباحث جدی در کشور است و متاسفانه سالانه بیش از ١٧ هزار جانباخته و ۳۰۰ هزار مصدوم داریم. افزون بر خسارت‌های مالی، خسارت های معنوی نیز به خانواده ها وارد می شود که از بین مصدومان ٢٠ درصد دچار قطع نخاع می‌شوند.

وی با بیان اینکه ایران دارای تجربه خوبی در حوزه ترافیک است، گفت: به نوعی تمام مردم کشور کاربر ترافیک هستند. ما توانستیم از سال ۸۵، ۲۸ هزار کشته را به ۱۶ هزار کاهش دهیم. می توان گفت هر جا که اراده دولت را در کاهش تصادفات دیدیم پس از آن قطعا شاهد کاهش تصادفات بودیم. حالا نیز به عنوان یک برنامه اولویت‌دار حتما دولت باید به کاهش تصادفات ورود کند.

رییس پلیس راهور فراجا با تاکید بر اینکه ۳۲ دستگاه در کاهش تصادفات نقش جدی دارند گفت: برخی از این دستگاه ها غافلند و خودشان نیز نمی دانند که چنین تکالیفی دارند. هفت دستگاه از جمله ما در تصادفات نقش مستقیم داریم و به نظرم می شود که با برگزاری چنین نشست هایی و استفاده از موارد موفقی که در سایر نقاط جهان صورت گرفته است، شاهد کاهش تصادفات ترافیکی باشیم و شاهد برنامه اثربخشی برای نوروز ۱۴۰۲ باشیم. امیدواریم با پشتیبانی دولت برنامه اثربخشی را داشته باشیم.

هادیانفر با بیان اینکه تقریبا ۵۱ درصد جانباختگان در تصادف اولیه جان خود را از دست می‌دهند گفت: ۴٩ درصد نیز پس از وقوع حادثه جان خود را از دست می دهند. به همین دلیل نقش دستگاه هایی که اقدامات پیشگیرانه انجام می‌دهند غیر قابل اجتناب است. با توجه به آنچه که دیدم نقش هلال احمر در خصوص در خودرو ماندگان، نجات و انتقال آن ها بسیار موثر است. هر چه دولت از هفت دستگاه اصلی در تصادفات جدی‌تر حمایت کند، خسارت کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: به نظرم نمره هلال احمر ۲۰ است؛ چرا که رسیدگی به موقع دارند. در مواقعی کاستی‌هایی برای آن ها وجود دارد که اگر ابزارهای امداد و نجات و بالگرد ها را زیاد کنیم، اگر توزیع و آمایش بر اساس نقاط حادثه‌خیز باشد می توانیم ۵۰ درصد کشته های تصادفات را کاهش دهیم و بعد از آن دیگر بخش بیمارستان ها است.

هادیانفر اظهار کرد: اینکه به جد به دنبال این هستیم که در خودروها کیفیت افزایش پیدا کند و ایمنی ارتقا کند و این فقط مطالبه پلیس نیست.

وی افزود: این دولت مردمی است و می‌خواهد برای مردم اقدامات انجام دهد. اینکه می‌گوییم و بعد خودرو را شماره می‌کنیم این یک نقص قانونی است. درخواست اصلاح این ماده قانونی را داریم. همچنین حالا از سوی شخص رییس جمهور مجوز داریم در صورتی که ایمنی تایید نشود شماره‌گذاری نمی‌کنیم.

کد خبر 702334
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پليس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • علی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 1
    پراید ایمن نیست تیبا ایمن نیست ساینا معمولی ایمن نیست چرا چون تولیدش برای سایپا هزینه داره و دیگه صرف نمی کنه ! چرا دست دومش که شاستی ضربه داره تصادفی هست مشکل فنی دارد خرید و فروش میشه و پلاک میشه؟! اگر به فکر مردم هستید بیاید طرح خودرو فرسوده و ناایمن بدهید و به جاش خودرو نو و ایمن و صد البته قسطی و بدون سود تحویل بدهید! اگر تونستید حق با شماست
  • محمد IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    1 0
    نبود جاده های مناسب و ایمن ، عدم حضور پلیس در جاده های حادثه خیز ، عدم برخورد قاطع با رانندگان متخلف و حادثه ساز ,و همینطور پلاک شدن خودرو های کارکرده و فرسوده که مشکل بدنه و فنی دارن ، مجموع اینها سبب بالا رفتن آمار حوادث و سوانح شده است ، خودرو های تیبا ، ساینا و سمند صفر ایمنی قابل قبولی دارند