یک جامعه‌شناس گفت: نباید مجرمان خشن مشمول دلسوزی شوند و اتفاقا باید با آنان برخوردی قاطع و عبرت‌آموز شود و همزمان لازم است زمینه‌های وقوع جرائم نیز رفع شود.

مجرم - دستگیری- خلافکار- دستبند

به گزارش همشهری‌آنلاین، امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس با اشاره به لزوم درنظرگرفتن مجازات شدید برای مجرمان خشن اظهار کرد: من با اظهارات رییس قوه قضاییه درباره درنظرگرفتن اشد مجازات برای مجرمان خشن مانند زورگیران و سارقان به عنف موافقم. بر اساس نظریه هزینه فایده، زورگیران، باجگیران، دزدان و مزاحمان مردم وقتی ببینند هزینه‌ای که برای جرم خود پرداخت می‌کنند از فایده‌ای که می‌برند به مراتب کمتر است به ارتکاب جرم ادامه می‌دهند. این موضوع باید به تعادلی منطقی برسد و باید هزینه ارتکاب چنین جرائمی بسیار زیاد و عبرت انگیز باشد.  

وی ادامه داد: البته عواملی وجود دارد که خشونت را در جامعه بالا می‌برد اما هیچکدام از این موارد دلیل نمی‌شود که فرد دست به سرقت، زورگیری و... بزند. مجرمان این چنینی باید هزینه زیاد و تاوان سنگینی برای جرم خود بدهند. برای مثال انجام اعمال شاقه می‌تواند مجازات مناسبی برای این افراد باشد. حبس‌های کوتاه‌مدت به هیچ وجه نمی‌تواند موثر باشد.

تاثیرات هولناک جرائم خشن روی جامعه چیست؟

قرایی‌مقدم با تاکید بر تاثیرات منفی جرائم خشن روی جامعه گفت: وقوع جرائم خشن در جامعه باعث می‌شود تا احساس ناامنی به وجود بیاید. احساس ناامنی خطرناک‌ترین موضوع در جامعه است و سبب افزایش فشار و ناراحتی در جامعه می‌شود. همچنین این مسئله اقتدار مشروعه حکومت را زیر سوال می‌برد و اعتماد عمودی را کاهش می‌دهد. جرائم خشن سبب وارد شدن هجمه‌های فرهنگی، اقتصادی و روحی و روانی به جامعه می‌شود. تصور کنید فردی در محل کار خود حضور دارد و از نظر ذهنی برای دختر، همسر و خانواده خود احساس امنیت نمی‌کند. بدیهی است که بازدهی فرد در محیط کارش پایین می‌آید و این مسئله آسیب اقتصادی به‌ همراه خواهد داشت. از نظر سیاسی نیز مردم از مسئولان کشور خود انتظار برخورد قاطع با این موارد را دارند و خوشبختانه آنچه که دستگاه قضایی و پلیس تصمیمش را گرفته‌اند، بسیار موثر و به جاست.

وی ادامه داد: این موارد سبب نمی‌شود که مبارزه با عوامل خشونت و اتخاذ تمهیدات درباره آن‌ها فراموش شود. اما این موضوع نیز قابل تامل است که برخی مجرمان خشن یا سارقان به عنف نیازی به انجام چنین کاری ندارند؛ برای چنین افرادی درنظر گرفتن اشد مجازات لازم است. همچنین بعضی افراد در برخی نقاط کشور جوانان خام را پیدا می‌کنند و به آن‌ها دزدی آموزش می‌دهند. این افراد نیز نباید از چنگال قانون فرار کنند. 

این جامعه شناس با اشاره به عوامل موثر بر بالا رفتن آمار جرائم خشن، سرقت به عنف، زورگیری و ... اظهار کرد: نباید مجرمان خشن مشمول دلسوزی شوند و اتفاقا باید با آنان برخوردی قاطع و عبرت آموز شود. همزمان لازم است که زمینه‌های وقوع جرائم نیز رفع شود و برای آن برنامه‌ریزی مناسبی صورت بگیرد.

قرایی مقدم گفت: جرم و خشونت برای مردم ذاتی و نژادی نیست و محیط و جامعه هستند که این وضعیت را پدید می‌آورند. این اظهار نظر که برخی روانشناسان یا کارشناسان درباره مجرمان بالفطره بیان می‌کنند اشتباه است و هیچ کس مجرم بالفطره نیست. چیزی به عنوان جرم بالفطره وجود ندارد و مجرمان در جامعه مجرم می‌شوند. کسی که از خانواده رانده شده، در معرض مشکلات مختلفی قرار داشته و هم‌نشین‌های نامناسبی داشته باشد، امکان تبدیل شدنش به یک مجرم بسیار بالاتر از افرادی است که در معرض چنین جرائمی نبوده‌اند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اهمیت غیرقابل انکار مجازات سنگین مجرمان خشن گفت:  عوامل وقوع یک جرم اما سبب نمی‌شود که از مجازات مجرمان خشن غافل شویم چرا که متاسفانه بسیاری از آن‌ها به اصطلاح گانگستر شده‌اند.

کد خبر 702128
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha