مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست مازندران گفت: هنگامی که در حوضه مبدا خودمان نیاز مبرم به آب داریم، انتقال آن به سمت مقصدی که می تواند منابع آبی را بهتر از این مدیریت کند، درست نیست.

پتروشیمی میانکاله

به گزارش همشهری آنلاین، عطاءالله کاویان با بیان اینکه پروژه میانکاله در حال حاضر با تصمیم سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اینکه در مجاورت ذخیره گاه زیست کره میانکاله قرار گرفته فعلا منتفی است، اظهار کرد: ابهامات و ایراداتی در گزارش ارزیابی پروژه بوده که باید توسط سرمایه گذار برطرف می شد که تا کنون مراجعه نکرده و از این منظر پروژه منتفی اعلام شده است.

وی درباره موضوع انتقال آب از مازندران تصریح کرد: موضوع انتقال آب بین حوضه ای از سرشاخه های استان مازندران به سمت مقاصد دیگر با توجه به اینکه نیاز آبی مناطق استان در حال حاضر با مشکلات بسیار زیادی مواجه است بنابراین نیاز مبرم داریم تا منابع موجود در جغرافیای استان و سرزمینی حوضه آبریز را به خوبی مدیریت کنیم چراکه در تامین آب کشاورزی امسال در بعضی از شهرستان ها اراضی کشاورزی نتوانستند آب کافی را دریافت کنند و همین طور آب شرب در شهرستان هایی چون جویبار، میاندرود به صورت جیره بندی است.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: هنگامی که در حوضه مبدا خودمان نیاز مبرم به آب داریم، انتقال آن به سمت مقصدی که می تواند با روش های مدیریت مناسب در مصرف آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت و جایگرین نمودن بعضی از محصولات کشاورزی و اصلاح شبکه آبیاری و به روش های نوین قطعا می تواند منابع آبی را بهتر از این مدیریت کند درست نیست.

کاویان در خصوص آبراه غربی میانکاله و کانال های ارتباطی بین تالاب میانکاله و دریا گفت: لایروبی کانال آشوراده به عنوان نخستین اقدام برای لایروبی در حال انجام است چرا که تقریبا ارتباط آبی دریا و تالاب قطع شده بود و دو کانال دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه ادامه: کانال خزینی که غربی ترین کانال محسوب می شود ارتباط بین دریا و تالاب کاملا قطع شده و تنها کانالی که ارتباطی حداقلی بین دریا و تالاب وجود دارد کانال چوپوقلی(چپاقلی) است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران یادآور شد: در کنار لایروبی ها سازمان حفاظت محیط زیست و اداره حفاظت محیط زیست استان مازندران به جد دنبال این است که لایروبی ها با رعایت الزامات زیست محیطی و دستورالعمل های ملی و بین المللی لایروبی انجام شود.

وی در مورد خسارت سیل اخیر در حوزه محیط زیست گفت: اگر مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست  را در نظر بگیریم به سبب اینکه سیلاب ها بیشتر در مناطق پایین دست و محور رودخانه ها بوده آسیب زیادی نداشتیم اما خسارت های دیگر چون فرسایش خاک، تولید رسوب با توجه به ارزش بالای خاک سطحی و از بین رفتن پوشش گیاهی و رسوب گذاری در بخشی از عرصه ها می تواند آسیب باشد چرا که ذخیرگاه ژنتیکی در تنوع زیستی گیاهی و جانوری را می تواند تحت تاثیر خود قرار بدهد.

کد خبر 701857
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha