مدیر کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران از دستورالعمل ویژه مدیریت شهری برای کنترل ترافیک مربوط به بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در پایتخت خبر داد و گفت که به این منظور سر فاصله زمانی حرکت مترو کم خواهد شد.

بازگشایی مدارس

مهدی گلشنی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در رابطه با برنامه‌های کنترل کیفیت در مهرماه توضیح داد: این دستورالعمل که درمحورهای مختلف تهیه شده، علاوه بر مناطق ۲۲ گانه شهر به حوزه‌های حمل و نقل عمومی از قبیل مترو، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و حوزه های مرتبط با آن ابلاغ شده است تا در روزهای منتهی به بازگشایی مدارس افزایش ۱۵ درصدی ترافیک تهران مدیریت شود.  ابتدای سال جاری و در زمان بازگشایی مدارس بخشی از امور مربوط به بازگشایی مهرماه هرسال و بهینه سازی‌های لازم را انجام داده‌ایم.

گلشنی در تشریح  مهمترین محورهای دستورالعمل بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی مهرماه ۱۴۰۱ گفت: ایمن سازی، آشکار سازی و همسطح سازی معابر شهر از برنامه‌های عملیاتی ما در راستای ایمنی حمل‌ و نقل دانش آموزان است، این برنامه‌ها به ویژه در اطراف مراکز آموزشی و مدارس به اجرا در می‌آیند. همچنین در بحث ایمن‌سازی تجهیزات ترافیکی، ایستگاه اتوبوس‌های تندرو شناسایی شدند، رفع نواقص و مشکلات ترافیکی این نقاط و اطراف آنها از جمله تمهیدات ویژه‌ای هستند که در این روزها در دست اجرا قرار گرفته‌اند.

ساماندهی ایستگاه های اتوبوس و تاکسی

مدیر کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران همچنین بهسازی مسیرها و ایستگاه‌های خطوط حمل و نقل عمومی و ساماندهی پایانه‌های اتوبوس و تاکسی را از دیگر محورهای دستورالعمل بازگشایی مدارس عنوان کرد و ادامه داد: شناسایی مراکز آموزشی تاثیر گذار بر ترافیک معابر، کتنرل و نظارت ترافیکی بر معابر منتهی به مراکز آموزشی، نصب و مرمت انواع تجهیزات ترافیکی و خط کشی _ اعم از خط کشی‌های محوری و خطوط عابران پیاده، نوشتارهای افقی هم در مسیر و هم در ایستگاه‌های اتوبوس تندرو _ از دیگر محورهای دستورالعمل عملیاتی- اجرایی مهرماه ۱۴۰۱ در پایتخت است.

گلشنی در ادامه از هماهنگی با پلیس راهو و معاونت فنی و عمرانی مناطق به منظور جلوگیری از عملیات حفاری دستگاه‌ها در شهر خبر داد و گفت که بر همین اساس، هرگونه عملیات حفاری در شهر از ۱۵ شهریورتا ۹ مهرماه ممنوع می‌شود.

تقویت حمل‌ونقل عمومی با ۵۰۰ دستگاه اتوبوس

این مدیر شهری پایتخت همچنین به دیگر محورهای مهم دستورالعمل بازگشایی مدارس در تهران اشاره کرد و گفت: در جهت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی با محوریت اتوبوسرانی، حدود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به این ناوگان  اضافه می‌شود تا در دوران بازگشایی بتواند استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش دهد. نوسازی ناوگان اتوبوسرانی هم بخش دیگری از برنامه‌ها است در این بخش هر میزان اتوبوسی که آماده شود به تدریج به ناوگان اتوبوسران اضافه خواهد شد.

گلشنی درباره بحث‌های نظارتی ناوگان حمل ونقل عمومی هم گفت: گشت‌های نظارتی نیز در شرکت واحد و تاکسیرانی، خدمات رسانی را کنترل می کنند. آماده سازی فیزیکی ایستگاه‌های اتوبوس و همچنین تعمیر ، تجهیز و نظافت آن هم  از دیگر برنامه‌های روزهای بازگشایی مدارس است.

او ادامه داد: کاهش سرفاصله‌های زمانی حرکت مترو و اتوبوس هم از دیگر محورهایی است که به منظور افزایش استفاده از ظرفیت ناوگان حمل‌نقل عمومی برای جابه‌جایی دانش آموزان، دانشجویان و دیگر شهروندان در نظر گرفته‌شده‌است. علامه بر اینکه، بازرسان سازمان تاکسیرانی هم نظارت بر عملکرد تاکسی‌های گردشی و خطی را در دستور کار دارند که این تاکسی‌ها بر اساس کرایه‌های مصوب فعالیت کنند. اعزام تاکسی به مراکز تجمع مسافران هم دیگر موضوعی است که در این دستورالعمل پیش بینی شده است و اجرایی خواهد شد.

آموزش دانش آموزان، اولیاء و رانندگان

مدیر کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران به دیگر موضوعات پیش بینی شده در بسته مخصوص بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی اشاره کرد و توضیح داد: تهیه و تولید محتوای آموزشی ویژه رانندگان، دانش آموزان و اولیاء درباره موضوعات مرتبط با بازگشایی مدارس در کنار ترغیب شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل پاک از محورهای مهم دستورالعمل مهرماه ۱۴۰۱ به شمار می‌آید.

گلشنی به نظارت بر سرویس مدارس هم اشاره کرد وگفت: در زمینه سرویس مدارس که به حوزه تاکسیرانی ما مرتبط می‌شود، برنامه‌هایی برای کنترل ارائه خدمات و همچنین نظارت بر کرایه‌ها و نرخ‌های مصوب را در برنامه داریم که به رسم هرسال اجرایی می‌شود.

افزایش ترافیک مهر؛ ۱۵ یا ۳۰ درصد؟

این مدیر شهری پایتخت در پاسخ به سئوالی درباره  پیش بینی‌ها از افزایش ترافیک بازگشایی مدارس و عدد و ارقامی متفاوتی که اعلام می‌شود، گفت:پیش بینی ما همان رقم ۱۵ درصد است. شاید مبنای اعداد و ارقامی که از سوی برخی نهادها مثل پلیس راهور اعلام می شود، متفاوت باشد. مثلا امکان دارد این آمار براساس ترافیک روز نخست بازگشایی باشد؛ اما اگر به صورت میانگین چند روز اول بازگشایی مدارس را محاسبه کنیم، چیزی در حدود ۱۵ درصد افزایش ترافیک را در این روزها شاهد خواهیم بود.

گلشنی درپایان گفت‌وگویش با همشهری آنلاین به موضوع ارائه خدمات رایگان به دانش آموزان و دانشجویان هم اشاره کرد و گفت: این موضوع  درحال بررسی است و در صورت تصمیم گیری نهادهای بالادستی مدیریت شهری، در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

کد خبر 701428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند در تهران IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    بنده ساکن شهرری هستم و در تهران شاغلم. لطفا ساعت کاری ما را مقداری کم کنید . اگر صبح ساعت ۹ شروع به کار ادارات باشد قطعا خیابان ها و بزرگراه‌ها خلوت می‌شود. لطفا طرح های کوتاه مدت هفتگی و آزمایشی اجرا کنید