شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

ندا انتظامی: نمایش برگزیده جشنواره ماه این روزها در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است.

نمایش «بوق» به کارگردانی فرهاد تجویدی که علاوه بر جایزه بهترین بازیگری نفش مکمل زن، جایزه بهترین کارگردانی را هم برده است داستان آدم‌هایی است که پشت ترافیک مانده‌اند، بدون اینکه تلاشی برای حل این ترافیک کنند. تجویدی داستان این نمایش را استعاره‌ای برای زندگی انسان امروزی می‌داند؛« داستان نمایش اشاره مستقیم به زندگی بسته انسان‌ها دارد اما در لایه‌های زیرین اشاره به ترافیک بسته روح و ذهن انسان دارد.»
نمایش از کارهای جداگانه‌ای تشکیل شده است که به گفته کارگردان در عین بی‌ارتباطی با یکدیگر ارتباط دارند؛ «در یک قسمت می‌بینیم که آمبولانس جنازه‌ای را حمل می‌کند و در آن طرف‌تر کودکی در آمبولانسی به دنیا می‌آید.» 

گیتی قاسمی، علی برنجیان، شهره رعایتی، سیدمهدی میرجوادی، محمدعلی حسینعلی پور، میترا ضیایی کیا، سعید شیری، مهدی قاهری، پوریا سیار، نگار مجرد، امیر نیک سرشت، فرشته سیدی و محسن میرجوادی بازیگران این نمایش هستند. او درباره بازیگران می‌گوید:«ما در این نمایش چهره شاخص نداریم،  چهره شاخص ما عشق است چراکه بازیگران ما عاشقانه تحمل کرده‌اند. شاید بازی بازیگران برای کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان و منتقدان خوشایند نباشد اما بازیگران ما خلاق بازی کردند.»او به خلاقیت بازیگران اشاره می‌کند؛ « ما و بازیگران گروه سعی کرده‌ایم که به بازی روایت کننده دست یابیم، به همین دلیل بازیگری و کارگردانی کلیشه نیست. این طراحی براساس عقلانیت صورت گرفته است.»

نمایش بوق دومین تجربه تجویدی درعرصه کارگردانی تئاتر است، با این  وجود او در حال تجربه‌کردن است؛ « ما چیزی را ابداع نکرده ایم، بلکه چیزی را برای دیدن عرضه می‌کنیم. پیام خاصی هم نداریم جزء اینکه از چهارراه زندگی می‌گذریم بدون اینکه با عشق به هم نگاه کنیم. ما این چیزها را نشان می‌دهیم.» دیالوگ در این نمایش ابزاری است که گروه بتواند آنچه مدنظر دارند را به خوبی نشان بدهند.

 تجویدی می‌گوید:«ما با زبان اشیا، بدن و سکوت پلی زده‌ایم بین رئالیست و خیال. برایمان مهم بود که تصاویر در خدمت دیالوگ‌ها باشد. به‌نظرم چیزهایی که می‌شنویم، فراموش می‌شود اما چیزهای که می‌بینیم به ذهن سپرده می‌شود.» این نمایش که در جشنواره ماه با استقبال خوب تماشاگران مواجه شده است این روزهاهم استقبال‌کننده، کم ندارد،برای این گروه نمایشی جذب مخاطب حرف اول را می‌زند. برای تجویدی جذب مخاطب بسیار مهم است.  او در ادامه می‌گوید:«سعی کردم  کاری را دست بگیرم که مخاطب گریز نباشد و مخاطب را جذب کند.»

کارگردان نمایش بوق می‌گوید:« اگر به مخاطب احترام گذاشته شود و آنچه برای او مهم است در محلی به نام تماشاخانه نمایش داده شود می‌توان او را به راحتی جذب کرد.»نمایش بوق تا 25 آذر و ساعت 17:30 همه روزه به جزء شنبه‌ها اجرا می‌شود.

کد خبر 70138

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز